| کد مطلب: ۲۸۳۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد

خطیب‌زاده در نشست خبری:

به دقت مرزهای مشترک با افغانستان را تحت کنترل داریم/ همیشه از عادی‌سازی روابط با مصر استقبال کرده‌ایم/ اگر امروز آمریکا تعهداتش را انجام دهد، آزادی ۱۰ زندانی با آمریکا و انگلیس قابل انجام است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در خصوص موضوع افغانستان به دقت مرزها را تحت کنترل داریم. طبیعی است که امنیت افغانستان برای ما مهم است و در خصوص شرایط روز تصمیم‌گیری می‌کنیم.

به دقت مرزهای مشترک با افغانستان را تحت کنترل داریم/ همیشه از عادی‌سازی روابط با مصر استقبال کرده‌ایم/ اگر امروز آمریکا تعهداتش را انجام دهد، آزادی ۱۰ زندانی با آمریکا و انگلیس قابل انجام است

آرمان ملی آنلاین -سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز ضمن ابراز امیدواری برای عبور از موج جدید کرونا و گرامیداشت فرارسیدن عید سعید قربان در در خصوص گاه‌شمار دستگاه دیپلماسی کشور گفت: هفتم تیر سفر نماینده وزارت امور خارجه در امور سوریه را داشتیم که ملاقات‌های خوبی انجام شد. سفر وزیر امور خارجه هند به تهران را داشتیم و نشست بین‌المللی آستانه برگزار شد و گفت‌وگوی تلفنی آقای ظریف با آقای بوررل بعد از اظهارات شرم‌آور نخست وزیر اسلوونی در نشست سازمان منافقین انجام شد. خداحافظی سفرای بلاروس، کره جنوبی و انگلیس را داشتیم و ارائه آخرین گزارش سه ماهه اجرای برجام انجام شد. سخنرانی آقای ظریف در نشست وزرای امور خارجه در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص توئیت معاون وزیر امور خارجه در خصوص پایان مذاکرات برجام در دوست دوازدهم گفت: مذاکرات در شش دور با قوت و جدیت جلو رفت و طبیعی است که این گفت‌وگوها به دلیل عدم اجرای آن توسط ایالات متحده به تاخیر خورد و انتخابات در ایران برگزار شد و حالا باید منتظر باشیم دولت جدید مستقر شود؛ البته سیاست‌های کلی نظام تغییر نمی‌کند و دولت مجری دستورات نظام است. لحظه‌ای که ایالات متحده به اجرای تعهدات خود برگردد، ایران هم تعهدات خود را به طور کامل اجرا خواهد کرد.

خطیب‌زاده در خصوص موج جدید مهاجرت از افغانستان به سمت تهران و همچنین آغاز به کار سفارت امارات در تل آویو و همچنین دستور دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص منع حجاب گفت: تصمیمی که توسط نهاد قضایی اروپایی اتخاذ شده شرم‌آور و عجیب است. آنچه به عنوان تصمیم اعلام شده تبعیض‌آمیز و تبعیض‌ساز است. طبیعی است که از نهادهای اروپایی انتظار داریم این نقض آزادی شریعت را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع افغانستان به دقت مرزها را تحت کنترل داریم. طبیعی است که امنیت افغانستان برای ما مهم است و در خصوص شرایط روز تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی افزود: درباره عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی و افتتاح رسمی سفارت امارات در سرزمین‌های اشغالی بارها گفته ایم که رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت خود به سر می‌برد و فکر می‌کند با این اقدامات می‌تواند برای خود مشروعیت کسب کند. رژیمی که منبع خشونت در منطقه است. این رژیم مشروعیتی از این راه کسب نخواهد کرد. امارات باید بداند مسئولیت ناآرامی‌ها و آن‌چه مرتبط شود در حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه متوجه آنهاست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر آغاز مذاکرات امنیتی میان تهران و قاهره گفت: همیشه تماس دو کشور برقرار بوده و البته فراز و نشیب‌هایی داشته است؛ معتقدیم عادی‌سازی روابط میان کشورهای بزرگ منطقه مهم است و همیشه از عادی‌سازی روابط استقبال کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مساله تبادل زندانیان میان ایران و انگلیس و آمریکا و عدم اجرای تعهدات طرف غربی در این رابطه گفت: اظهارنظری که از سوی آمریکا شنیدیم جای حیرت دارد. در کنار گفت‌وگوهای برجام در وین موازی آن ولی جداگانه گفت‌وگوهایی را با آمریکا به واسطه و با انگلیسی‌ها درباره این موضوع بشردوستانه و انسانی داشتیم. رهایی ایرانیانی که غیرعادلانه و ظالمانه و به بهانه‌های واهی در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها اولویت ایران است ولی به صورت موضوع بشردوستانه نگاه کردیم. آنچه آمریکا انجام می‌دهد گره زدن یک موضوع انسانی به مباحث سیاسی است.

وی افزود: همه طرف‌ها رفتند مقدمات خود را انجام دهند و بخشی که مربوط به تعهدات آمریکا بود تا دیروز انجام نشده است و وقتی ایران به طرف‌های بعدی گفت که دور هفتم در دولت جدید برگزار خواهد شد آمریکا تلاش کرد این موضوع بشردوستانه را به گفت‌وگوهای برجام گره بزند و این رویکرد غلطی است و باعث می‌شود همه مسیرها دچار سختی شود. اگر امروز آمریکا تعهداتش را انجام دهد آزادی ۱۰ زندانی با آمریکا و انگلیس قابل انجام است. توصیه داریم از یک موضوع انسانی دست بردارند و به جای بیانیه‌های توخالی اقدام کنند. هنوز این مسیر اگر تعهداتشان را انجام دهند می‌تواند باز بماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: سفر مقامات فنی آژانس طبیعی است و در سطوح مختلف برگزار می‌شود و از اهمیت بالای خبری برخوردار نیست.

خطیب زاده در خصوص موضع طالبان در رابطه با حضور نیروهای ترکیه در افغانستان گفت: ما همچنان فکر می‌کنیم تنها راه صلح افغانستان از مسیر گفت‌وگو و گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی مانند آنچه در تهران کلید خورد،‌ می‌گذرد و البته این گفت‌وگو بعد منطقه‌ای نیز دارد و همه بازیگران باید کمک کنند. ایران مسیری که اغاز کرده تا مسیری طرف‌های افغانی پایبند باشند ادامه خواهد داد با گرو‌ه‌های افغانی به صورت فعال در ارتباط هستیم. آمادگی داریم به صورت حضوری بار دیگر این کار را ادامه دهیم. از هر ابتکاری در این مسیر استقبال و به آن کمک می‌کنیم. تنها یک گفت وگوی فراگیر و مرضی الطرفین می‌تواند برای رسیدن به صلح در افغانستان کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تهاجم اخیر نیروهای رژیم صهیونیستی به نمازگران در قدس شریف گفت: این تعدی که در آستانه عید بزرگ مسلمین صورت گرفته به اشد وجه محکوم است و یک بار دیگر مشخص شد جز مقاومت راهی برای آزادسازی قدس شریف وجود ندارد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص موضع تهران در رابطه با عدم موفقیت سعد حریری در تشکیل کابینه در لبنان گفت: ما هیچ وقت از ارائه کمک به همه گروه های لبنانی پا پس نکشیدیم و هرگاه از ما کمک خواستند کمک کردیم و در این فشار اقتصادی بارها به دولت دولت اعلام آمادگی کردیم تا کمک کنیم و در صورت درخواست از کمک دریغ نخواهیم کرد. مهم این است که در مسیر سیاسی گفت‌و‌گوهای سیاسی به نتیجه برسد و هر چه زودتر دولت تشکیل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح سه مرحله‌ای برخی از کشورهای اروپایی درباره برجام یادآور شد: نه یک کلمه بیش از برجام انتظار داریم و انجام می‌دهیم و نه یک کلمه کمتر از آن. طرح‌های زیادی شاید گفته شود اما آنچه روشن است، سیاست اصولی و کلی نظام است و آن، این است که هیچ چیزی فراتر از آن گفت‌وگو نمی‌کنیم.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که تصمیم برای ادامه روند مذاکرات در دولت سیزدهم از سوی کدام طرف اتخاذ شد، گفت: طرف غربی به تعهدات خود در دور ششم توافق نکرده بود که برای دور جدید برگردد و بخش عمده‌ای که باید توافق می‌شد انجام شده بود، اختلاف نظر در برخی لیست‌ها و اسامی بود که آمریکا آنها را در دور ششم بلوکه کرد و ما هم گذاشتیم که طرف آمریکایی برود و تصمیم سیاسی خود را بگیرد و در ایران هم با توجه به انتخابات و انتقال آرام و مدنی قدرت باید یکسری موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت و در کمیته تطبیق مباحث مطرح شد. وزارت خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی دستورات حاکمیت را منتقل و برای اجرایی شدن آن اقدام می‌کند. هیچ تغییر و شکاف عمده‌ای در تداوم آن چه در دولت دوازدهم انجام می‌شد وجود ندارد و در دولت سیزدهم کار ادامه خواهد یافت و طبیعی است وزارت خارجه در چارچوب دستورات حاکمیتی عمل کند.

وی درباره دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان اظهار داشت: این گفت‌وگوها به نفع منطقه و مردم ایران و عربستان است. ان‌شاالله در مسیری که دو طرف توافق کرده باشند، این گفت‌وگوها ادامه می‌یابد.

وی درخصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه هند مبنی بر اینکه بندر چابهار در مسیر شمال در طرح هند-پاسیفیک قرار گیرد، ابراز داشت: بندر چابهار یکی از بنادر مهم ایران در حوزه توسعه آبی است و در کریدور جنوب - شمالی که نزدیک به دو دهه است بین ایران، روسیه و هند صحبت شده، قرار دارد. توسعه آن، بخشی از آن در اختیار شرکت‌های هندی است و ما انتظار داریم، آنها به تعهدات خود عمل کنند. آنچه به عنوان زیرساخت‌های ترانزیت در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، می‌تواند در ظرفیت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه در این حوزه به کار گرفته شود. البته در چارچوب‌هایی که همواره در سیاست‌های کلان خودمان مطرح کرده‌ایم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار