| کد مطلب: ۱۵۹۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد

کارشناس بازار سرمایه:

اثر فصلی انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار سرمایه/ بورس به استقبال کاهش نرخ دلار رفت

یک کارشناس بازار سرمایه تاثیر برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سرمایه را تحلیل و تشریح کرد.

اثر فصلی انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار سرمایه/ بورس به استقبال کاهش نرخ دلار رفت

آرمان ملی آنلاین -حمید میرمعینی درباره اثرات انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار سرمایه اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در دوره‌های گذشته براساس زمینه‌‌های که وجود داشته و فضایی که فراهم بوده، بازار سرمایه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانست با رشد همراه باشد.

وی با بیان اینکه دردنیا به این موضوع و پدیده اثر فصلی گفته می‌شود، ادامه داد: این اثر فصلی می‌تواند نزدیک به ژانویه یا عید نوروز و یا در آستانه انتخابات برای بازار سرمایه رخ دهد و معمولا در آستانه این رخدادها رفتارها هیجانی‌تر می‌شود و به جوسازی‌ها دامن زده می‌شود و بدون اینکه به عوامل بنیادی نگاه شود به دلیل وقوع یک رویداد خاص شاخص بازار سرمایه بالا می‌رود.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه معتقدم در این دوره ریاست جمهوری شرایط متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته است، افزود: در صورتی می‌توان شاهد افزایش و رشد شاخص در آستانه انتخابات باشیم که این روند افت قیمت‌ها دو هفته دیگر ادامه پیدا کند و قیمت‌ها بسیار جذاب شوند و جذابیت قیمت باعث رشد دوباره بازار پس از افت‌های اخیر شود.

میرمعینی گفت:در غیر این صورت معتقدم در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شاهد رفتارهای هیجانی نخواهیم بود چراکه هم فعالان بازار و هم مردم دیگر اعتماد گذشته را ندارند و اگر تمام متغیرها ثابت باشند، انتخابات نمی‌تواند عاملی برای ایجاد صف خرید و بالا رفتن شاخص شود.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم هم مردم و هم فعالان بازار وارد یک جریان بدون پشتوانه‌ای شدند و عمدتا هم از این جریان آسیب دیدند و در این مدت حمایت‌های مورد انتظار از بازار انجام نشد. بنابراین برگشت این اعتماد زمان‌بر است و با اقدامات زیرساختی شاید اعتماد مردم و سرمایه‌گذار به بازار برگردد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این درک حاصل شده که باید عوامل بنیادی و متغیرهای اساسی و کلان اقتصادی -سیاسی کشور تغییر کند که بازار تحت تاثیر قرار بگیرد وگرنه این بازار با جوسازی و انتشار شایعه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

میرمعینی گفت: نکته دیگر این است که در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری هم در آستانه انتخابات بازار با التهاب مواجه بود. برای مثال در سال 88، دوره‌ای که محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهور انتخاب شد، بازار سرمایه تا چند روز در صف فروش قرار داشت. در سال 84 هم بعد از اینکه مرحوم هاشمی رفسنجانی برنده انتخابات اعلام نشد، شاهد ایجاد صف فروش بسیار شدیدی بودیم که این صف فروش بیش از دو هفته ادامه داشت.

وی باتاکید بر اینکه رشد شاخص درانتخابات سال 92 به دلیل احتمال لغو تحریم‌ها بود، گفت: در سال 92 که حسن روحانی برنده انتخابات ریاست جمهوری بود، به دلیل اینکه احتمال احیای پرونده هسته‌ای و لغو تحریم‌ها پیش‌‌بینی می‌شد بازار در مدار رشد قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: رشد شاخص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌توان رد کرد اما این رشد می‌تواند به دلیل افت قیمت‌ها و جذابیت نرخ سهام باشد بنابراین در این شرایط فشار توجیهی ندارد و صف فروش کمتر می‌شود. یا اینکه کاندیداهایی به میدان بیایند که برنامه مدونی برای بازار سرمایه داشته‌باشند.

میرمعینی با بیان اینکه مدتی است که بازار به استقبال کاهش نرخ ارز رفته اظهار داشت: با احیای برجام و کاهش نرخ ارز، در حال حاضر بازار اکثر قیمت‌های سودآوری شرکت‌ها را براساس نرخ ارز 17 تا 20 هزار تومان محاسبه می‌کند و این نرخ پیش از این اثر خود را بر قیمت‌ها گذاشته است.

وی با اشاره به اثر لغو تحریم بر بازار سرمایه و پوشش اثر کاهش نرخ ارز گفت: لغو تحریم‌ها در یکسری از شرکت‌ها باعث کاهش یا برداشته شدن محدودیت‌ها و در نهایت منجر به افزایش سود‌آوری آنها می‌شود مانند صنایع صادراتی ، خودرو پتروشیمی که هم توان تولید این گروه ها افزایش پیدا می‌کند و هم در هزینه‌های جانبی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت.

میرمعینی ادامه داد: البته به نظر نمی‌رسد که قیمت دلار پایین‌تر از محدوده 20 هزار تومان باشد و کمتر از این نرخ در شرایط حال حاضر منطقی هم نیست.

‌این کارشناس بازار سرمایه با اشاره با اهمیت موضوع بورس در انتخابات این دوره اظهارداشت: در هیچ یک از دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری، هیچ یک از کاندیدا برنامه منسجمی از بازار سرمایه ارایه ندادند اما از انجایی که از سال گذشته ضریب نفوذ بورس در خانوار و جامعه افزایش یافته، به نظر می‌رسد که بخشی از برنامه‌ها انتخاباتی نامزدها مربوط به بازار سرمایه و فعالان این بازار خواهد بود.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت پس از عبور از این افت و خیز بازار سرمایه عاقلانه‌تر رفتار می‌کند. روند رو به رشد بازار در سال‌های 98 و 99 عمدتا توسط دو محرک تاثیرگذار اتفاق افتاد،‌اولین عامل رشد شاخص بحث نرخ ارز و دومین محرک تورم انتظاری بود و در حال حاضر این دو عامل فعلا در بازار دیده نمی‌شوند. باید چند مولفه جدید در فضای بازار حاکم شوند که بتوانند بازارسرمایه را تحت تاثیر قرار دهند که یکی از این مولفه‌ها می‌تواند اثر احیای برجام باشد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، میرمعینی افزود: نکته دیگر این است که با توجه به خوشبینی‌ها در سیاست و به دنبال آن اقتصاد وجود دارد، بازار سرمایه خوبی خواهیم داشت و از این پس شرکت‌ها می‌توانند براساس فضای باز و بدون محدودیت در مجامع، بودجه را اعلام کنند و این موضوع می‌تواند در روند بازار بسیار تاثیرگذار باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار