| کد مطلب: ۲۲۱۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد

بازار لوازم خانگی کشش هیچ افزایش قیمتی را ندارد

نایب ‌رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی کشش هیچ افزایش قیمتی را ندارد و هم اکنون بازار لوازم خانگی در یک رکود کامل به سر میبرد.

بازار لوازم خانگی کشش هیچ افزایش قیمتی را ندارد

آرمان ملی آنلاین - محمدحسین اسلامیان اظهار داشت: باتوجه به عدم استقبال از خرید کالا توسط مصرف کنندگان، برای هیچ تولیدکننده‌ای مقدور نیست که قیمت‌ها را افزایش دهد، حتی اگر قیمت مولفه‌های تولید محصولات افزایش پیدا کند.به گفته وی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و بحث قاچاق کالا این امکان وجود ندارد که تولید‌کننده بخواهد کالاهای خود را با قیمت بالاتری در بازار عرضه کند.

اسلامیان با ذکر این دو عامل درباره روند قیمت این محصولات در بازار تا پایان سال جاری پیشبینی کرد که باتوجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران، قیمت‌ها کاهشی نخواهد بود.

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: درحال حاضر هم تولید داخلی به صورت انبوه شکل گرفته و تقاضایی از طرف مصرف کننده وجود ندارد و هم اینکه کالای قاچاق به وفور در بازار موجود است.

وی بیان داشت: هر دو علت رکود بازار را تشدید کرده‌اند؛ بطوریکه در حوزه لوازم خانگی و عرضه لوازم خانگی در رکود کامل قرار داریم.

اسلامیان با بیان اینکه هرچه قاچاق کالا در سطح عرضه بطور روز افزون بیشتر میشود، تمایل به خرید کالای ایرانی هم کمتر میشود، ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت تمام شده کالاهای ایرانی به دلیل افزایش نرخ دستمزد و بیمه روز به روز بیشتر میشود، از آن طرف متاسفانه امکان رقابت با کالاهای خارجی که به صورت قاچاق وارد بازارهای ایران میشود، دیگر برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد.

وی با اشاره به تبعات کاهش توان خرید مردم در بازار لوازم خانگی بیان کرد: شرایط تهیه کالا توسط مصرف کننده چه برای خرید جهیزیه و چه مصرف عمومی بسیار سخت شده است. به عنوان نمونه هم‌اکنون قیمت یخچال فریزر معمولی ایرانی ۱۲میلیون تومان است و یک ساید ایرانی به قیمت حدود ۳۰میلیون تومان و حتی برخی مدل‌ها تا ۴۰میلیون تومان به فروش میرسد.

به گفته اسلامیان با وضعیت کنونی اقتصادی و با درآمدهای معمولی که مردم دارند، حتی با یکسال پس انداز امکان خرید یخچال فریزر را نخواهند داشت.

اسلامیان یادآور شد: در چنین وضعیتی بدیهی است که مردم در تامین هزینه‌های روزمره خود دچار مشکل هستند و دیگر امکان تبدیل کالاهای خود یا خرید جهیزیه را نخواهند داشت.

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به دیگر چالش‌های بازار لوازم خانگی گفت: درحال حاضر از یک طرف نقدینگی و قدرت خرید مردم پایین است و از طرف دیگر به خاطر بیماری کرونا صنف ما دو-سه ماه تعطیل بوده است. همچنین با توجه به سیر نزولی قیمت دلار و برگزاری انتخابات پیش رو، مردم انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند و یک توقع ذهنی ایجاد شده که باید شاهد پایین آمدن قیمت کالاها در بازار لوازم خانگی باشیم.

اما به گفته اسلامیان، برای قیمت‌گذاری کالاها، آیتم‌های مختلفی از جمله نرخ دستمزد، نرخ بیمه و مواد اولیه دخیل هستند.

وی عنوان کرد: ما در بسیاری از مواقع بیش از ۷۰درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید یک کالا را از داخل کشور تامین میکنیم و تنها موادی مانند کمپرسور، کیت‌ها و بردهای الکترونیکی را از خارج وارد میکنیم که یک نسبت کمتری از این مواد مورد نیاز به قیمت ارز ارتباط دارد و بقیه مولفه‌ها در داخل کشور قیمت‌گذاری میشوند.

اسلامیان تاکید کرد: اگر قرار باشد کالاهای قاچاق به همین روش وارد بازار ما شوند و به‌طور مثال یک لباسشویی برند با ۱۲میلیون تومان در بازار خرید و فروش شود، به‌طور قطع یک لباسشویی ایرانی با قیمت ۱۲میلیون تومان دیگر خواهانی در بازار داخل نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از معضلات ما این است که در حال حاضر قیمت کالاهای قاچاق با اینکه برند هستند نسبت به کالاهای ایرانی مقداری کاهش پیدا کرده است.

اسلامیان با پیشبینی قیمت لوازم خانگی تا پایان سال جاری، بیان کرد: باتوجه به عدم استقبال از خرید کالا توسط مصرف کنندگان، برای هیچ تولیدکننده‌ای مقدور نیست که قیمت‌ها را افزایش دهد، حتی اگر قیمت مولفه‌های تولید محصولات افزایش پیدا کند. برای تولیدکننده هم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و هم بحث قاچاق کالا این امکان وجود ندارد که کالاهای خود را با قیمت بالاتری در بازار عرضه کند.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از تعادل، اسلامیان در پاسخ به اینکه برجام چه تاثیری بر بازار لوازم خانگی خواهد داشت، گفت: اگر قرار است برجام شکل بگیرد، ما حداقل به یک تا دوسال زمان نیاز داریم تا اتفاقات خوبی در این بخش بیفتد و قیمت مواد اولیه بسیار کمتر شود، اما در سال جاری قیمت‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار