| کد مطلب: ۲۸۳۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد

رئیس سازمان نظام پزشکی زاهدان:

درمان کرونا را برای مردم سیستان و بلوچستان رایگان کنید/ داروها گران است/ دستگاه اکسیژن ساز به سختی پیدا می‌شود

رئیس سازمان نظام پزشکی زاهدان گفت: درخواست ما از وزیر و نمایندگان مجلس این است که به کمک مردم سیستان و بلوچستان بیایند و سعی کنند درمان کرونا برای آنها رایگان شود.

درمان کرونا را برای مردم سیستان و بلوچستان رایگان کنید/ داروها گران است/ دستگاه اکسیژن ساز به سختی پیدا می‌شود

آرمان ملی آنلاین -«سید سعید سیدالحسینی» رئیس سازمان نظام پزشکی زاهدان با اشاره به شرایط کرونا در این منطقه بیان کرد: در استان ما یک عقب افتادگی تاریخی وجود دارد که حوزه‌ی بهداشت و درمان هم از این قاعده مستثنی نیست، ما باید به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱.۹ تخت بیمارستانی داشته باشیم، ولی در زاهدان که مرکز استان است، این عدد ۱.۱ الی ۱.۲ است، یعنی ما ۷ دهم الی ۸ دهم از نرم کشوری پایین‌تر هستیم.

وی ادامه داد: در جنوب استان ما این عدد از ۹ دهم هم کم‌تر است و آنجا فاصله‌ی بیشتری با نرم کشوری داریم، بیمارستان یکی از شاخص‌های مهم در حوزه‌ی درمان است و همچنین به ازای هر تخت باید ۲ و نیم نفر پرسنل داشته باشید، اما در استان ما این عدد، یک است، در واقع از نصف هم کمتر است.

سیدالحسینی افزود: وقتی یک فاجعه و بحران اتفاق می‌افتد، حتی اگر تخت بیمارستانی به اندازه کافی هم وجود داشته باشد نمی‌توان همان لحظه مشکل را جبران کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماران در استان سیستان و بلوچستان، تمایلی برای مراجعه‌ به بیمارستان ندارند و زمانی مراجعه می‌کنند که شرایط جسمی شان بسیار وخیم شده است و همین مسائل بر افزایش آمار مرگ و میر اثر خواهد داشت.

سیدالحسینی بیان کرد: همچنین مردم منطقه تمایل زیادی به واکسیناسیون کرونا هم ندارند و آن چیزی که در تهران دیده می‌شود، اصلا اینجا وجود ندارد.

وی با اشاره به آمار فوتی‌ها گفت: آن چیزی که اعلام می‌شود بر اساس تست pcr مثبت است، اما ممکن است برخی از افراد که بر اثر کرونا فوت می‌کنند اصلاً تست pcr نداده باشند و بنابراین جزو آمار کرونا قرار نخواهند گرفت.

رئیس نظام پزشکی زاهدان ادامه داد: الان آمار تست گیری در استان نسبت به دو هفته‌ی پیش ۲ الی ۳ برابر شده است، اما همچنان کمبود وجود دارد، الان روزی ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تست مثبت می‌شود که اگر تست‌گیری ما بیشتر شود من فکر می‌کنم رقم بیش از این خواهد بود، بنابراین ما یک محدودیت‌های به این شکل داریم.

وی در مورد تعداد تخت‌های موجود، ادامه داد: در زاهدان ما یک بیمارستان ۳۲۰ تختی داریم که غیرفعال بوده است، یک بیمارستان دیگر هم در سراوان داریم آنجا هم چنین ماجرایی را داشته است و بیمارستان هنوز به مدار مراکز خدمت رسان وارد نشده، بنابراین وقتی آقای وزیر می‌گوید ۴۰۰ تخت داریم منظورشان این تخت‌ها است و لازم به ذکر است که از نظر نیرو به شدت کمبود داریم.

سیدالحسینی افزود: در منطقه بیشتر افراد در شرایط اقتصادی سختی هستند و برای تهیه داروهای کرونا دچار مشکل می‌شوند، به طور مثال یک داروی فاویپیراویر که دکتر باید تجویز کند حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و اگر چهار نفر در خانه به این دارو نیاز داشته باشند حدود دو میلیون می‌شود، در صورتی که درآمد اغلب آنها زیر دو میلیون است.

وی ادامه داد: بنابراین درخواست ما از وزیر و نمایندگان مجلس این است که به کمک این مردم بیایند و سعی کنند درمان کرونا برای آنها رایگان شود.

سیدالحسینی گفت: تخت اضافه کردن آن طور نیست که ما در بیابان تخت اضافه کنیم، دارو و تجهیزات این تخت کجا است؟ در حال حاضر دستگاه اکسیژن ساز در استان به سختی پیدا می‌شود، ممکن است در بیمارستان دستگاه اکسیژن ساز باشد ولی برای افرادی که در بیمارستان بستری نیستند و در خانه تحت مراقبت هستند دستگاه به راحتی پیدا نمی‌شود و در کنار این موضوع هم موضوع گران بودن داروها مطرح است.باید حداقل کاری کنند تا افراد داروهایشان را به راحتی تهیه کنند.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، سیدالحسینی در پایان گفت: در کنار این مسائل یک درمان سنتی و غیر مرسوم وجود دارد و آنهم استفاده‌ از مواد مخدر است که برخی مبتلایان فکر می‌کنند به بهبود بیماری کمک می‌کند و وقتی برای ویزیت به ما مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شویم تمام ریه درگیر شده ولی در این مدت دردی نداشتند، بنابراین ریه کامل از بین رفته و هیچ کاری نمی‌توان کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار