| کد مطلب: ۳۴۵۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد

خطیب‌زاده اعلام کرد

ظریف به دانشگاه برمی‌گردد/منتظر اعلام جزئیات نشست بغداد هستیم/ سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه در سفر اخیر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران بحث میانجی گری مطرح نبوده است، اعلام کرد: وزیر خارجه پاکستان روز پنج شنبه هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد.

ظریف به دانشگاه برمی‌گردد/منتظر اعلام جزئیات نشست بغداد هستیم/ سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران

آرمان ملی آنلاین - سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر وزیر خارجه پاکستان به تعدادی از کشورهای منطقه از جمله ایران طی روزهای آتی اعلام کرد: این سفر به درخواست وزیر خارجه پاکستان در روز پنج شنبه انجام خواهد شد. ایشان طبق آنچه که اعلام شده به برخی از کشورهای منطقه سفر خواهند کرد و در روز پنج شنبه نیز در سفر به تهران با همتای ایرانی خود و تعدادی دیگر از مقامات کشورمان رایزنی و گفت وگو خواهند داشت.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی این سفر حتما مسائل دوجانبه و به ویژه مسئله افغانستان خواهد بود، تصریح کرد: ایران به عنوان رکن رکین توسعه و امنیت در منطقه و به عنوان کشوری که تمام تلاش خود را کرده که گفت‌وگوهای بین الافغانی را در افغانستان تسهیل کند طبیعی است که رایزنی‌هایی در سطوح مختلف با کشورهای مختلف از جمله همسایه در این زمینه داشته باشد و در سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران نیز یکی از مسائل مهم مورد رایزنی و گفت‌وگو تحولات افغانستان خواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران و اینکه برخی این تحلیل را ارائه کرده اند که این سفر در راستای انجام میانجی گری ژاپن بین ایران و برخی از دیگر کشورها از جمله آمریکا صورت گرفته است، تأکید کرد: این سفر در پاسخ به سفر چندی پیش آقای ظریف به ژاپن انجام شده است. بحث میانجی گری مطرح نبوده و در این سفر انجام نشده است. این سفر در چارچوب روابط دوجانبه ایران و ژاپن صورت گرفته و در آن مسائل دوجانبه و چندجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه های ترکیه اعلام کرده اند که بین تهران و آنکارا گفت وگوهایی در مورد بحث مهاجران افغانستانی و حرکت آن ها به سمت ترکیه صورت گرفته است و آیا چنین گفت وگوهایی انجام شده است، گفت: خیر.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اجلاس بغداد و اینکه آیا ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد، تصریح کرد: اجلاس همسایگان در بغداد ابتکار جدیدی نیست و این موضوعی است که مدت ها برادران ما در بغداد اجرای آن را پیگیری می کردند. ما حتما در سطح و کیفیتی که تصمیم می گیریم شرکت خواهیم کرد. ما منتظر دریافت جزئیات بیشتر در مورد این اجلاس از بغداد هستیم. باید دید جزئیات چگونه است و متناسب با جزئیاتی که دریافت می کنیم در این اجلاس شرکت و حضور خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران در نشست بغداد شرکت خواهد کرد، تصریح کرد: همان طور که گفتم اینکه تصمیم گیری در مورد اینکه در چه سطحی شرکت کنیم منوط به جزئیات بیشتری است که دریافت کنیم و بعد از اینکه جزئیات بیشتر را دریافت کردیم در این مورد تصمیم گیری خواهیم کرد. باید ببینیم که دستور کار این اجلاس دقیقا چیست و چه هیأت هایی حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اجلاس بغداد وقتی پربارتر خواهد بود که به شمول تمام کشورهای منطقه باشد، گفت: در مورد تصمیم گیری در سطحی که در اجلاس بغداد شرکت می کنیم باید منتظر دریافت جزئیات بیشتر باشیم.

خطیب زاده همچنین تأکید کرد: ما نقش منطقه عراق را نقش برجسته ای می دانیم و تلاش داریم که این نقش ایفا شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که روز گذشته ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ آقای ظریف در یک پیام ویدئویی خداحافظی کردند و اینکه برنامه ایشان برای آینده چیست، تصریح کرد: آقای ظریف عضو هیأت علمی دانشگاه هستند و طبیعی است که بعد از اتمام مسئولیت شان در دولت به وظایف خود در دانشگاه برگردند و انشاءالله به عنوان یک استاد به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور پیدا خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات افغانستان گفت: تاریخ نشان داده است که بحران افغانستان، هیچ راهکار نظامی ندارد و همه گروه‌ها باید از توسل به خشونت بپرهیزند.

خطیب‌زاده در نشست خبری خود در ادامه گفت: گروه‌های افغان باید از طریق مذاکره و گفت‌وگو مسائل را حل کنند و در راستای تحقق صلح و آرامش در این کشور حرکت کنند.

وی افزود: ما آماده همکاری برای دستیابی به توافق بین تمام گروه‌های افغانستان و تسهیل گفت‌وگو بین این گروه ها هستی و از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولتی فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار