| کد مطلب: ۱۵۹۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با»آرمان ملی«:

دیپلماسی؛ برگ برنده ایران در مجامع بین‌المللی است

دیپلماسی؛ برگ برنده ایران در مجامع بین‌المللی است

آرمان ملی آنلاین - علیرضا پورحسین: یک شبکه تلویزیونی صهیونیستی گزارش داد که دولت جو بایدن در روزهای اخیر چندین‌بار از مقامات رژیم صهیونیستی خواسته است تا اظهار‌نظر درباره ایران را متوقف کنند و هیچ‌اقدامی صورت ندهند؛ چرا که این موارد، مانع مذاکرات ایران و ایالات متحده برای توافق هسته‌‌ای احتمالی جدید است. در ادامه این گزارش آمده است که دولت بایدن از اقدام خرابکارانه اخیر رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌‌ای نطنز ناراضی است و اظهارات مقامات این رژیم درباره این حمله را خطرناک و شرم‌آور دانسته‌اند. طبق شنیده‌ها حاکی از آن است که در روزهای اخیر آمریکا این پیام را چندین بار ارسال کرده است و ظاهرا مقامات رژیم صهیونیستی از این واکنش نگران و متوجه شده‌اند که این وضعیت ممکن است آمریکا را تحت‌فشار قرار دهد. در همین راستا کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی قرار است روز یکشنبه برای اولین بار در طول دو ماه گذشته تشکیل جلسه دهد و درباره موضوعات اخیر پیرامون ایران بحث و رایزنی کند. این مجموعه اقدامات طبق گفته کارشناسان عرصه را بر کشورهای غربی تنگ‌تر کرده است و به اهداف مدنظر این رژیم که دست ایران را در مذاکرات بسته یا در ایران اختلاف‌نظر در این خصوص ایجاد می‌کند، نزدیک نیز نشده است و آغاز غنی‌سازی 60 درصد ایران نیز گواه بر این عدم‌موفقیت است. مجموعه اتفاقاتی که این باور را القا می‌کند که امروز عامل تنش‌زا دیگر مورد حمایت جهانیان نیست. درراستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌و‌گویی با احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان داشته است که در ادامه می‌خوانید.
رژیم صهیونیستی با اقدام خطرناک اخیر خود جایگاهش را در میان کشورهای غربی از دست داده است؟
آنها تمام تلاش خود را کرده‌اند تا برنامه هسته‌ای ایران را در سالیان اخیر متوقف کنند؛ اما نتیجه عکس گرفتند و سرمایه‌گذاری گزاف آنها در این مسیر به نتیجه نرسیده است. این اتفاق در حوزه اقتصادی نیز رقم خورده و عملا شاهد بودیم که دونالد ترامپ در سیاست فشار حداکثری شکست خورد و نتوانست ایران را تسلیم خود کند. این دو اتفاق در این دو حوزه عملا سبب شده حقانیت ایران در میان افکار عمومی نمایان شود و به جهان ثابت کرده که ایران صرفا به دنبال حقوق خود است. زمانی که ایران دیپلماسی را پذیرفته است و در گفت‌و‌گوها در وین حاضر شده است و در میانه این گفت‌و‌گوها عملیات تروریستی هسته‌ای علیه ایران رخ داده، نشان می‌دهد که آنها به استیصال افتاده‌اند و چنین ریسکی را در دستور کار قرار می‌دهند. عدم‌محکومیت این اقدام از سوی غربی‌ها سبب می‌شود در آینده جهان چنین اتفاقات خطرناکی را تجربه کند و ضرورت دارد امروز برای امنیت جهان اقدامی برای مقابله با عاملان این حادثه صورت گیرد.
مذاکرات وین چه دستاوردها و چه خطراتی می‌تواند برای ایران به همراه داشته باشد؟
راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و طولانی نشدن تحریم‌ها دو موردی هستند که ایران باید در وین به شدت به آنها توجه کند تا کشور دچار چالش جدیدی نشود. باید یک زمان‌بندی مشخص برای مذاکرات تعیین شود تا در این مسیر به مشکل برنخوریم. امروز دیپلماسی، برگ برنده ایران در مجامع بین‌المللی است. دیپلماسی ایران امروز در مقابل زور برخی کشورها پیروز بوده است اما باید بدانند ایران امنیت را در مقابل امنیت قرار داده است و پس از دیپلماسی ایران در عرصه میدانی نیز می‌تواند اقداماتی انجام دهد. در میز مذاکره نیز ما تعهد در مقابل تعهد را در دستور کار قرار می‌دهیم تا تعامل با جهان نیز به خوبی پیش رود. اگر امروز قرار باشد کشتی‌های ایرانی در ناامنی به مسیر خود ادامه دهند، این عدم‌امنیت شامل کشتی‌های کشورهای دیگر نیز خواهد شد. صهیونیست‌ها پس از اتفاقات اخیر به این نتیجه خواهند رسید که نمی‌توانند در روند دیپلماسی ایران اختلال ایجاد کنند و از درون خود نیز دچار اختلاف شده‌اند که نتانیاهو بدون اجازه کابینه دست به خرابکاری در ایران زده است. آنها احتمال دارد باز هم چنین کارهایی در میان مذاکرات وین انجام دهند اما به این باور می‌رسند که هزینه زیادی متوجه خودشان می‌شود. این اقدامات به این خاطر صورت می‌گیرد تا ایران را از دیپلماسی در وین دور کنند.
چه عواملی سبب شده است غرب تا این میزان تمایل به گفت‌و‌‌گو با ایران پیدا کند؟
آمریکا در سالیان گذشته سعی کرده با محاصره و تحریم، ایران را تحت‌فشار قرار دهد اما امروز که مشاهده کردند بازار بزرگ ایران برای ورود چین محیا شده است و این اقدام آنها منجر به این امر شده است و چین و ایران تصمیم استراتژیک برای همکاری گرفته ‌اند، نگران شده و به شدت ترسیده‌اند. آمریکا و اروپا سعی دارند ذهن مردم ایران را نسبت به این سند همکاری مشوش کنند، از طرفی برخی گروه‌ها سعی کردند ایران را به غرب وابسته کنند اما ایران بر اساس منافع خود و دور از هرگونه فرافکنی اهداف خود را دنبال می‌کند. بنا به اعتراف صریح مقامات آمریکایی تحریم‌های ظالمانه آمریکا و فشار یک‌جانبه شکست خورده است و تاثیری که می‌خواستند این سیاست‌ها بر ایران بگذارد، نگذاشته است. همچنین منافع بسیار بزرگ و استراتژیکی بین ایران، چین و روسیه است و این همگرایی باعث شده ظرفیت‌های خوبی بین سه کشور ایجاد شود. ما یک تفاهم دراز‌مدت با روسیه هم داریم که به زودی تمدید می‌شود. از سویی همکاری‌های چین در دوره تحریم‌ها نسبت به ایران مثبت بوده است، از این رو ایران و چین راه‌های همکاری را پیدا کرده و در طول زمان می‌توانند آن را توسعه دهند. مجموعه این اتفاقات سبب شده است غرب نسبت به مواضع خود در خاورمیانه احساس خطر کند و بخواهد تنش‌ها را با ایران کنار گذارد تا موقعیت خود را از دست ندهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار