| کد مطلب: ۲۹۴۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد

صدایی فراگیر و سه‌بعدی در خانه

نگاهی به نوآوری‌های صوتی تلویزیون Neo QLED سامسونگ

تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ پس از رونمایی در نمایشگاه CES با اتکا به قابلیت‌ها جدیدی که دارد، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این تلویزیون‌ها با فناوری‌هایی مثل پردازنده اختصاصی Neo Quantum، Quantum Mini LED، طراحی Infinity One و... توانسته سطح جدیدی از تجربه بصری را خلق کند. اما قابلیت‌های تلویزیون Neo QLED تنها به بخش تصویر خلاصه نمی‌شود و در زمینه ارتقا و بهبود صدا هم این جعبه جادویی، قابلیت‌های جدیدی را ارائه کرده است.

نگاهی به نوآوری‌های صوتی تلویزیون Neo QLED سامسونگ

آرمان ملی آنلاین -در تازه‌ترین مورد تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ موفق شد به عنوان اولین تلویزیون در جهان تاییدیه صوتی «بهینه‌سازی صدای فراگیر» یا Spatial Sound Optimization را از انجمن برق، الکترونیک و فناوری‌های اطلاعات آلمان (VDE) دریافت کند. موسسه معتبر VDE که مرکز آن در کشور آلمان است با انجام آزمایش‌های مختلف دستگاه‌های الکترونیکی را ارزیابی می‌کند و گواهینامه‌ها یا تاییدیه‌های مرتبط به آن را صادر می‌کند.
دریافت این تاییدیه از انجمن VDE به این معناست که تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ قادر است بدون در نظرگرفتن محیط اطراف، تجربه صوتی پایدار، بهینه و شفافی را به بینندگان ارائه دهد.
تجربه صوتی تلویزیو‌ن‌ها به محل قرار گرفتن آن بستگی دارد، اتاق خواب، سالن نشیمن خانه و... هر کدام اجسام و نوع دیوار متفاوتی دارند و بر صدای شنیده شده از تلویزیون تاثیر می‌گذارد. سامسونگ برای جلوگیری از وقوع این اتفاق قابلیت SpaceFit را به تلویزیون‌های Neo QLED خود آورده است.

تحلیل‌های هر روزه SpaceFit
عادت تماشای تلویزیون در تمام روزها و ساعت‌ها به یک شکل مشابه نیست و ممکن است در طول روز به حالت نشسته یا درازکش برنامه‌های تلویزیون را ببینیم.
برای همین لازم است تا برای بهبود تجربه تماشای تلویزیون، قابلیت‌های آن شخصی‌سازی شود. طراحان و مهندسان سامسونگ در زمان تولید تلویزیون Neo QLED به دنبال راهکاری بودند تا کاربران در هر شرایط بهترین تجربه صوتی را داشته باشند.
نتیجه این تحقیقات طراحی قابلیت SpaceFit بود. این فناوری به طور خودکار یک بار در روز تغییرات محل قرارگیری تلویزیون را تجزیه و تحلیل می‌کند تا تنظیمات صوتی را بهینه‌سازی کند.
نحوه کار به این شکل است که ابتدا میکرو‌فون‌های داخلی عواملی که می‌تواند بر روی صدا اثرگذار باشد (مثل پرده‌ها، فرش‌ها، دیوار و...) را شناسایی می کند. مثلا اگر تلویزیون در اتاقی باشد که در آن صدای برد متوسط ضعیف است، تنظیمات SpaceFit به طور خودکار صدای برد متوسط را افزایش می‌دهد.
قرار گرفتن تلویزیون در نزدیکی دیوار باعث محدود شدن فضای پشت آن می‌شود که همین موضوع بر روی کاهش صداهای با فرکانس پایین تاثیرگذار است. با بودن SpaceFit، تلویزیون متوجه این تغییرات می‌شود و تنظیمات به شکلی بهینه‌سازی می‌شود که صدا به واضح‌ترین شکل ممکن شنیده شود.
نکته اصلی اینجاست که همه این فرآیندها به شکل خودکار انجام می‌شود و نیازی به فشردن دکمه یا انجام کار خاصی از سوی کاربران نیست.
حضور قابلیت SpaceFit در تلویزیون Neo QLED به لطف فناوری‌های مبتنی بر تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی امکان پذیر شده است.
سانمین کیم، از مهندسان حاضر در برنامه تولید Neo QLED می‌گوید: «برای طراحی SpaceFit باید متغیرهای زیادی را بررسی می‌کردیم، برای همین ما پایگاه داده گسترده‌ای ایجاد کردیم و آن را با کمک فناوری‌های یادگیری ماشین مورد بررسی دقیق قرار دادیم. قابلیت SpaceFit تقریبا هر فضای معمولی که تلویزیون‌ها در آن قرار می‌گیرند را پوشش می‌دهد».

تجربه صوتی جدید
فرض کنید در یک شب بارانی به همراه خانواده برای دیدن فیلمی ترسناک کنار هم جمع شده‌اید. برای اینکه در هیجان فیلم غرق شوید و بیشترین لذت را از صحنه‌ها و جلوه‌های ویژه فیلم ببرید چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید.
تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ با قابلیت OTS Pro می‌توانند این سطح جدید از هیجان را به شما منتقل کنند. در فناوری ردیابی اشیا یاObject Tracking Sound صدای سوژه‌ها هماهنگ با حرکات آنها پخش می‌شود تا تماشاگران سطح جدیدی از صدای پویا، سه‌بعدی و فراگیر را بشنوند. در این فناوری به کمک نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، حرکات سوژه‌ها تشخیص داده می‌شود و از طریق بلندگوهای تلویزیون و بدون نیاز به دستگاه‌های جانبی صداهای مربوط به سوژه‌ها از قسمت‌های مختلف بلندگوهای تلویزیون پخش می‌شود.
مدل‌های 8K سری Neo QLED سامسونگ به نسخه پیشرفته فناوری OTS مجهز است. در این تلویزیون‌ها ۲ بلندگو به ۶ بلندگوی مدل‌های قبلی اضافه شده تا با هشت بلندگو صدایی فراگیر و سه‌بعدی به گوش بینندگان برسد.
جونگ‌بائه کیم، از مهندسان تیم طراحی Neo QLED می‌گوید : «هنگام تماشای تلویزیون در اکثر مواقع تماشاگرانی که در دو سمت چپ و راست تلویزیون قرار دارند، حس می‌کنند که صدای تولید شده تنها از یک سمت و به شکل مستقیم شنیده می‌شود. برای همین ما دو بلندگو را در دو سمت چپ و راست طراحی کردیم تا با ترکیب بلندگوهای قبلی و فناوری OTS Pro صدایی واضح و شفاف در تمامی بُعدها شنیده شود».

صدایی فراگیر و واقعی
محتواهایی که از تلویزیون‌ها تماشا می‌شود طیف متنوعی از برنامه‌ها شامل موسیقی، سریال وفیلم‌های سینمایی، مسابقات ورزشی و... را در برمی‌گیرد. برای اینکه لذت تماشای هر کدام از برنامه‌ها بیشتر شود لازم است تا تلویزیون‌ها قابلیت‌های بهینه‌ای را برای محتواهای مختلف ارائه دهند.
تیم توسعه تلویزیون Neo QLED با آگاهی از این نیاز راهکارهای متنوعی را برای ارائه بهترین تجربه صوتی در هر دسته از محتواها ارائه کرده است. مثلا در زمان پخش مسابقات ورزشی مثل بازی‌های فوتبال تلویزیون Neo QLED با بررسی محتوای در حال پخش تمرکز خود را بر روی بازتولید صدای تماشاگران مسابقه معطوف می‌کند یا در زمان پخش موسیقی سعی می‌شود تا تجربه صوتی پایدار و دقیقی ارائه شود.
تلویزیون‌های Neo QLED به لطف استفاده از الگوریتم بهینه‌شده مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به ارائه این قابلیت است.
تیم طراحی و تولید تلویزیون‌های سامسونگ نهایت تلاش و دقت خود را به خرج داده تا تجربه صوتی سری Neo QLED نزدیک‌ترین حالت ممکن به واقعیت باشد و متعهد است تا با پیشرفت‌های هر چه بیشتر فناوری‌های هوش مصنوعی این تجربه را بهبود و ارتقا دهد.


ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار