| کد مطلب: ۲۱۱۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد

گزارشی از امتحانات حضوری پایه دوازدهم؛

گلایه دانش‌آموزان از سختی امتحانات نهایی/ وعده تسهیل در طرحِ سوالات محقق نشد/ فقط می‌خواهیم نمره قبولی بگیریم+ فیلم

بعد از اعلام تسهیل در سوالات امتحان نهایی این انتظار وجود داشت که سطح سوالات ساده‌تر باشد، اما به گفته دانش‌آموزان سختی سوالات موجب شده، آنها فقط به قبولی امید داشته و انتظار نمره بالا از خود را نداشته باشند.

گلایه دانش‌آموزان از سختی امتحانات نهایی/ وعده تسهیل در طرحِ سوالات محقق نشد/ فقط می‌خواهیم نمره قبولی بگیریم+ فیلم

آرمان ملی آنلاین -امتحانات حضوری و نهایی پایه نهم و دوازدهم از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و تا یک روز قبل از انتخابات ۱۴۰۰ ادامه دارد. پس از اعتراض‌ها و تجمع دانش آموزان بابت برگزاری امتحانات حضوری، از سوی آموزش و پرورش این قول داده شد که در طراحی سوالات امتحان تسهیل می‌شود. امروز برای اینکه از صحت و سقم این وعده مطلع شویم به مدرسه ستایش منطقه پنج تهران آمدیم تا نظر دانش آموزان را درباره کیفیت سوالات جویا شویم.

ساعت ۷:۴۵ دقیقه صبح است، تعدادی از دانش آموزان پایه دوازدهم رشته علوم انسانی پشت درب مدرسه جمع شده‌اند و آخرین نکته‌های درس جامعه‌شناسی را با هم مرور می‌کنند. آن‌ها که اغلب از مناطق دیگر تهران به این حوزه امتحانی آمده‌اند، می‌گویند امروز امتحان جامعه‌شناسی دارند و روز گذشته امتحان فسلفه داده‌اند. یکی از دانش آموزان می‌گوید، گرچه سقف قبولی را تا ۷/۵ نمره در نظر گرفته‌اند، اما سوالات به قدری دشوار بود که من همان زمانِ امتحان فهمیدم شاید از درس فلسفه فقط دو نمره کسب کنم.

سوالات امتحان ربطی به محتوای آموزش مجازی ندارد

برای درس فلسفه سوالات سخت و طولانی بود و هیچ ربطی به آن چه که در آموزش مجازی به ما دادند، نداشت.

یکی از دانش آموزان گفت: مشکل ما این است که سوالات بارم‌بندی شده نمی‌آید و ما بارم سوالات را نمی‌دانیم. به عنوان مثال برای درس فلسفه سوالات سخت و طولانی بود و هیچ ربطی به آن چه که در مجازی به ما آموزش دادند، نداشت.

دانش آموز دیگری که در حال ورق زدن و مرور دور آخر جزوه‌هایش است، گفت: به نظر من عدالت در این مورد زمانی اعمال می‌شد که من در خانه خودمان و بر اساس آن چیزی که در فضای مجازی یاد گرفته‌ام امتحان دهم. ما امسال هیچ چیزی از آموزش مجازی متوجه نشدیم، چون کل سال تحصیلی غیرحضوری بود و برخی معلمان لحن خوبی نداشتند، با این وضعیت آیا درست است که حضوری امتحان بدهیم؟

ساعت به هشت نزدیک می‌شود، دانش آموزان همزمان با ورود به مدرسه تب‌سنجی می‌شوند و هر کدام مطابق با شماره صندلی و کارت سر جای خود می‌نشینند. یکی از مشکلاتی که برای امتحانات نهایی وجود دارد، تاخیر در توزیع سوالات امتحانی مدرسه است. به گفته مدیر مدرسه رمز سوالات امتحانی دیر به مدرسه می‌رسد که همین امر موجب تاخیر شده است.

ساعت از ۸:۳۰ گذشته و تازه سوالات به دست دانش آموزان می‌رسد. مراقب امتحان با عجله سوالات را روی میز دانش آموزان می‌گذارد و از آن‌ها می‌خواهد با دقت سوالات را بخوانند و پاسخ دهند.

سطح سوالات در حد تدریس حضوری بود

متاسفانه سطح سوالات در حد تدریس حضوری در نظر گرفته شده است. قرار بود، بخشی از محتوا حذف شود، اما بخش‌های ساده حذف و بخش‌های مهم‌تر باقی مانده بود.

حدود ۳۰ دقیقه بعد زمانی که کمی از استرس دانش آموزان کاسته شد، سراغ یکی از آن‌ها رفتیم؛ او درباره سطح سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم گفت: سوالات نسبت به آموزش‌های مجازی سخت‌تر و تدریس هم به نسبت آنها خیلی ضعیف است، و متاسفانه سطح سوالات مانند تدریس حضوری در نظر گرفته شده است. قرار بود بخشی از محتوا حذف شود، اما بخش‌های ساده حذف شده و بخش‌های مهم‌تر باقی مانده است، اما تا اینجای کار زیاد وضعیت جالب نبوده است.

این دانش آموز اضافه کرد: وقتی در نظر گرفته‌اند که تدریس غیرحضوری باشد، بهتر بود که آزمون‌ها هم غیر حضوری باشد، اما من به شخصه با تدریس حضوری موافق بودم، زیرا ما سال آخر هستیم و معلوماتمان نسبتا کاهش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما با شیوه امتحان حضوری عدالت میان دانش‌آموزان اجرا شده است یا خیر؟ گفت: به نظر من خیر، چرا که افرادی که درسشان خوب بوده به غیرحضوری عادت کردند و الان برای برگزاری امتحانات حضوری به مشکل خورده‌اند.

نمی‌توانیم نمره بالا کسب کنیم/ فقط می‌خواهیم نمره قبولی بگیریم

ما برای هر امتحان فقط می‌خواهیم قبول شویم، با اینکه درس‌ها را می‌خوانیم اما اصلا نمی‌توانیم نمره بالایی کسب کنیم و این باعث شده به شدت بترسیم.

دانش آموزان کم کم برگه‌های امتحانی را به مراقب تحویل می‌دهند و از سالن خارج می‌شوند، حالا جز تعداد محدودی دانش آموز کسی در سالن نمانده است. سراغ دانش آموز دیگری می‌رویم که به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته به سوالات به درسی جواب بدهد. او درباره وضعیت امتحانات گفت: ما انتظار داشتیم که به خاطر شرایطی که وجود داشت، امتحانات ساده‌تری از ما بگیرند، اما سوالات سخت‌ زیاد بود. ما برای هر امتحان فقط می‌خواهیم قبول شویم، با اینکه درس‌ها را می‌خوانیم، اما اصلا نمی‌توانیم نمره بالایی کسب کنیم و این باعث شده به شدت بترسیم.

چیزی از آموزش مجازی نفهمیدیم!

اگر از پلتفرم‌های بهتری استفاده می‌کردند، شاید ما امروز مطالب را بهتر یاد می‌گرفتیم تا در امتحانات نمره بهتری بیاوریم، اما ما چیزی از آموزش مجازی متوجه نشدیم و از نکاتی که خودمان خوانده‌ایم، پاسخ سوالات را می‌دهیم.

او ادامه داد: در این میان رویکرد همه معلمان یکسان نبوده و برخی دلسوزتر هستند، اما رویه آموزش مجازی سخت‌تر است. ما چون مدرسه دولتی هستیم چندان برای ما وقت نگذاشتند و در واتساپ فایل صوتی می‌گذاشتند تا گوش بدهیم. اگر از پلتفرم‌های بهتری استفاده می‌کردند شاید ما امروز مطالب را بهتر یاد می‌گیرفتیم تا در امتحانات نمره بهتری بیاوریم، اما ما چیزی از آموزش مجازی متوجه نشدیم و از نکاتی که خودمان خوانده‌ایم پاسخ سوالات را می‌دهیم.

این دانش آموز که در حال پاسخ‌دهی به سوالات امتحانی بود، گفت: اگر شیوه آموزش مجازی طوری بود که دانش آموزان درس را بفهمند، قطعا راحت‌تر می‌توانستیم امتحان حضوری بدهیم، ولی وقتی کل سال را آموزش مجازی داشتیم، امتحان حضوری برای ما سخت می‌شود. این مشکل هم برای مدارس دولتی و هم برای مدارس غیردولتی وجود دارد، اما برای مدارس دولتی بیشتر است زیرا کسانی که به مدرسه غیردولتی می‌روند زمان بیشتری برای آن‌ها گذاشته می‌شود. معلمان آن‌ها می‌دانند که کدام دانش آموز در چه شرایطی است، اما مدارس ما اینطور نیست.

حساسیت بالای مقاطع نهم و دوازهم موجب برگزاری حضوری امتحان شد

برخی امتحانات به ویژه پایه نهم و دوازدهم حساسیت بالایی دارند، از این رو لازم بود که به صورت حضوری برگزار شوند.

«یداله شهبازبیگی» مدیر آموزش وپرورش منطقه ۵ در حالی که مشغول بازدید از این حوزه امتحانی بود، در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌اش از شیوه برگزاری امتحانات گفت: با توجه به شرایط فعلی لازم بود که برخی امتحانات به ویژه برای پایه نهم و دوازدهم که حساسیت بالایی دارند به صورت حضوری باشد. از این رو ما هم تلاش کردیم با توجه به امکاناتی که در منطقه وجود داشت از بهترین مدارس استفاده کنیم.

وی افزود: خوشبختانه تا به امروز با توجه به بازدیدهای صد در صدی که از طرف همکاران و اداره کل صورت گرفته ما با مشکل جدی مواجه نشده‌ایم. اگر هم موردی بوده تذکر داده شده است، در عین حال محدودیت‌هایی هم وجود دارد. طبیعتا در بدو ورود ممکن است، تجمع‌هایی صورت بگیرد که طبیعی است زیرا ما نمی‌توانیم ساعت‌های متعددی را برای دانش آموزان معرفی کنیم، اما مدیران ما سعی می‌کنند این مشکل را هم مرتفع کنند.

شهبازبیگی در پاسخ به این سوال که این قول از سوی آموزش و پرورش داده شده بود که در طرح سوالات تسهیل شود اما به گفته دانش آموزان سوالات دشوار هستند. چه بررسی در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: ما موضوع را پیگیری کردیم و این دشواری سوالات بیشتر در درس شیمی و فلسفه پایه دوازدهم مشاهده شده است. این موضوع به همکاران اطلاع‌رسانی شده تا مورد بررسی قرار بگیرد.

سطح سوالات آزمون نهایی بالاتر از آموزش مجازی است

اگر بخواهیم به سطح آموزش مجازی امتیاز یک تا ۱۰ بدهیم، شاید رتبه آن ۴/۵ تا ۵ شود، در حالی که سطح سوالات خیلی بالاتر بوده است.

ساعت از ۹:۴۰ گذشته و حالا سالن امتحانات تقریبا خالی شده و جز تعداد انگشت شماری در سالن نمانده‌اند، به حیاط مدرسه می‌رویم، دانش آموزان در گروه‌های کوچک‌های در حیاط مدرسه دور هم جمع شده‌اند، کتاب را تند تند ورق می‌زنند و به دنبال پاسخ‌های درست سوالات می‌گردند تا شاید با این کار کمی از استرس و نگرانی‌شان بابت پاسخ‌هایی که در برگه امتحانی نوشته‌اند، کم کنند. یکی از دانش آموزان در واکنش به اینکه امتحان خود را چطور داده و سطح سوالات چگونه بوده است؟ گفت: سوالات متوسط اما نسبتا سخت بود، با توجه به کیفیت آموزش‌های آنلاین باید سطح سوالات ساده‌تر باشد. در واقع اگر بخواهیم به سطح آموزش مجازی امتیاز یک تا ۱۰ بدهیم شاید رتبه آن ۴/۵ تا ۵ شود، در حالی که سطح سوالات خیلی بالاتر بوده است.

انتقاد از سرِهم کردن تدریس دروس

موضوعی که دبیر باید طی سه جلسه آن را به ما درس می‌داد با ویدیو، عکس و فایل پی دی اف سر هم کرده است.

این دانش‌آموز در پاسخ به این سوال که استرس ابتلا به کرونا را بیشتر داشته‌اند یا امتحانات؟ گفت: هر دو، این دو مورد از هم خیلی جدا نیست، اما در هر شرایط نباید ما را به شکل حضوری به مدرسه می‌کشاندند، زیرا به هر حال معدل پایه‌های دیگر هم اهمیت دارد. این عدالت نیست که آموزش ما صد در صد آنلاین باشد، اما امتحان حضوری برگزار شود. تدریسی که دبیر باید طی سه جلسه آن را به ما درس می‌داد با ویدیو، عکس و فایل پی دی اف سر هم کرده است.

وی اضافه کرد: برخی از دبیران به ما می‌گویند، سوالی اگر دارید بپرسید، اما وقتی به گفتگوی خصوصی به آن‌ها می‌روم تا سوالم را بپرسم به ما می‌گویند که حق نداریم در خصوصی سوال کنیم. وقتی از یک طرف گروه بسته است و از طرف دیگر من اجازه ندارم به خصوصی معلم بروم، پس کجا باید سوالم را طرح کنم؟ ضمن اینکه حذفیات بخشی از محتوای درسی در برخی از کتب‌های درس بوده نه همه آن‌ها.

به عنوان یک مادر تاثیر سختی امتحانات را در روحیه فرزندم می‌بینم

برای امتحانات بعدی با توجه به کرونا و آنلاین بودن آموزش دروس، شرایط دانش آموزان را بیشتر در نظر بگیرند، زیرا روح و روان فرزندانمان برای ما از همه چیز مهم‌تر است.

از مدرسه خارج می‌شویم، برخی از اولیا بیرون مدرسه منتظر فرزندان خود مانده‌اند، مادر یکی از دانش آموزان که همچنان منتظر بود تا فرزندش از حوزه امتحانی بیرون بیاید، گفت: ما در این محل ساکن هستیم، اما برخی والدین را می‌بینم که از مناطق دیگر به اینجا می‌آیند و در مقابل مدرسه می‌ایستند تا امتحان تمام شود. همین که همه داخل خیابان باشند، صورت خوشی ندارد حتی بهتر است اگر حیاط مدارس بزرگ است، والدین به داخل حیاط مدرسه بروند.

وی ادامه داد: من به عنوان یک مادر تاثیر سختی امتحانات را در روحیه فرزندم می‌بینم و برای امتحانات بعدی درخواست دارم که با توجه به کرونا و آنلاین بودن دروس، شرایط دانش آموزان را بیشتر در نظر بگیرند، زیرا روح و روان دانش آموزان برای ما از همه چیز مهم‌تر است.

امتحانات مبتنی بر آموزش مجازی نبوده است

در این میان یکی از دانش آموزان که از حوزه امتحانی خارج شد، گفت: سوال امتحانات در حد آموزش حضوری است. در طرح سوالات امتحاناتی به هیچ وجه مبنا بر آموزش مجازی نبوده است. سطح سوالات خیلی سخت بود و ما اصلا راضی نیستیم.

در نهایت خانم کارگر، مدیر مدرسه اظهار داشت: آزمون‌ها با رعایت پروتکل‌ها و با رعایت استانداردها برگزار شد و سعی شده دانش آموزان هم کاملا در این خصوص توجیه شوند، البته مشکلاتی هم سد راه ما وجود دارد.

آمدن رمز سوالات کم و بیش با تاخیر همراه است

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه آموزش‌ها غیرحضوری بوده و سرویس‌های مدارس نیز فعالیت ندارند، خیلی از خانواده‌ها دانش آموزان را خودشان به مدرسه می‌آورند و این کم طاقتی موجب شده که حوزه‌ها یک مقدار دچار مشکل شوند. همچنین آمدن رمز سوالات نیز کم و بیش با تاخیر است. کپی و تکثیر سوالات کمی زمانبر هم بوده است به همین خاطر یکی از مشکلات همین است که شاید خانواده‌ها به آن واقف نباشد و کم طاقتی آن‌ها یک مقدار برای حوزه‌های ما مشکل ایجاد کرده است.

این مدیر مدرسه بیان کرد: ما در مدرسه سعی می‌کنیم که حداکثر فاصله اجتماعی رعایت شود، ولی تجمعاتی که بیرون مدرسه است، ممکن است عاملی برای شیوع کرونا باشد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، وی در پاسخ به این سوال که آیا تجمع بیرون از مدرسه را شما مدیریت می‌کنید یا خیر؟ گفت: علیرغم اینکه ما مسئولیتی در قبال محیط بیرون از مدرسه به خصوص در مورد اولیا نداریم ولی توصیه‌های لازم را هم زبانی و هم نوشتاری اعلام کرده‌ایم که تجمعی صورت نگیرد، اما به هر حال نگرانی‌ها وجود دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار