| کد مطلب: ۱۵۹۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد

حمایت سازمان تامین اجتماعی از نیروی کار و بازیگران عرصه کار

همراهی با کارگران و کارفرمایان در ایام شیوع کرونا

معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی به منظور همراهی با کارگران و کارفرمایان در ایام شیوع کرونا، برنامه های متعددی را در راستای حمایت از نیروی کار طی سال گذشته انجام داد.

همراهی با کارگران و کارفرمایان در ایام شیوع کرونا

آرمان ملی آنلاین -به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در حوزه تولید و پشتیبانی از نیروی کار و بازیگران عرصه کار، اقدامات متعددی از سوی معاونت بیمه ای این سازمان انجام شده است.
تقویت و حمایت از ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی از مهمترین اقدامات مرتبط با تولید و پشتیبانی از نیروی کار و بازیگران عرصه کار معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است. این سازمان به عنوان یکی از بازیگران چرخه اقتصاد کشور نقش مثبتی در توسعه اشتغال پایدار دارد بطوری که با بهبود گردش این چرخه و تعمیق پایداری منابع مالی سازمان امکان ارائه خدمات متعالی وتوزیع عادلانه منابع را برای جامعه تحت پوشش مهیا می کند. در همین راستا و به منظور پیاده سازی سیاست های کلان نظام و با هدف حمایت از پیشرانان حوزه تولید در طول سال گذشته و جاری اقدامات چشمگیر و موثری با هدف کمک به سیاستهای ایجاد اشتعال دنبال کرده است که می توان به اجرای طرح مشوق بیمه ای سهم کارفرما جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی(ماده 71 برنامه ششم) و اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با هدف حمایت از مهارت آموزان و کمک به توسعه کارفرما اشاره کرد.
از دیگر اقدامات مرتبط با تولید و پشتیبانی از نیروی کار و بازیگران عرصه کار معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی می توان از تهیه بسته حمایت و پشتیبانی از مشاغل رسمی، بنگاه های تولیدی، کارفرمایان و کارگران در مقابل با ویروس کرونا نام برد. در اجرای تصمیمات متخذه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سازمان تامین اجتماعی در راستای حمایت از نیروی کار و پشتیبانی از بنگاه های تولیدی، فنی و خدماتی در مواجهه با همه گیری بیماری کرونا و علیرغم مشکلات تامین منابع نقدی خود که بخش اعظم آن از بخش وصول حق بیمه تامین می شود، نسبت به امهال حق بیمه سهم کارفرمایی اسفند سال 1398، فروردین و اردیبهشت سال 1399 برای فعالیت کارگاه های مشمول عناوین چهارده گانه اقدام کرد.
امهال حق بیمه سهم کارفرما(20درصد) بدون اخذ جریمه، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به مبتلایان به بیماری کرونا واحتساب دوره مزبور به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه، پرداخت کمک هزینه کفن ودفن به فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا، برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه شدگان فوت شده بر اثر بیماری کرونا،عدم قطعیت مطالبات سازمان ناشی از توقف و تعلیق فعالیت( تشخیص مطالبات رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان)، توقف و تعلیق اقدامات مطالباتی سازمان از اسفند 98 لغایت اردیبهشت 99 و تسهیل در تمدید اعتبار دفاتر درمانی بیمه شدگان از اقدامات سازمان تامین اجتماعی در حمایت و پشتیبانی از کارگران و کارفرمایان در ایام شیوع کرونا است.
عدم الزام به معرفی بیمه شدگان که دفاتر درمانی آنها زودتر از 4 ماه به اتمام رسیده است، به شورای پزشکی، تداوم ارائه خدمات درمانی به فرزندان ذکور دانشجو بدون نیاز به گواهی اشتغال به تحصیل با توجه تعطیلی مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها، حذف فرآیند تامین اعتبار و چاپ و صدور دفاتر درمانی از اسفند به منظور کاهش مراجعات مخاطبین سازمان به شعب و کارگزاریها، موافقت با تداوم بیمه پردازی کارگران ساختمانی که کارت مهارت فنی آنان در بازه زمانی اسفند 98 لغایت اردیبهشت 99 منقضی شده است، افزایش مهلت های مربوط به فرایند انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه بهمن 1398 لغایت اردیبهشت 99 بیمه شدگان(صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، بیمه شدگان توافقی فعال انفرادی و...)، حمایت از کارفرمایان ، اشتغال و تولید با تقسیط بدهی های معوقه در صورت ارائه درخواست از دیگر فعالیت های حمایتی سازمان تامین اجتماعی از کارگران و کارفرمایان در ایام شیوع کرونا است.
تسهیل شرایط معافیت از معاینات پزشکی اولیه متقاضیان بیمه با ماهیت غیر اجباری، لغو فرآیند معاینات پزشکی بدو بیمه پردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیر اجباری ازجمله بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، رانندگان، کارگران ساختمانی و...، توقف انجام بازرسی از کارگاه ها بجز در موارد خاص و همچنین تعلیق بازرسی بیمه بیکار ، احراز اشتغال قالیبافان ، کارگران ساختمانی و...، اخذ صورت مزد و حقوق افراد شاغل در اجرای پروژه های مربوط به پیمانکاران طرح های عمرانی بقدون مراجعه مقاطع هکار به شعب سازمان، لغو جلسات هیاتهای بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات از تاریخ 02 / 12 / 1398 و رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، مساعدت با بیمه شدگان قالی باف در جهت تداوم بیمه پردازی در مواقعی که خارج از مهلت نسبت به پرداخت حقق بیمه اقدام می کنند را می توان از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در حمایت از بیمه شدگان و کارفرمایان در ایام شیوع کرونا برشمرد.
تعمیم و گسترش پوشش با هدف صیانت از نیروی کار در مقابل مخاطرات از دیگر اقدامات مرتبط با تولید و پشتیبانی از نیروی کار و بازیگران عرصه کار سازمان تامین اجتماعی است. این سازمان در راستای ایجاد بستر لازم برای جلب مشارکت اقشار مختلف که فاقد رابطه استخدامی و مزدبگیری با موسسات و کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و با هدف دسترسی به بیمه اجتماعی و بازنشستگی برای گروههای کم درآمد در سال های گذشته برای 25 گروه شغلی بسته های سیاستی مناسب بیمه ای را همسو با لحاظ کردن تغییر ماهیت شغلی بازار کار ایجاد کرد که این هدف را در سال 99 با دو گروه جدید اعضای کانون انجمن صنفی کارگری آشپزان وسرآشپزان استان تهران و اعضای کانون انجمن های صنفی کارگری راهنمایان گردشگر سراسرکشور پیگیری شد.
معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در بخش تولید و پشتیبانی از نیروی کار و بازیگران عرصه کار، حمایت از بیکاران و توانمند سازی وصیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری را اجرایی کرده است . وقوع بلایای طبیعی نظیر زلزله وسیل ازیک سو، تشدید مخاطرات اقتصادی از سوی دیگر و تقارن این رخدادها با بیماری کرونا در اواخر سال 1398 منجر به آن شد که بخش قابل توجه ای از بنگاه های تولیدی نسبت به تعدیل نیرو اقدام کرده و این سازمان بر اساس تکالیف مقرر در قانون بیمه بیکاری، به منظور توانمند سازی نیروی کار اقدام به پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرده تا دغدغه مالی، روحی و روانی نیروی کار را مرتفع کند.
بر این اساس، در سال 1399 ماهانه بطور متوسط به 220 هزار و 332 نفر از مشمولین بیمه بیکاری پرداخت شد. میزان مصارف صندوق بیمه بیکاری در پایان دی 99 به رقم 70هزار و 440میلیارد ریال رسیده است. اعتبار پیش بینی شده در مصوبه ستاد ملی کرونا 3 هزار و 36 میلیارد تومان است که تاکنون یک هزار و 720 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
کمک به بهبود و ارتقای سلامت جسمی و روحی نیروی کار در راستای حفظ و نگهداشت سرمایه های انسانی بازار کار از دیگر اقدامات مرتبط با تولید و پشتیبانی از نیروی کار و بازیگران عرصه کار معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است. در این بخش یک میلیون و 87 هزار و 273 سند تعهد کوتاه مدت صادر و 23 هزار و 800 میلیارد ریال به بیمه شدگان و مستمری بگیران پرداخت شده است.
برقراری مستمری بازماندگان ناشی از فوت بیمه شدگان به دلیل بیماری کرونا برای 2 هزار و920 نفر و به میزان بار مالی 411 میلیارد ریال از اسفند 98 لغایت آذر 99، افزایش تعرفه های اروتز و پروتز( افزایش 10 برابری تعرفه یک دست دندان کامل، 8 برابر شدن تعرفه عینک طبی و افزایش تعرفه سایر اقلام بطور متوسط به میزان 10 برابر) و اضافه شدن اقلامی نظیر تشک مواج، کپسول اکسیژن، پروتز کره چشم، لنز داخل چشم و جدول وسایل کمک پزشکی به تعرفه های پزشکی از دیگر فعالیت های سازمان تامین اجتماعی برای بهبود و ارتقای سلامت جسمی و روحی نیروی کار است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار