| کد مطلب: ۱۵۹۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین :

اتاق بازرگانی چه کاره است که واکسن وارد کند؟/ بازی فقر و غنا را به واکسن نکشانید/ بدتر از کشورهای کاپیتالیستی شده‌ایم

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: اتاق بازرگانی یک ترجیع‌بند دارد که مدام تکرار می‌کند که چرا دولت یا حکومت شفاف نیست؟ تقاضای من این است که اسم سه شرکتی که در اتاق بازرگانی هستند مجوز گرفته‌اند تا واکسن وارد کنند را شفاف کنند. حتما باید مشخص شود که چه مقدار ارز گرفته‌اند، چه مقدار واکسن وارد کرده‌اند و به کسی تحویل داده‌اند.

اتاق بازرگانی چه کاره است که واکسن وارد کند؟/ بازی فقر و غنا را به واکسن نکشانید/ بدتر از کشورهای کاپیتالیستی شده‌ایم

آرمان ملی آنلاین -مجیدرضا حریری در مورد خبر اتاق بازرگانی تهران مبنی بر واردات 6 میلیون دوز واکسن اظهار کرد: اتاق بازرگانی چه کاره است که بخواهد در مورد واکسیناسیون سیاست‌گذاری کند؟ باید مشخص کرد که مسئول این موضوع چه کسی است؟ دولت در برابر مردم مسئولیت دارد. در همه کشورهایی که اقتصاد آنها بر اساس بازار آزاد است مانند انگلیس، کانادا و آمریکا و غیره دولت‌ها برای واکسیناسیون مسئول هستند. ولی شاهد هستیم در کشور ما که برای نخود، لوبیا، زولبیا و بامیه نرخ گذاشته می‌شود، برای واکسیناسیون که بحث سلامت مردم در میان است، وظایف خود را به بخش خصوصی محول می‌کنند.

وی افزود: کسانی که مدعی نمایندگی بخش خصوصی هستند، می‌خواهند سوءمدیریت دولت را پوشش دهند و قهرمان واردات واکسن شوند. گفته‌اند واکسن وارد می‌کنیم تا به کارگران تزریق کنیم، چه کسی اولویت واکسیناسیون را مشخص می‌کند؟ آیا اولویت بر اساس سندی است که قبلا منتشر شده و بر اساس همان شکلی است که در دنیا هم کم و بیش بر همان شکل است؟

حریری خاطرنشان کرد: هیچ جایی گفته نشده که واحد تولیدی می‌تواند واکسن وارد کند و به کارگران خود تزریق کند. اگر به این شکل بود که کمپانی فایزر که خود تولیدکننده واکسن است به جای توجه به اولویت‌بندی سنی و غیره، به کارگران خود واکسن تزریق می‌کرد در حالی که چنین اتفاقی نیافتاده و هیچ نمونه مشابهی هم در جهان نیست. حتی در آمریکا که هم مهد سرمایه‌داری است و هم کمپانی‌ها تولیدکننده در آن هستند، واکسن به دولت‌ها فروخته می‌شود یعنی واکسن غیرانتفاعی وجود ندارد. از همین روی جنگ فقر و غنا نباید به واکسن هم اشاعه پیدا کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: موضوع بسیار مشمئزکننده این است که می‌گویند می‌خواهند واکسن را به کارگران تزریق کنند، اول اینکه شما چه کاره هستید که این کار را انجام دهید و دوم اینکه چه کسی به این موضوع نظارت می‌کند؟ احتمالا پشت این مسئله یک رانت و بازار سیاه است. در کشوری که طی چند دهه نوکیسه‌گری را رواج داد‌ه‌اند و برای نوکیسه‌ها و کسانی که با زد و بندهای کثیف رانتی، فضا ایجاد کرده‌اند حالا این افراد در اول صف واکسیناسیون قرار می‌گیرند چون پول دارند و می‌توانند واکسن بخرند.

وی همچنین تصریح کرد: چه کسی می‌تواند این تشخیص را دهد که کارگران واحد تولیدی من بر رانندگان شرکت اتوبوس واحد اولویت دارند؟ کارگران روزمزدی که به هیچ جایی وصل نیستند یا کارگر ساختمانی که چنین کارفرمایان متشخصی مانند دوستان ما در اتاق بازرگانی تهران را ندارند چه می‌شوند؟ چه کسی واکسیناسیون آنها را انجام می‌دهد؟

حریری با اشاره به لزوم شفافیت گفت: اتاق بازرگانی یک ترجیع‌بند دارد که مدام تکرار می‌کند که چرا دولت یا حکومت شفاف نیست؟ تقاضای من این است که اول اسم سه شرکتی که در اتاق بازرگانی هستند مجوز گرفته‌اند تا واکسن وارد کنند را شفاف کنند. حتما باید مشخص شود که چه مقدار ارز گرفته‌اند، چه مقدار واکسن وارد کرده‌اند و به کسی تحویل داده‌اند.

وی افزود: دولت بر نرخ حمام و آرایشگری مردم نظارت دارد و برای زولبیا و بامیه نرخ می‌گذارد اما برای واکسن که مسئولیت دولت است به بخش خصوصی محول می‌کند. این یک دام است که دولت همه سوء مدیریت خود را در طی یک سال و چند ماه در بحران کرونا داشته را بر سر بخش خصوصی می‌شکند.

حریری در ادامه بیان کرد: تنها بخشی که می‌تواند منطقا برای بخش خصوصی در مورد واکسن تعریف کرد این است که به عنوان مباشر دولت واردات کند و تحویل دولت بدهد یا به عنوان پیمانکار لجستیک پخش به سراسر کشور را انجام دهد، یا اینکه در بیمارستان‌های خصوصی به عنوان مباشر دولت مسئول تزریق واکسن بر اساس سند سیاست‌گذاری باشد. هر نقش دیگری بخش خصوصی ایفا کند حتما در آن فساد و رانت یا بی‌اطلاعی و ناآگاهی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: دولت ما که از انگلیس کاپیتالیست‌تر نیست. انگلیس 24 میلیون واکسیناسیون انجام داده که تمام آن بر اساس پروتکل دولتی، توسط دولت و به صورت رایگان انجام شده است. در آمریکا هیچ کسی برای واکسیناسیون پول نداده است. یعنی کشور ما از آمریکا و انگلیس بیشتر بازار آزادی است؟ هیچ کسی در دنیا به عنوان بخش خصوصی در فرآیند واکسیناسیون به عنوان بخش اقتصادی انتفاعی وارد نشده است. سیاست‌گذاری در همه کشورهای دنیا در این مورد متمرکز است.

حریری اظهار داشت: مجوز واردات واکسن را باید دولت و سازمان و غذا و دارو بدهد، یک داروی ساده یا ادکلن هم اگر وارد کشور شود وزارت بهداشت باید مجوز بدهد. مگر می‌شود بدون مجوز واکسن وارد کرد؟ اگر واکسنی وجود دارد دولت‌ها می‌توانند آن را وارد کنند. سازمان بهداشت جهانی حتی می‌گوید که مدیریت واکسیناسیون در سطح جهانی باید متمرکز شود، اگر انگلیس 45 میلیون واکسن تزریق کرده و در کشور دیگری هیچ واکسنی زده نشده، واکسیناسیون بی‌اثر می‌شود. آن وقت ما می‌خواهیم واکسن را در کشور ملوک‌الطوایفی اداره کنیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: می‌توان گفت حتی بدتر از کشورهای کاپیتالیستی در این مورد برخورد می‌کنیم. همانطور که شهرداری که به جای پاکبان واکسن می‌زند از نظر اخلاقی آدم ناسالمی است، بخش خصوصی که به اسم کارگر واکسن وارد کند حتی اگر دولت چنین مجوزی دهد ولی به دوست و خانواده تزریق کند آدم بدتری است.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، وی افزود: دوستان ما در اتاق تهران که به صورت رانتی و با انتخابات رانتی نمایندگی بخش خصوصی را گرفتند، نباید با واکسن هم همان برخورد را داشته باشند. واکسن رای نیست که بتوان آن را خورد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار