| کد مطلب: ۲۲۳۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد

علی اکبر فرازی در گفت و گو با آرمان ملی :

بدون تصویبFATF ده‌ها میلیارد بلوكه می‌ماند

علیرضا پورحسین: اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار است در نخستین جلسه حضوری خود پس از همه‌گیری کرونا، جدیدترین گزارش دبیرکل درخصوص برجام را بررسی کنند. در این نشست نمایندگان کشورهای عضو، تسهیلگر اجرای قطعنامه ٢٢٣١ و ایران حضور دارند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در این گزارش، که هر شش ماه یک بار آن را منتشر می‌کند، از دولت آمریکا خواسته تمام تحریم‌های ایران را مطابق با توافق هسته‌ای ٢٠١٥ لغو کند. وی در این گزارش تاکید کرده است که به عقیده او، برجام همچنان بهترین راه برای اطمینان‌یافتن از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

بدون تصویبFATF ده‌ها میلیارد بلوكه می‌ماند

آرمان ملی آنلاین -توصیه‌هایی که به نظر می‌رسد مورد توجه برخی طرف‌های برجام قرار نگرفته و مذاکرات وین به پیچیده‌ترین وضعیت خود از آغاز رسیده و نگرانی‌ها در خصوص آینده برجام دوچندان شده است؛ هرچند برخی این روزها را مشابه روزهای پیش ازتوافق 2015 پرابهام و ناامید‌کننده توصیف می‌کنند اما شاید همچون آن دوران به توافق ختم شود. در این میان صحبت‌های معاون بانک مرکزی در خصوص اینکه عدم‌تصویب FATF مانع ورود حجم زیادی ارز از اروپا به کشور شده نیز جای تامل دارد؛ لوایحی که هنوز هم در‌ گیر‌و‌دار بازی‌های سیاسی گرفتار شده‌اند. هرچند برخی این امیدواری را القا می‌کنند که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پایان لج‌بازی‌ها در عرصه سیاسی کشور این لوایح نیز تصویب شود. در راستای بررسی این مسائل «آرمان ملی» گفت‌و‌گویی با علی‌اکبر فرازی، سفیر پیشین ایران در رومانی داشته است که در ادامه می‌خوانید.
توافق احیای بــرجام به دولت سیزدهم موکول شـده است. دولت سیزدهــم بایـد به چه مواردی توجه کند؟
اینکـه مقـامـات آمـریکایی مـی‌گویند تصمیم نهایی را امروز ایران باید اتخاذ کند و توپ در زمین ایران است نمی‌تواند صحت داشته باشد، به این علت که در وهله نخست در ایران دولت در حال انتقال قدرت اسـت و با مخاطب قـرار‌دادن دولت نمی‌تواند نتیجه‌ای حاصل کند و به احتمال بسیـار توافـق در دولــت سیــزدهم شکل خواهـد گـرفت. ایران تصمیـم‌گیری خـود را به زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم موکول کرده و کمیته‌ای که تشـکیل شده در راستای انجام مطالعات دقیق درراستای انتقال پرونده مذاکرات احیای برجام به دولت جدید است. امید است این توافق زودتر حـاصل شود و در همین رابطه دولت سیزدهم با روی کار آمدن نباید گفت‌و‌گوها را به عقب بازگرداند و باید همین رویه را ادامه دهـــــد تا کشور سریع‌تر از ذیل تحریم‌ها خارج شود. امروز روند مذاکرات به شدت کند شده و سیگنــال‌هــای خوبی از طرفین دریافت نمی‌شود. ضرورت اجرای برجام باید برای طرفین روشن شده باشد و بیش از این تعلل نکنند. دولت سیزدهم باید به‌گونه‌ای عمل کند که مذاکرات ادامـه داشتــه باشـد تـا منافعــی برای کشـــور حاصل شود. فارغ از اینکه چه دولتی در ایران بر سر کار است، باید به منافع ملی توجـه کرد. دولــت سیـزدهم نبـاید منافــع ملی را تحت‌تاثیر منافع زودگذر قرار دهــد؛ بلکه باید به‌گونه‌ای رفتار شود که همه طرفین برجـام، توافق را هـر چـه زودتـر نهایی کنند. تاکید بر اینکه ایران عجله‌ای برای توافق ندارد، می‌توانـد همراه با آفت‌هایی باشد. ایران هم باید هوشیاری خود را در خصوص مفاد توافق حفظ کند و هم اینکه هر چه زودتر به فکر رفع تحریم‌ها باشد.
عـدم‌توافــق مجـدد با آژانـس بین‌المللی انرژی اتمـی از سوی ایران سایر طرف‌های برجام را در چه موضعی در مقابل ایران قرار می‌دهد؟
روسیه، چین و اروپا در جدیدترین مواضع خود بر احیای برجام تاکید داشته‌اند اما گلایه‌هایی نیز مطرح کرده‌اند و خواستار این شده‌اند که یک توافق مجدد با آژانس صورت گیرد. قطعا امروز اروپا خواستار متوقف شدن مذاکرات نیست. ایران نیز در این میان باید سنجش‌های لازم را انجام دهد و به این نتیجه برسد که تا چه میزان می‌تواند امتیازهایی از طرف مقابل اخذ کند. تصمیم‌گیران با نگاه ریزبینانه باید مذاکرات را ادامه دهند و مسیری را انتخاب کنند که منجر به بهتر‌شدن معیشت مردم شود. عادی شدن روابط با سایر کشورها یکی از عواملی است که می‌تواند بر این عرصه تاثیر مستقیم بگذارد.
عدم‌تصویب FATF ‌در این میان چه آسیب‌هایی وارد کرده است؟
معاون بانک مرکزی به وضوح اعلام کرده در حال حاضر وجوه ایران و ارزهای کشور در اروپا آزاد شده و در توقیف نیستند؛ اما به دلیل تحریم‌ها و عدم‌اجرای توصیه‌های FATF و به تبع آن، نداشتن روابط کارگزاری بانکی، این مبالغ فعلا قابلیت انتقال به کشور را ندارند. این مساله نشان می‌دهد برجام به تنهایی نمی‌تواند منجر به گشایش در کشور شود و باید به لوایح چهارگانه نیز توجه ویژه شود. باید هر چه زودتر و یک بار برای همیشه مشخص کنیم قصد عضویت در FATF را داریم یا خیر. امروز عدم‌تصویب این لوایح برای ما مشکلاتی را ایجاد کرده است. رئیس جدید بانک مرکزی نیز روز گذشته منصوب شده و امید است مــدیریت جدید بانک مرکـزی درایـن خصـــوص اقدامات جدی انجام دهد و دست‌اندرکاران را مجاب کند این لوایح تصویب شود. باید حساسیت موضوع درک و برای مقامات عالی‌رتبه تبیین شـود. ایــن احتـمال نیز وجود دارد که تصویب این لوایح به دولت سیزدهم برسد. این اهمیت ندارد که آیا دولت سیزدهم ظرفیت تصویب این لوایح را دارد یا نه یا اینکه تمایلی به این کار دارد یا خیر. مهم این است که تصویب این لوایح یک ضرورت است. یا باید طبق مقررات مالی عمل کرد یا باید تاوان آن را داد. امید است این لوایح تصویب شود. باید مسئولان در جلسات خود سبک سنگین کرده و سود و ضررهای آن را در کنار یکدیگر گذاشته و تصمیم منطقی در این خصوص اتخاذ کنند. نمی‌توان هم این لوایح را تصویب نکرد و هم انتظار داشت پول‌های ایران به کشور بازگردد. نمونه آن را نیز مشاهده می‌کنیم که بانک‌های اروپا امروز نمی‌توانند میلیاردها دلار از پول ایران را در حالی که بلوکه نیستند، به ایران منتقل کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار