| کد مطلب: ۱۵۹۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

امیر صباغ با اشاره به عرضه سنگ آهن در بورس کالا:

بازار رقابتی در کل زنجیره در حد کلاس دهمین فولادساز دنیاست

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای کل زنجیره را می بیند و می داند زمانی که فولاد در انتهای زنجیره به صورت شفاف در بورس کالا تعیین قیمت می شود باید بتواند منافع و شفافیت را به سایر بخش ها هم منتقل کند؛ این موضوع سبب خواهد شد ایران در حد کلاس دهمین فولادساز دنیا بالا بیاید.

بازار رقابتی در کل زنجیره در حد کلاس دهمین فولادساز دنیاست

آرمان ملی آنلاین -صباغ اظهار داشت: برای ایمیدرو نه تنها کلیه فرآیندها در زنجیره فولاد از اکتشاف گرفته تا تولید سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد از اهمیت برخوردار است بلکه تولید پایین دست و حتی تامین نیاز ایران خودرو هم مهم است.

وی افزود: ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای کل زنجیره را می بیند و می داند زمانی که فولاد در انتهای زنجیره به صورت شفاف در بورس کالا تعیین قیمت می شود باید بتواند منافع و شفافیت را به سایر بخش ها هم منتقل کند؛ این موضوع سبب خواهد شد ایران در حد کلاس دهمین فولادساز دنیا بالا بیاید. قیمت گذاری دستوری و عدم شفافیت در سایر بخش های زنجیره به معنای کاهش کلاس کاری ایران به عنوان دهمین فولادساز برتر دنیاست؛ از این رو ایمیدرو به عنوان یک سازمان دولتی که تمام منابع مالی فروش آن به خزانه وارد می شود نمی تواند منافع مردم را نادیده بگیرد.

صباغ اظهار داشت: ساختار باید به گونه ای طراحی شود که امکان رقابت در همه بخش ها وجود داشته باشد و در فضای شفافی قیمت ها کشف شود. از سوی دیگر متقاضیان خرید و همینطور فروشندگان فرصت برابر برای شرکت در مزایده ها را داشته باشند.

ساختار رقابتی در راه بازار کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی

وی با تاکید بر این نکته که ایمیدرو به دنبال ایجاد و تقویت یک ساختار رقابتی است، گفت: حتما در بازه های بعدی وارد بحث کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نیز خواهیم شد تا نهایتا کلیه زنجیره فولاد ایران به سمت شفافیت از طریق مکانیسم بورس کالا و خروج دولت از فرآیند قیمت گذاری حرکت نماید.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو ادامه داد: اکنون که تاحدودی فضای فولاد باز شده و دستورالعمل ها کمتر شده است، باید تلاش کرد ساختار فولاد به کمک رسانه ها اصلاح شود و فوائد آن قطعا هم نصیب فولادسازان خواهد شد و هم سنگ آهنی ها و کل زنجیره از آن منتفع می شوند.

سیاست گذاری واحد در کل زنجیره فولاد

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فولاد بهتر است به صورت کارشناسی مسائل مطرح شود و در این راستا اگر فولاد که در انتهای زنجیره قرار دارد براساس رقابت کشف قیمت می شود و قیمت آن ضریبی از نرخ های جهانی است باید اجازه داد فرآلیاژی ها، تامین کنندگان انرژی و مواد اولیه هم طبق استانداردی بالا بیایند. باید اجازه داد کل زنجیره با یک سیاست گذاری واحد و آن هم سیاست رقابت مدیریت شود.

صباغ تاکید می کند که یا باید رقابت را پذیرفت یا بر قیمت گذاری تاکید کرد و اگر سیاست قیمت گذاری مطرح است در این صورت مفهوم کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا زیر سوال می رود که این رویکرد مورد تایید فعالان زنجیره نیست و ساختار رقابت که به توسعه کل زنجیره کمک می کند باید در اولویت قرار گیرد.

مبنای قیمت سنگ آهن در بورس کالا

وی درباره مبنای قیمت سنگ آهن عرضه شده در بورس کالا نیز گفت: قیمت سنگ آهن بر مبنای نرخ های هفته قبل ضربدر نوسانات قیمت فولاد طی هفته تعیین می شود. هفته قبل بهای فولاد در بورس کالا افزایشی بود و در نتیجه نرخ سنگ آهن هم بر همان مبنا صعودی بود. اگر در معاملات هر هفته، سنگ آهن عرضه شده خریداری نداشته باشد در این صورت برای عرضه های آتی در هفته های بعد 5 درصد تعدیل خواهد شد تا زمانی که معامله آن انجام شود و بنابراین گاهی اوقات برای اصلاح نرخ ها نیاز است که خریداران از طریق ثبت نکردن تقاضا و نخریدن، اصلاح قیمت دهند.

به گزارش کالا خبر، صباغ به این موضوع نیز تاکید کرد که در معاملات سنگ آهن دلالان حذف شده اند و تنها خریداران واقعی امکان خرید دارند و ایمیدرو حواسش به تولید واحدها بوده و این موضوع را مدیریت می کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار