| کد مطلب: ۱۷۰۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد

روحانی در ستاد ملی کرونا:

پیک چهارم نزولی شده است/ امیدواریم ۱۴ میلیون نفر را واکسینه کنیم

رئیس‌جمهور گفت: گرچه در استان‌ها افت و خیزهایی را در وضعیت کرونا می‌بینیم اما عمدتا در همه استان‌ها به پیک نهایی رسیدیم و این به معنای شیب نزولی پیک چهارم است.

پیک چهارم نزولی شده است/ امیدواریم ۱۴ میلیون نفر را واکسینه کنیم

آرمان ملی آنلاین -حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن تشکر از مردم ایران برای برگزاری مراسم شب‌های قدر با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، گفت: از مردم ایران برای برگزاری شب‌های قدر تشکر می‌کنم. برخی به صورت حضوری در مراسم شب قدر شرکت کردند؛ بر اساس گزارش‌های ما حداکثر پروتکل‌ها رعایت شد.

وی افزود: برخی دیگر نیز از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌های جمعی در داخل منزل خود بهره‌مند شدند. ان‌شاءالله خداوند از آنها قبول کند و ما هم از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم، به خاطر اینکه اصول بهداشتی را به خوبی رعایت کردند.

رئیس جمهور گفت: همانطور که مردم مستحضر هستند، در هفته گذشته، ما مواجه شدیم با موج چهارم فراگیری بیماری کرونا و این مسئله نیز به خوبی مشخص بود. این خیز یک خیز بسیار بلندی است که بیش از موج دوم و سوم خطرناک بود.

پیک چهارم نزولی شده است

روحانی همچنین اظهار داشت: در گزارشی که ما دیروز دریافت کردیم، گرچه در استان‌ها همچنان افت و خیز را مشاهده می‌کنیم. اما می‌توانیم بگوییم در همه استان‌ها به پیک نهایی رسیدیم و مسیر نزولی آغاز شده است.

وی تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که اینجا ذکر شد این است که، مبتلایان خیلی بیشتر از دوره‌های قبلی بودند، اما فوتی‌های این دوره و فوتی‌های دوره دوم و سوم برابر بودند. این نشان دهنده مهارت مدافعین سلامت و کوشش و تلاش و فوق‌العاده آنها و همچنین مراعات خود مردم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم با اصول بهداشتی آشنا شده‌اند، افزود: اگرچه ابتلا به بیماری، بسیار سخت است، اما مهم این است که فرد بعد از چند روز سختی و بیماری می‌تواند به سلامتی قبلی خود برگردد.

روحانی همچنین ضمن تشکر از همه مدافعین سلامت در سراسر کشور، گفت: همچنین از همه مجموعه‌های مدیریتی از جمله قرارگاه مرکزی در تهران، استانداری‌ها، بخشداری‌ها، دانشگاه‌ها و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروهای مسلح از جمله نیروی انتظامی و همه آنهایی که دست به دست هم دادند و بر کسب و کارها نظارت کردند تشکر می‌کنیم.

وی افزود: اگر همه دست به دست هم نداده بودیم و این رنگ بندی ها در این چند هفته برای مناطق نارنجی و قرمز اجرا نشده بود، حتماً امروز از موج چهارم خارج نشده بودیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته موج چهارم هنوز هم در ایران وجود دارد و چند هفته زمان خواهد بُرد که از این موج خارج شویم.

نیازمند واردات واکسن خارجی هستیم

روحانی با اشاره به مساله واکسیناسیون، گفت: ما در این مقطع نیازمند آن هستیم که واکسن خارجی را وارد کنیم البته برخی از دوستان در نوشته‌های خود نوشتند که صبر کنید تا واکسن داخلی ما برسد؛ اینقدر عجله نکنید!

وی خطاب به آنها، تصریح کرد: این حرف دقیق نیست. همان جمله معروفی که می‌گوید «بهترین واکسن نخستین واکسن است» را باید استفاده کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه گروه اول یعنی مدافعان سلامت از واکسن استفاده کردند، اظهار داشت: واکسیناسیون گروه دوم آغاز شد و واکسینه کردن افراد بالای ۸۰ سال در حال انجام است و امیدواریم در روزهای آینده به نهایت برسد تا گروه‌های بعدی را شروع کنیم و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بتوانیم آنها را واکسینه کنیم.

روحانی تاکید کرد: در روزهای آینده یک میلیون دوز دیگر واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد، اوایل خرداد نیز ۸ میلیون دوز دیگر به دست ما خواهد رسید و امیدواریم «کواکس» هم بتواند چند میلیون دوز در این فاصله در اختیار ما قرار دهد تا آن ۱۳، ۱۴ میلیون نفری که در اولویت اول ما هستند، در این دولت واکسینه شوند.

باید ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم

وی افزود: اگر این کار انجام شود، آنگاه ما می‌توانیم بگوییم که مرگ را مهار کرده‌ایم. البته برای مهار زنجیره انتقال باید ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم باید بتوانیم تا تیرماه از این مراحل عبور کنیم تا بگوییم از نظر مرگ و میر این ویروس را مهار کردیم. ان‌شاءالله دولت بعدی هم این کار را ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امیدواریم با کمک واکسن‌های داخلی که از تابستان وارد عمل می‌شوند، در شرایط بهتری قرار گیریم، افزود: البته واکسن پاستور که محصول مشترک با کوبا است، زودتر به دست مردم خواهد رسید و بقیه واکسن‌ها نیز به تدریج خواهند رسید و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

روحانی با اشاره به انواع جهش‌یافته ویروس کرونا، گفت: امروز در جامعه مطرح می‌شود که این ویروس نوع انگلیسی است و نوع بدتر آن، هندی، برزیلی و آفریقایی و… آمده است، نباید ذهن مردم را مشوش کند.

وی با اشاره به اینکه همه آنها یک ویروس هستند و درمان هم یکی است، افزود: ممکن است این ویروس موتاسیون (جهش) پیدا کند و حتی ممکن است در کشور ما نیز جهش یابد اما باید در رعایت پروتکل‌ها، شستن دست‌ها، حذف سفرهای غیرضروری و… حساب شده‌تر عمل کرد. مسیر همان است و ما مسیر دیگری نداریم.

رئیس جمهور در تشریح وظایف دولت برای مبارزه با این بیماری، گفت: آنچه که دولت باید انجام دهد، تجهیز بیمارستان‌ها از جمله امکانات، تامین اکسیژن، امکانات تشخیصی، تجهیز اتاق‌های «آی سی یو» و تامین دارو است. این کاری است که دولت می‌خواهد انجام دهد و به عهده او است که انجام دهد.

روحانی با اشاره به اینکه کار دیگر دولت تامین واکسن است، اظهار داشت: دولت موظف است این واکسن را با هر سختی بخرد و وارد کند. ما ۱۶ میلیون دوز واکسن از کواکس خریداری کردیم و ۱۰ میلیون واکسن اخیراً وارد کشور شده که مجموع واکسن‌های خریداری شده، حدود ۳۰ میلیون دوز خواهد بود. این به غیر از واکسن‌های داخلی است. اما کشور نیازمند واکسن داخلی است.

وی گفت: ویروس کرونا نشان داد می‌تواند از اپیدمی خطرناک به پاندمی تبدیل شود. این ویروس نشان داد که زود از بین نمی‌رود و جهش می‌یابد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور باید به توانمندی‌های علمی و تجهیزات برای ساختن واکسن برسد، افزود: ۱۶ ماه است که با این ویروس مواجه شدیم و در این مدت ابتدا فکر نمی‌شد بعد هفت تا هشت ماه بشر بتواند به واکسنی برسد.

روحانی تاکید کرد: ممکن است این واکسن کامل نباشد و همه مراحل را طی نکرده باشد. تهیه واکسن در دنیا باید زمانی در حدود ۲ تا سه سال و حتی هفت تا هشت سال طی کند و در یک مورد، ۱۸ سال طول کشیده است. کار بزرگی انجام شد و برخی مقررات حذف شد. این واکسن مفید و موثر است و می‌تواند جلوی مرگ و میر را بگیرد. اساس واکسن این است که بدن را برای مبارزه بهتر با ویروس آماده می‌کند.

وی افزود: واکسن یک ویروس کشته یا ناقص را وارد بدن می‌کند و بدن شروع به مبارزه با آن می‌کند. این توانمندی را بدن پیدا می‌کند که بتواند یک آنتی بادی را ایجاد کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از هر واکسنی که مورد تایید بهداشت جهانی قرار می‌گیرد استفاده می‌کنیم تا جامعه را در یک مسیر درست قرار دهد، افزود: البته کسی که واکسن می‌زند خود او یک نوع مصونیت پیدا می‌کند و باید مراقب باشد، چون احتمال دارد ناقل بیماری باشد، باید از اطرافیان خود مراقبت کند.

روحانی گفت: در ایران و سایر کشورها، مرگ و میر عمدتاً برای ۶۰ سال به بالا یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای است. بر این مبنا است که ما آنها را در اولویت قرار دادیم. بنابراین اولویت ما کم کردن مرگ و میر است اما برای جلوگیری از انتقال باید کار بیشتری انجام بگیرد. اگر بخواهیم زنجیره انتقال را بشکنیم واکسیناسیون باید توسعه پیدا کند و ۷۰ درصد مردم از این واکسن استفاده کنند تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال واکسیناسیون در ایران انجام شود، افزود: بخشی از آن در این دولت و بخش دیگر در دولت آینده انجام می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسیم که مورد نظر همه است.

کرونا را دستمایه مسائل انتخابات نکنیم

رئیس جمهور همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات پیش رو نیز گفت: توصیه آخر من این است که مبارزه با کرونا و واکسیناسیون یک مسئله ملی، انسانی، اخلاقی است. خواهش می‌کنم هیچکس این داستان را دستمایه‌ای سیاسی برای مسایل حزبی و جناحی و یا برای انتخابات قرار ندهد. مخصوصاً اینکه شب‌های قدر گذشته است و همه توبه کردند.

وی گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا زودتر از این ویروس خلاص شویم و خداوند توفیق دهد که انتخابات، باشکوه و با اخلاقی داشته باشیم که مورد نظر همه مردم است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار