| کد مطلب: ۱۵۹۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

سرعت انتقال ویروس جهش‌یافته، ۷۰ درصد بیشتر شده است/ همه کشورها با یک موج فزاینده مواجه هستند/ هفته سختی در پیش داریم

رئیس‌جمهور گفت: با یک حرکت بسیار وسیعی از طریق این ویروس جهش‌یافته مواجه هستیم؛ من با چند نفر از سران کشورهای اطراف صحبت می‌کردم و شنیدم که همه با یک موج فزاینده مواجه هستند.

سرعت انتقال ویروس جهش‌یافته، ۷۰ درصد بیشتر شده است/ همه کشورها با یک موج فزاینده مواجه هستند/ هفته سختی در پیش داریم

آرمان ملی آنلاین - حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز با ویروس جهش یافته‌ای مواجه هستیم که سرعت انتقالش ۷۰ درصد بیشتر از ویروس ووهان شده است؛ بنابراین ما امروز با شدتی مواجه شدیم و به قول معروف ابتلا به گونه ای شده است که یک نفر ممکن است ۵ تا ۷ نفر را مبتلا کند.

وی ادامه داد: حرفی که این روزها سازمان جهانی بهداشت زد و گفت شرایط در دو ماه گذشته نگران کننده بوده و هر هفته سرایت ویروس دو برابر شده و پیداست که حرکت بسیار وسیعی از طریق این ویروس جهش‌یافته مواجه هستیم. من با چند نفر از سران کشورهای اطراف صحبت می‌کردم و شنیدم که همه با یک موج فزاینده مواجه هستند.

وی افزود: همه پروتکل‌ها باید دست به دست هم بدهند؛ دست شستن یک پروتکل است، همه باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را هم رعایت کنند و باید ترددها فقط ترددهای ضرور باشد و تجمعات هم نباید انجام شود و فضا هم باید دارای تهویه باشد و کسی که مبتلا است باید سریع ایزوله شود و هرکس تخلف کرد باید با این تخلف برخورد شود.

روحانی گفت: گفته می‌شود سفرها دلیل موج چهارم می‌شود، اصلاً تا ۶ ماه دیگر کسی سفر نرود مشکلات حل می شود؟ خیر نمی شود . اگر سفرها باید لغو شود سفرهای درون شهری هم باید لغو شود . شما نمی توانید سفرهای درون جاده‌ای را لغو کنید و بعد در سفرهای درون شهری ۷ نفر داخل یک خودرو بنشینند.

وی ادامه داد: نمی‌شود سفرها لغو شود اما مردم در یک جای کوچک جمع شوند. هیچ کس نباید بگوید یک موضوع است که مشکل آفرین است درصورتی که این گونه نیست همه مشکلات باید با هم حل شود و همه موضوعات کنار هم باید باهم حل شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برای حل مشکلات باید سبک زندگی را تغییر دهیم . این سبک زندگی ما باید باشد که بگوید چگونه سفر برویم، چگونه در محل کار حاضر شویم؛ چگونه به دورهمی بگیریم. در یک کلمه سبک زندگی ما تغییر کند.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: معمولا هنگامی که در شرایط آرامش قرار می گیریم مرگ و میر پایین می آید دو رقمی می شود یک مسابقه‌ای شروع می شود، یکی می‌گوید من باعث شدم، آن یکی می‌گوید ستاد باعث شده است، یکی دیگر می‌گوید قرار گاه باعث شده است، یکی می‌گوید محله محوری باعث شده است اما به محض این که موضوع برعکس می‌شود تقصیرات را به گردن شخص دیگری می اندازند.

روحانی خاطرنشان کرد: در شرایطی که مشکل پیش می‌آید همه باید باهم دست به دست هم دهیم و همه تریبون ها هم باید همراه با هشدار و آرامش باشد. نباید تریبونی داشته باشیم که در آن آرامش را در نظر نگیرد. تریبون هم باید به مردم آموزش و هم آرامش دهد و هم هشدارهای لازم را به مردم ارائه کند و به طور متوازن رفتار کند تا به یک نقطه مطلوب برسیم.

روحانی اظهار کرد: ما از آغاز تاکنون سه موج داشتیم و از سه موج عبور کردیم و به گونه‌ای نبوده که موج‌های ما از اروپا سنگین‌تر باشد. هفته‌ای که ما در آن قرار گرفتیم، هفته سختی است و باید همه مراعات کنیم و دست به دست یکدیگر دهیم و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به ۹۰ درصد برسد تا ما بتوانیم در هفته‌های آینده این موج را کاهش دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بسیاری از استان‌ها در موج حرکت صعودی هستند، بعضی از استان‌ها مقداری کمتر درگیر هستند اما در مجموع به همه ما هشدار می‌دهد که مسأله را جدی بگیریم و مراعات کنیم.

وی بیان کرد: در جلسه امروز در خصوص واکسن بحث شد. ممکن است واکسنی که می‌زنیم مجدداً به تمدید احتیاج داشته باشد بنابراین ما باید به فکر تهیه واکسن انبوه برای ماه‌ها و سال‌های بعد باشیم تا از مسأله عبور کنیم. یادمان نرود آن روزی که ما رفتیم واکسن از روسیه و چین تهیه کنیم، چه فضایی ایجاد شد؛ در فضای مجازی، رسانه و مراکز رسمی و پشت تریبون‌ها برخی اعلام کردند که «من با افتخار واکسن نمی‌زنم». روزی که ما قصد داشتیم واکسن تهیه کنیم شما تزلزل ایجاد کردید حتی قصد داشتید در وزارت بهداشت تزلزل ایجاد کنید. ما یادمان نرود که دیروز چه گفتیم. باید منصفانه رفتار کنیم. همه می‌دانیم امروز واکسن ضرورت است و واکسن‌ها را وزارت بهداشت باید تأیید کند.

رئیس دولت افزود: البته من تاکید کردم و می‌کنم اگر شرکت معتبری که مورد قبول وزارت بهداشت و درمان ماست و توان دارد می‌‎تواند واکسن خریداری کند و با قیمت نیمایی برای مردم عرضه کند، ما مشکلی نداریم. البته باید نوع و چارچوب واکسن را وزارت بهداشت تأیید کند.

روحانی به تولید واکسن داخلی اشاره کرد و گفت: همه توانمان را می‌گذاریم تا واکسن داخلی زودتر به نتیجه برسد. برای ما مهم است که روپای خود بایستیم و واکسن داخلی داشته باشیم. امید داریم که تابستان از واکسن داخلی خود استفاده کنیم. در دو ماه پیش رو، ما هرچه می‌توانیم باید واکسن از خارج خریداری کنیم.

روحانی با اشاره به رعایت نکردن برخی افراد اظهار داشت: فضایی که فرد در آن قرار می‌گیرد، باید دارای تهویه باشد، کسی هم که ما مبتلا هست باید بلافاصله ایزوله شده و از جامعه جدا شود و اگر کسی با او تماس داشت او هم چک شود و اگر تخلف کرد با آن شدید برخورد شود همه اینها باید دست به دست هم دهد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ عاملی به تنهایی نمی‌تواند مسئله را حل کند و بقیه کارها را هم انجام بگیرد باز هم آن است بگوییم هیچ کس سفر نمی‌رود باز هم حل نمی‌شود سفر هم نرویم سفر درون‌شهری هم باید به حداقل برسد، خاطرنشان کرد: مشکل فقط یک موضوع نیست که بگوییم همین یکی باید حذف شود. همه موضوعات باید با هم حل شود و همه جای خود را دارند. همه اینها را می توان در یک کلمه تغییر سبک زندگی بگنجانیم.

وی تصریح کرد: سفرها، دورهمی‌ها، فاصله اجتماعی، قرنطینه و ایزوله همه اینها را باید در کلمه سبک زندگی جمع کنیم. شاید این کلمه ای باشد که مسیر و راه را برای ما به طور کامل مشخص می‌کند.

رئیس ستادمقابله با کرونا با بیان اینکه وقتی در شرایط آرامش قرار می‌گیریم و وضع هم خوب و آمار دو رقمی می‌شود و به رقمی زیر ۵۰ می‌رسد، مسابقه شروع می‌شود، گفت: یکی می‌گوید من این کار را کردم، دیگری می‌گوید من این کار را کردم؛ یکی می‌گوید ستاد خیلی معجزه کرد دیگری می‌گوید قرارگاه این کار را انجام داد و یکی هم می‌گوید فلان وزارتخانه معجزه کرد از آن طرف می‌گویند محله محوری معجزه کرد. اما وقتی این شرایط برعکس می‌شود و متاسفانه مردم پروتکل‌ها را مراعات نمی‌کنند، با یک ویروس جهش یافته مواجه می‌شوند، اینجا داستان تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: هر کسی می‌خواهد این را به گردن دیگری بیندازد. یکی می‌گوید این بخش مقصر است آن یکی می گوید بخش دیگر مقصر است و بخش دوم می گوید من خوب عمل کردم این بخش سوم است که مقصر است.

روحانی خاطرنشان کرد: در شرایطی که مشکل پیش می‌آید همه باید باهم دست به دست هم دهیم و همه تریبون ها هم باید همراه با هشدار و آرامش باشد. نباید تریبونی داشته باشیم که در آن آرامش را در نظر نگیرد. تریبون هم باید به مردم آموزش و هم آرامش دهد و هم هشدارهای لازم را به مردم ارائه کند و به طور متوازن رفتار کند تا به یک نقطه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به اینکه از آغاز شیوع کرونا تاکنون سه موج داشته‌ایم که از همه آنها عبور کرده‌ایم، گفت: تاکنون موج‌های ما سنگین‌تر از موج‌های دیگر کشورها نبوده است آنها هم با چنین موج‌هایی مواجه شده‌اند. ما تجربه موج دوم و موج سوم را داریم اما این یک موج بلندتر، متفاوت و سخت‌تر است‌. ما با استفاده از این تجربه ها باید از موج چهارم عبور کنیم. هفته ای که در آن قرار گرفته‌ایم یعنی از امروز شنبه شروع شده است هفته سختی است و هفته سختی را پیش رو داریم همه باید دست به دست هم دهیم و رعایت پروتکل‌ها باید ۹۰ درصد برسد.

روحانی گفت: متاسفانه در این شرایط سخت آمار مراعات پروتکل در برخی از جاها ۷۰درصد بود که باید به ۹۰ درصد برسیم تا در هفته‌های بعد این موج را مهار کنیم. البته همه استان ها یک رقم نیستند و بسیاری از آنها در موج رو به بالا در حرکت هستند و در مسیر پیک بالاتر قرار دارند و برخی استان‌ها کمتر است. اما در مجموع به همه ما هشدار می‌دهد که به طور کامل مسئله را مراعات و به آن توجه کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار