| کد مطلب: ۲۲۲۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد

خطیب زاده در نشست خبری:

مذاکرات در وین به هیچ بن بستی نرسیده است/ بعید است این دور از مذاکرات وین، دور آخر باشد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مذاکرات وین به بن بست نرسیده و گفت‌وگو‌ها درباره برخی ظرایف فنی، سیاسی و اجرایی در حال انجام است.

مذاکرات در وین به هیچ بن بستی نرسیده است/ بعید است این دور از مذاکرات وین، دور آخر باشد

آرمان ملی آنلاین -سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت با صحاب رسانه گفت: ۳.۵ میلیون واجد شرایط برای شرکت در انتخابات در خارج از کشور داریم.

وی افزود: یک میلیون تعرفه رای برای وزارت خارجه اختصاص داده شده است، تاکنون حدود ۶۷۹ هزار برگه تعرفه رای به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور ارسال شده است.

خطیب زاده تصریح کرد: در ۱۳۳ نمایندگی ایران ۲۳۴ شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده است. تحقیقا در تمام کشور‌هایی که دارای نمایندگی هستیم یک و یا بیش از یک صندوق رای در نظر گرفته شده است و در سه کشور از جمله کانادا امکان برگزاری انتخابات فراهم نشد.

وی یادآور شد: هموطنان ایرانی در کانادا می‌توانند با مراجعه به نقاط مرزی کانادا و آمریکا در انتخابات شرکت کنند، چرا که در این مناطق با هماهنگی‌های انجام شده صندوق اخذ آرا در نظر گرفته شده است.

خطیب‌زاده درباره آخرین مذکرات وین یادآور شد: آنچه در وین در حال انجام است، کمیسیون فصلی برجام برای بازگشت آمریکا به تعهداتش است. مذاکرات وین به بن بست نرسیده و گفت‌وگو‌ها درباره برخی ظرایف فنی، سیاسی و اجرایی در حال انجام است. من فکر می‌کنم زود است برای نتایج آن‌ها گفت‌وگو کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این دور بعید است دور آخر باشد، اظهار کرد: آمریکا باید تصمیم خود را بگیرد و بداند در موضع برابر میان ایران و گروه ۱+۴ وجود ندارد. آن‌ها بدانند طرف خاطی و نقض کننده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار اتفاقات دوران ترامپ بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌های مذاکره‌کننده در وین منتظر نتایج انتخابات هستند، گفت: آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. گفت‌وگو‌ها نیز فرسایشی نشده و فکر می‌کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. باید در مورد این موضوعات تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود، که اگر گرفته شود، بازگشت به برجام ممکن است.

وی افزود: توافق ما فنی است و از زمان اجرایی شدن مصوبه مجلس، دسترسی فراپادمانی به آن‌ها ندادیم. اینکه در یک ماه به نتیجه برسیم، بدبین نیستم. اگر هم نرسیدیم، ادامه شرایط و پاک کردن یا نکردن دوربین‌ها تصمیم داخلی است. البته نباید قضاوت کرد، ان‌شاالله گفت‌وگو‌ها با تضمین منافع ایران به نتیجه برسد.

خطیب زاده در مورد مذاکرات ایران و عربستان هم گفت: همواره از گفت‌وگو با همسایگان استقبال کردیم و عربستان نیز از این امر مستثنی نیست. در سال‌های گذشته که ریاض علاقه‌ای برای گفت‌وگو نداشت، تکرار می‌کردیم بهترین راه برای حل و فصل موضوعات گفت‌وگو است. در موضوعات دوجانبه، منطقه و بین‌المللی در سطح قابل توجهی موضوعات را جلو بردیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار