| کد مطلب: ۲۲۲۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد

وزیر اسبق صنایع و معادن ایران:

کشف قیمت‌ در بورس کالا حرکت در جاده اقتصاد جهانی است

چندماهی است که عرضه محصولات معدنی همچون سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالای ایران آغاز شده تا سبد عرضه محصولات زنجیره تولید فولاد در بورس تکمیل شود. در این زمینه غلامرضا شافعی وزیر اسبق صنایع و معادن ایران معتقد است که سازوکار بورس کالا، بازار کالای کشور را در مسیر یک ساختار جهانی یعنی کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا قرار داده که این رویه به سود تولید کشور و سهامداران شرکت های تولیدی خواهد بود.

کشف قیمت‌ در بورس کالا حرکت در جاده اقتصاد جهانی است

آرمان ملی آنلاین -شافعی با اشاره به ساختار بورسی عرضه محصولات مختلف از جمله مواد معدنی در جهان اشاره کرد و گفت: در دنیا نیز برای آن دسته از محصولاتی که قابلیت عرضه در بورس های کالایی را دارند، فرآیند عرضه و معامله دنبال می‌شود. در بازارهای معتبر جهانی، این کالاها در قالب‌های متعددی به فروش می‌رسند و شرکت‌ها رتبه‌بندی دارند. البته در بورس‌های کالایی جهان اغلب قراردادهای مشتقه مورد توجه قرار دارد و بورس‌های مهمی در جهان مانند بورس فلزات لندن نیز که در دادوستد فلزات و مرجعیت قیمتی در دنیا شهره هستند.

وزیر اسبق صنایع و معادن ایران افزود: شفافیت و رقابت دو اصلی است که بورس‌های کالایی جهان به بازار یک محصول هدیه می‌دهند. اینکه حالا در کشور ما نیز عرضه محصولات معدنی و در مجموع عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا کلید خورده را به فال نیک باید گرفت و امیدوار بود که با اجرای آن، شفافیت و رقابت پس از محصولات فولادی این بار به سراغ صنایع معدنی کشور بیاید تا کل زنجیره تولید زیر چتر شفافیت بورس کالا مبادله شوند. شاید بتوان گفت که بورس کالا اکنون ایران را در مسیر یک ساختار جهانی در عرضه و معامله محصولات فولادی و معدنی قرار داده است که باید نهایت بهره را از این ظرفیت برد.

افزایش سود سهامداران و عرضه بورسی کالاها

او در خصوص همکاری لازم میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات معدنی در بورس کالا نیز گفت: همکاری در این حوزه نیز همانند ورود سایر محصولات در بورس کالا رقم خواهد خورد. در این میان باید مقررات و ساختارها به نوعی اجرایی شود که تولیدکنندگان فولاد و معدن کشور پا در مسیر توسعه فعالیت در بازار سرمایه بگذارند.

به گفته شافعی، موضوع مهم این است که ایجاد رقابت در بازار و کشف قیمت از طریق مکانیسم بورس کالا به نفع همه است و شفافیت و رقابت به توسعه این صنایع نیز کمک و سود سهامداران این شرکت‌ها را نیز بیشتر می‌کند. این ساختار شفاف می‌تواند به آزادسازی قیمت‌ها منجر شود به طوری که قیمت عرضه داخلی قابلیت رقابت با قیمت‌های جهانی داشته باشد و همه این موارد در انتها به توسعه زنجیره ارزش محصولات منجر می شود.

وزیر اسبق صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ورود محصولات معدنی به بورس کالا می تواند بر سرعت شکوفایی و توسعه بیشتر صنعت فولاد منتهی شود؟ گفت: اگر مشوق‌ها و نظارت‌ها در بورس کالا و به دور از دخالت های دستوری عملیاتی شود، بله می توان امیدوار به آغاز موج جدیدی از توسعه صنعت فولاد باشیم. در واقع هر چه بتوانیم در مسیر اقتصاد روشن‌تر و شفاف‌تر گام برداریم، یک قدم به شکوفایی نزدیک‌تر و چندین قدم از رانت و فساد دورتر می‌شویم.

او تاکید می کند که باید حتما به سمت مکانیزم‌های بازار و تعیین قیمت‌ها در یک فضای رقابتی نزدیک به شرایط جهانی حرکت کنیم؛ نباید در روند معاملات بورس کالا دخالت های دولتی و دستوری را شاهد باشیم و قانون‌گذار تنها باید قوانین مشوق و بازدارنده را طراحی کند و بازار را به تقابل عرضه و تقاضا بسپارد تا کشف قیمت‌ها در فضای رقابتی و به دور از رانت و فساد رقم بخورد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از کالا خبر ، شافعی در پایان اظهار داشت: باید توجه کنیم که همواره رقابت و شفافیت، پویایی به دنبال دارد. ضمن آنکه ما باید به سمت برنامه‌های توسعه‌ای ۱۴۰۴ حرکت کنیم و این موضوع یعنی ورود کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا و فروش محصولات در رقابت و شفافیت هم در حوزه فروش داخلی و هم صادراتی به نفع کل حلقه های زنجیره از جمله فولادسازان و معادن خواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار