| کد مطلب: ۲۲۲۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد

فروشندگان بازار امین حضور :

خودمان هم نمی‌دانیم کدام کالا اصل و کدام تقلبی است!/ماشین لباسشویی ۱٫۵ میلیونی، ۱۹ میلیون شده/ بازار لوازم خانگی رقابتی نباشد، مردم ضرر می‌کنند

بهترین راویان وضعیت این روزهای بازار لوازم خانگی کسبه این بازارند که مدت‌هاست بازار بی‌رونقی دارند و در حسرت روزهای شلوغ و پررفت و آمد و حضور مشتریان مانده‌اند. خیابان امین حضور سالیان زیادی است که به‌ عنوان راسته فروشندگان لوازم خانگی شناخته می‌شود. در یکی از روزهای گرم خردادماه پای صحبت فروشندگان لوازم خانگی نشسته‌ایم که مدت‌هاست بازارشان سرد و بی‌رونق است.

خودمان هم نمی‌دانیم کدام کالا اصل و کدام تقلبی است!/ماشین لباسشویی ۱٫۵ میلیونی، ۱۹ میلیون شده/ بازار لوازم خانگی رقابتی نباشد، مردم ضرر می‌کنند

آرمان ملی آنلاین -بهترین راویان وضعیت این روزهای بازار لوازم خانگی کسبه این بازارند که مدت‌هاست بازار بی‌رونقی دارند و در حسرت روزهای شلوغ و پررفت و آمد و حضور مشتریان مانده‌اند. خیابان امین حضور سالیان زیادی است که به‌ عنوان راسته فروشندگان لوازم خانگی شناخته می‌شود. در یکی از روزهای گرم خردادماه پای صحبت فروشندگان لوازم خانگی نشسته‌ایم که مدت‌هاست بازارشان سرد و بی‌رونق است.

فروشندگان بازار لوازم خانگی دل‌خوشی از افزایش چندباره و گرانی لوازم خانگی ایرانی ندارند و می‌گویند این افزایش قیمت باعث شده مشتری در بازار نباشد. به گفته آنها طی یکسال، هر برند ایرانی لیست قیمت‌ها را در برخی موارد شاید بالای ۷۰ درصد و حدود ۵ تا ۶ بار عوض کرده و به طور میانگین هر بار ۲۵ درصد افزایش قیمت داده تا ماشین لباسشویی حدود ۱٫۵ میلیونی به بیش از ۱۹ میلیون برسد.

مشاهدات میدانی و گفته‌های کسبه بازار حاکی از این است که بازار همچنان مملوء از کالاهای قاچاق است. تقلب و وفور اجناس قاچاق در بازار به حدی است که تشخیص آن برای فروشندگان بازار هم سخت شده است. آنها می‌گویند اگرچه کالاهای اصل هم در بازار پیدا می‌شود. ولی کالاهایی تقلبی که در داخل تولید می‌شود و برچسب برندهای معروف روی آن حک می‌شود، هم در بازار به وفور یافت می‌شود.

به گفته فروشندگان انحصار به ضرر بازار لوازم خانگی است و پیش رفتن در این مسیر سرنوشت همچون خودر را برای لوازم خانگی در پیش دارد. آنها می‌گویند مشتریانی که به بازار می‌آیند بیشتر سراغ برندهای خارجی ال‌جی و سامسونگ را می‌گیرند.


وفور کالاهای تقلبی در سایت‌های اینترنتی

رحمانی که سالیان زیادی است در بازار لوازم خانگی فعالیت می‌کند، به «تصلا» گفت: ضرب‌المثل «سال به سال، دریغ از پارسال» حکایت بازار لوازم خانگی است. هر سال وضعیت بازار بدتر از سال قبل است. به این شکل که مردم هر سال بی‌پول‌تر و اجناس هم گران‌تر، در نتیجه مراجعه به بازار کمتر می‌شوند.
این فروشنده با بیان اینکه کالاهای تقلبی در سایت‌های اینترنتی به وفور خرید و فروش می‌شود، می‌گوید: مثلا این سایت‌ها مارک ایوولی را با برند ال‌جی به قیمت ۳ تا ۴ میلیون ارزان‌تر عرضه می‌کنند. وقتی مشتری هم از علت ارزانی می‌پرسد، پاسخ‌شان این است که برای مثال مالیات نمی‌دهند یا در بانه هستند، در صورتی که کالاهای متفرقه با اسم ال جی فروخته می‌شود.
وی درباره میزان استقبال از بازار هم گفت: مردم به‌ویژه خانم‌ها همیشه مشتاق خرید لوازم خانگی هستند، اما خرید نمی‌کنند. الان یک آب میوه‌گیری سه تا چهار میلیون تومان قیمت دارد. ماشین لباسشویی یک میلیون و ۴۰۰ تومانی به ۱۹ میلیون رسیده است. دیگر مردم توان خرید لوازم خانگی گران ایرانی را ندارند.
رحمانی با اشاره به اینکه همه برندها گران شده‌اند،ادامه داد: تورم و نوسانات قیمتی مهم‌ترین مشکلات بازار لوازم خانگی است.


قیمت‌ها بیش از ۵۰درصد گران شده!

آقایی، فروشنده دیگر لوازم خانگی در بازار امین حضور به «تصلا» گفت: وضعیت بازار مناسب نیست. قیمت‌ها ۱۰ برابر شده، هیچ کسی هم نیست که بر این شرایط نظارت داشته باشد. از پارسال تا الان، قیمت‌ها بیش از ۵۰ درصد در بازار لوازم خانگی گران شده‌اند. کسی نیست جلوی شرکت‌ها را بگیرد و آنها هم هرچقدر دل‌شان بخواهد گران می‌کنند. درد ما نه‌تنها در این بازار بلکه در همه بازارهای کشور، این است که مسئولی نداریم تا بر وضعیت کسب و کار نظارت کند و تصمیم درستی بگیرد.

وی با اشاره به گرانی لوازم خانگی ایرانی و اینکه در حال حاضر بازار در رکود به سر می‌برد، و کسانی که واقعا نیاز دارند به بازار مراجعه می‌کنند چون دیگر پولی در دست مردم نیست، اضافه کرد: اینقدر مایحتاج اصلی گران شده که دیگر کسی سراغ خرید لوازم خانگی نمی‌آید، مگر اینکه شخصی مثلا یخچالش سوخته باشد یا برای تهیه جهیزیه به بازار بیاید. همه دنبال تعمیر هستند. با درآمدی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان گذران زندگی خیلی سخت شده و بنابراین کسی به فکر خرید کالای نو نیست.


مردم سراغ ال‌جی و سامسونگ را می‌گیرند

درقندی، فروشنده دیگری است که نرخ دلار را عاملی می‌داند که باعث شده بازار در رکود باشد. به گفته وی، مردم منتظر هستند که نتیجه انتخابات و وضعیت بازار ارز مشخص شود تا بعد خرید کنند. این فروشنده اضافه کرد: ال جی و سامسونگ جزو برندهای پرطرفداری هستند که مردم بیشتر از ما پرس‌و‌جو می‌کنند.


گرانی لوازم خانگی ایرانی عامل کاهش مراجعه مشتریان

شفق، مغازه‌دار یکی از پاساژهای واقع در امین حضور، درباره اوضاع بازار لوازم خانگی به «تصلا» گفت::قدرت خرید مردم هر سال پایین‌تر می‌آید و قیمت‌ها در بازار بالاتر می‌رود و در نتیجه مراجعه به بازار کمتر می‌شود. به گفته وی، گرانی‌ها؛ عامل مهم کاهش تردد در بازار امین حضور است.

این فروشنده همچنین به مشکل تامین اجناس در بازار اشاره کرد و گفت: همه فروشگاه‌ها کالاهای خود را از چند شرکت تامین می‌کنند که چون الان تحریم هستیم، نمی‌توانند بار خود را به صورت مستقیم وارد کنند؛ مخصوصا کالای خارجی که ورودش به کشور ممنوع است، هر برندی که بخواهد در ایران فعالیت کند، باید کارخانه‌ای داشته باشد، برای این کار باید قطعه وارد کنند، البته می‌توان این کار را انجام داد، اما مساله این است که در ایران هزینه تمام شده خیلی بالاست. کالاها را به صورت قطره‌چکانی توزیع می‌کنند. خلاصه اینکه، جنس خیلی سخت به دست ما می‌رسد.

وی به کانال‌هاو سایت‌های خرید آنلاین اشاره کرد و گفت: برخی این سایت‌ها بدون اینکه هزینه‌ای صرف کنند یا مالیاتی بپردازند، کالاهای خود را می‌فروشند و سودشان را کسب می‌کنند اما ما در مغازه باید مالیات بدهیم، خواب سرمایه داریم، اجاره‌بهای مغازه و دستمزد کارگر را باید بپردازیم و در آخر مردم توقع دارند که قیمت اجناس بازار نسبت به سایت‌های آنلاین ارزان‌تر باشد.

این فروشنده همچنین اضافه کرد: مردم برندهایی که اسم‌شان را بیشتر شنیده‌اند مثل تفال، کنوود، بوش، فیلیپس را از ما پرس‌و‌جو می‌کنند. شفق همچنین با بیان اینکه در سال حدود سه تا چهار بار افزایش قیمت اتفاق می‌افتد،گفت: در مورد اجناس خارجی افزایش قیمت به کرایه‌ها، نرخ روز دلار و … بستگی دارد.

وی مهم ترین مشکل در بازار لوازم خانگی را نداشتن امنیت شغلی دانست و با انتقاد از وضعیت فعلی، اضافه کرد: هر روز قیمت یک جنس نسبت به روز قبل ارزان یا گران شده، این موضوع همیشه هم به ضرر ما بوده. کاسبی دیگر معنایی ندارد ،اگر سرمایه‌ای که اینجا خوابیده، در بانک گذاشته شود، فکر می‌کنم سود بیشتری بدهد.


بازار رقابتی نباشد، مردم ضرر می‌کنند

خانلو، یکی از فروشندگان در امین حضور با اشاره به اینکه بازار از ابتدای امسال، بازار راکدی است، گفت: تعطیلات عید و قرنطینه عامل کم‌رونق شدن بازار لوازم خانگی است.

به گفته وی، مسائلی مثل نوسانات ارزی و بالا و پایین‌شدن نرخ‌ها در بازار ارز دیگر در زندگی مردم به یک امر عادی تبدیل شده‌ تنها کسانی که واقعا نیاز دارند، خرید می‌کنند. این فروشنده می‌گوید: تا وقتی بازار انحصاری است و رقابتی در آن وجود ندارد، ضرر اصلی متوجه مردم است.
جنس هست، خریدار نداریم

حاج‌علی، از فروشندگان قدیمی بازار، با ابراز ناراحتی و انتقاد از اینکه اجناس مخصوصا اجناس ایرانی در بازار خیلی گران شده، به «تصلا» می‌گوید: قدرت خرید مردم پایین آمده و این موضوع در رکود بازار موثر است.
وی با بیان اینکه وضع بازار رو به بهبود نیست، می‌گوید: تولیدکننده داخلی هم هر روز به خاطر افزایش مزد کارگر و سایر هزینه‌ها قیمت محصولاتش را بالا می‌برد. مافیای واردات نیز که با ارز دولتی کالا وارد می‌کنند و گران‌تر می‌فروشند، بیشترین سود را می‌کنند.
این فروشنده لوازم خانگی با بیان اینکه اجناس ایرانی شامل ماشین لباسشویی، جارو و … گران شده‌اند، ادامه داد: جنس به وفور در بازار وجود دارد اما خریدار نداریم، ترجیح مصرف‌کننده به خرید برندهای خارجی است، متاسفانه تولیدکننده ایرانی ارزشی برای مصرف‌کننده قائل نیست و در نتیجه مصرف‌کننده هم دنبال جنس بهتر است.


بازار، انحصاری نباشد/برندهای ایرانی می‌خواهند یک‍‌شبه ره صد ساله را بروند

قره‌خانی دیگر فروشنده بازار لوازم خانگی به «تصلا» می‌گوید: هر بازاری که به صورت انحصاری درآید، قیمت اجناس در آن بالا می‌رود. وقتی جلوی واردات لوازم خانگی گرفته می‌شود، وضعیتی مشابه بازار خودرو پیدا می‌کند؛ مثلا چهار شرکت تعیین‌کننده وضعیت بازار می‌شوند. اگر خودرو هم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، واضح است که دیگر کسی ایران خودرو یا سایپا نمی‌خرید. الان در بازار لوازم خانگی هم همین وضع حاکم است؛ وقتی مشتری کالای خارجی، مشابه کالای داخلی با کیفیت بالاتر می‌بینید کالای ایرانی را نمی‌خرد.

وی ادامه داد: بازار انحصاری است، وگرنه قیمت تمام شده را خیلی راحت می‌توانند پایین بیاورند در این مورد صاحبان شرکت‌ها می‌خواهند یک‌شبه ره صد ساله بروند!
وی با انتقاد از نبود ثبات ارزی، در پایان صحبت‌هایش، اظهار کرد: وقتی قیمت دلار حتی هزار تومان بالا می‌رود، اجناس یک میلیون تومان گران می‌شوند اما با کاهش قیمت ارز، ارزانی اجناس حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود؛ موضوعی که به ضرر مصرف‌کننده و فروشنده است.
فشار تعطیلات بر کسبه

محمد نزل‌آبادی، دیگر فروشنده بازار لوازم خانگی امین حضور، وضعیت بازار را نسبت به سال گذشته بدتر دانست و در این باره، گفت: تعطیلات کرونا فشار زیادی را به کسب‌وکار ما تحمیل کرد. این تعطیلات نه تنها روی کسب و کار ما تاثیر خودش را گذاشت، مشتریان هم در این مدت نتوانستند پس‌اندازی داشته باشند و در نتیجه در چنین شرایطی آنها هم نتوانستد خریدی انجام بدهند.

به گفته وی، وقتی قیمت دلار بالا می‌رود، کسی اقدام به خرید کالا نمی‌کند چون گران شده است، وقتی قیمت دلار پایین می‌آید هم کسی نمی‌فروشد چون ممکن است قیمت تغییر کند. قیمت کالاها نوسان دارد و این موضوع هم به خاطر وضعیت بازار ارز است.
حرف اول را در بازار ال جی و سامسونگ می‌زنند

اکبرزاده هم که صاحب یک مغازه در بورس لوازم خانگی است، مهم‌ترین عامل گرانی لوازم خانگی ایرانی را، شرایط بازار ارز می‌داند. به گفته وی حرف اول را در بازار ال جی و سامسونگ می‌زنند و مردم هم بیشتر راغب به خرید این برندها هستند. یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی بیشترین اقلامی هستند که مردم از ما درباره قیمت یا سایر مشخصات آن می‌پرسند.


خودمان هم نمی‌دانیم کدام کالا قاچاق یا اصل است/۶۰ تا ۷۰ درصد بازار مملوء از کالای قاچاق است

احمدی، یکی دیگر از فروشندگان، می‌گوید: به اعتقاد من ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار مملوء از کالای قاچاق است؛ خودمان هم نمی‌دانیم که کدام کالا اصل و کدام تقلبی است!
به گفته وی، ۹۰ درصد مردم تا زمانی که کالا را لمس نکنند و از کیفیتش باخبر نشوند، تمایلی به خرید ندارد و بنابراین با وجود رشد خریدهای آنلاین، باز هم به بازار مراجعه می‌کنند.

این فروشنده لوازم خانگی اضافه کرد: اعتماد به سایت‌های خرید آنلاین کمتر است، چون معلوم نیست که فروشنده کالای پلمپ‌شده را برای خریدار ارسال می‌کند یا کالای موجود در ویترین را جمع می‌کند و می‌فرستد که مورد دوم بیشتر دیده شده و به همین دلیل مردم خیلی به این روش خرید اطمینان نمی‌کنند.

احمدی تاکید کرد: قیمت‌های ایرانی بی‌محابا گران شده‌اند و با گرانی لوازم خانگی ایرانی روبرو هستیم که طی یکسال، هر برند ایرانی لیست قیمت خودش را شاید بالای ۷۰ درصد حدود ۵ تا ۶ بار عوض و به طور میانگین هر بار ۲۵ درصد گران کرده است.
اجازه و مالیات را از جیب می‌دهیم

یکی دیگر از فروشندگان بازار امین حضور که مستاجر است، با تاکید بر این موضوع که وضعیت بازار هر سال بدتر می‌شود، می‌گوید: الان ما قادر به پس‌انداز نیستیم. گاهی اوقات اجاره و مالیات را از پس‌اندازهای قبلی خودمان می پردازیم.
وی با بیان اینکه وضعیت بازار خوب نیست و عامل آن بی‌ثباتی بازار ارز است، افزود: قبلا وقتی نرخ دلار رو به بالا بود، مردم به بازار هجوم می‌بردند، اما الان نمی‌خرند و حتی اگر نرخ دلار کاهش یابد، هم کمتر می‌خرند.
جعفری افزود: اجناس ما وارداتی است و مردم برندهای خارجی معتبر را می‌خرند. این اجناس هم اصل هستند و از دوبی به صورت مستقیم وارد می‌شوند.
به گفته وی، متاسفانه جنس‌های ایرانی کیفیت و دوام ندارند و بی‌‌دلیل هم گران هستند. روش فروش‌شان هم این است که برای مثال فرد یک وام خرید کالا می‌گیرد و به او گفته می‌شود که حتما باید از فروشگاه‌هایی که ما مشخص می‌کنیم خرید کنید و به این طریق جنس‌های بی‌کیفیت را به مردم می‌فروشند.
جعفری با بیان اینکه کسبه به شدت تحت فشار هستند، ادامه داد: همه اجناس حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد گران شده‌اند.
در تامین اجناس مشکل دارم

امینی، یکی از فروشندگان لوازم خانگی، با اشاره به اینکه بعد از تعطیلات عید، بازار کمی تکان خورد، به «تصلا» می‎‌گوید: دولت مرزها را بسته و حتی از مرزهایی مثل گناوه، سردشت و بانه هم اجازه ورود جنس نمی‌دهند و همین موضوع باعث شده اجناس گران شوند. عمده‌فروشان فعلا دست نگه داشته‌اند و جنس‌شان را نمی‌فروشند تا شاید نرخ دلار بالاتر رود.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلی در تامین اجناس وجود دارد یا خیر؛ گفت: این مشکل در ارتباط با بعضی کالاها دیده می‌شود. اکثر کالاهای قاچاق خیلی گران شده‌اند و برای ما هم صرفه اقتصادی ندارد که آنها را بخریم، چون ممکن است مشتری با شنیدن قیمت منصرف شود. یکسری کالاها هم اصلا در بازار موجود نیست. بوش، فیلیپس، براون و کنوود از جمله برندهایی است که به گفته او در دسته لوازم خانگی کوچک و بزرگ بیشتر مورد جست و جوی مشتریان است.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از تصلا، این فروشنده درباره افزایش قیمت‌ها در سال جدید ادامه داد: قیمت دلار که پایین آمد، بهای کالاها نیز پایین آمد؛ چون قیمت‌ها روزانه محاسبه می‌شوند. برای مثال، هفته قبل جارو برقی بوش را به قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ تومان فروختیم، الان باید این کالا را به بهای شش میلیون تومان بخریم، یعنی سود ما زیر ۱۰ درصد است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار