| کد مطلب: ۲۹۴۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد

گودرزوند چگینی :

اولویت مشکلات کشور معیشت، آب و برق است، نه فضای مجازی/ مجلس باید صبر می‌کرد تا دولت جدید در حوزه فضای مجازی لایحه بدهد/ با قوانین ضرب الاجلی نمی‌توان فضای مجازی را مدیریت کرد

گودرزوند چگینی با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی کشور در حوزه فضای مجازی، گفت: مدیریت فضای مجازی باید از طریق هدایت دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد و چنین مساله‌ای با قانون‌های ضرب الاجلی و کار غیرکارشناسی قابل مدیریت نیست.

اولویت مشکلات کشور معیشت، آب و برق است، نه فضای مجازی/ مجلس باید صبر می‌کرد تا دولت جدید در حوزه فضای مجازی لایحه بدهد/ با قوانین ضرب الاجلی نمی‌توان فضای مجازی را مدیریت کرد

آرمان ملی آنلاین -مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با «مطرح شدن و تصویب درخواست اعمال اصل ۸۵ بر طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و اینکه با توجه به مشکلات روز کشور چنین موضوعی چه اندازه دارای اهمیت بوده است؟»، گفت: داشتن شبکه ملی ارتباطات حق مردم ایران است، اما اینکه ما بیایم روی کاری که هنوز پایه و مبنای آن را نداریم و نتوانستیم این شبکه را ایجاد کنیم؛ برویم به سمت فضایی که کسب‌وکار و اشتغال بخش قابل توجهی از مردم را با مخاطره مواجه کند، اقدام درستی نیست. به نظر من در شرایطی که ما باید به اولویت‌های دیگر کشور و جامعه بپردازیم، پرداختن به این موضوع آن هم در این شرایط کشور اقدام مناسبی نیست.

وی ادامه داد: اکنون در این شرایط که با مشکلات عدیده اقتصادی و معضلات جدی آب و برق مواجه هستیم، مجلس باید در این زمینه‌ها ورود پیدا کند و این‌ها را در اولویت قرار دهد.

گودرزوند چگینی با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی کشور در حوزه فضای مجازی، تصریح کرد: در عین حال معتقدم که مدیریت فضای مجازی باید از طریق هدایت دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد و چنین مساله‌ای با قانون‌های ضرب‌الاجلی و کار غیرکارشناسی قابل مدیریت نیست.

نماینده رودبار در مجلس یازدهم با اشاره به نقش دولت در مساله مدیریت فضای مجازی، خاطرنشان کرد: اعتقاد من این است که دولت باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشد و لایحه بدهد. در واقع بهتر بود که دوستان صبر کنند تا دولت جدید بیاید و در این زمینه لایحه بدهد، یعنی کار از طریق دولت به عنوان قوه مجریه دنبال شود و ما در مجلس برای این امر سیاست‌گذاری کنیم.

وی افزود: در همین چند صفحه‌ای که این طرح ارائه شده حداقل در ۵-۶ تبصره و ماده، نوشتن برنامه اجرایی به دولت محول شده است، خب با این اوصاف چه بهتر بود که دولت لایحه می‌نوشت و می‌آورد و ما این فرصت را به دولت می‌دادیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اهمیت و نقش فراهم آوردن فضای رقابتی در زمینه پلتفرم‌ها برای رشد توانایی داخلی، اظهار داشت: نکته دیگر اینکه ما در بحث فضای مجازی باید شرایط و زمینه رقابت را فراهم کرده و نباید تکنولوژی را ممنوع کنیم. ممنوع کردن تکنولوژی هیچ وقت مفید به حال کشور نبوده و در هیچ جای دنیا هم چنین کاری نمی‌کنند. ما اگر بتوانیم تکنولوژی را در سطح قابل قیاس با نمونه جهانی ایجاد کنیم و مردم را راغب کنیم به استفاده از تکنولوژی و دستاوردهای داخلی، می‌تواند خیلی بیشتر موثر باشد.

وی افزود: ضمن اینکه ما چندین دستگاه فرهنگی در کشور داریم که این دستگاه‌ها باید وارد عمل شوند و با فعالیت‌های ساماندهی شده در جهت مدیریت و اصلاح فضای فرهنگی حاکم بر فضای مجازی اقدام کنند، چنین اقدامی با قانون و تبصره و بخشنامه امکان‌پذیر نیست.

گودرزوند چگینی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با حضور نیروهای مومن و انقلابی در فضای مجازی برای مقابله با تهدیدها و هجمه‌های دشمن و تولید محتوا در این عرصه، بیان کرد: مقام معظم رهبری هیچوقت تاکید و نگاهشان بر عدم استفاده از تکنولوژی نیست، تمام صحبت‌های ایشان حاکی از این بوده که ما باید فضای مجازی را به خوبی بشناسیم و به خوبی استفاده کنیم. خب ما اگر فضای مجازی را محدود کنیم قطعا کمکی به کشور نخواهد کرد، ضمن اینکه نمی‌توان با تصویب یک قانون تکنولوژی و فضای مجازی را محدود کرد. سرعت پیشرفت در این حوزه به گونه‌ای است که ما قادر به جلوگیری از آن نیستیم، بلکه بهتر است برای آن سیاستگذاری کنیم و با فعالیت دستگاه‌های فرهنگی فضای حاکم بر آن را مدیریت کنیم، نه اینکه بخواهیم با محدودیت و مسدود کردن در برابر آن ایستادگی کنیم.

وی ادامه داد: در خیلی از جاهایی که ما به صورت قانون‌های ناپخته جلو رفتیم، موفق نبودیم. قانون باید پختگی لازم را داشته باشد و بهترین کار مجلس این بود که فرصت را به دولت جدید می‌داد که بتواند با فرصت لازم لایحه‌ای را بیاورد که هم مردم بتوانند از این فضا به خوبی برای کسب‌وکارها استفاده کنند و هم ما هم برای این عرصه برنامه داشته باشیم. نتیجه این طرح نباید مانند تلگرام شود که تلگرام فیلتر شد اما اکنون یک هزینه اضافه بر مردم تحمیل شد تحت عنوان فیلترشکن و امروز شما مشاهده می‌کنید که گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی همچنان وجود دارد. ما باید از فضای مجازی به نحو درست و صحیح استفاده کنیم اما من فکر نمی‌کنم این روشی که پیش گرفتیم، بتواند کمک کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار