| کد مطلب: ۳۶۵۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد

فعالیت غیرمجاز مراکز استخراج رمز ارز، فراتر از بحران خاموشی

بررسی‌های دقیق صورت گرفته در توانیر نشان داد که فعالیت غیرمجاز مراکز استخراج رمز ارز، می بایست به عنوان عاملی بزرگتر و فراتر از خاموشی و افزوده شدن یک مصرف کننده به جمع دیگر مصرف کنندگان برق در نظر گرفته شود چرا که آثار آن می‌تواند باعث بهم خوردن گسترده توازن تولید و مصرف برق شود که در سطوح بعدی بر انگیزه های کنشگران اقتصادی و در نهایت تولید سایر کالاها و خدمات و... تاثیر خواهد گذاشت.

فعالیت غیرمجاز مراکز استخراج رمز ارز، فراتر از بحران خاموشی

آرمان ملی آنلاین - بر اساس این مطالعه که در شرکت توانیر انجام ونتایج آن با عنوان " فراتر از بحران خاموشی" در اختیار مسئولان قرار گرفته است، نشان داد که رکورد بی سابقه و ۲۰ درصدی رشد مصرف برق در سال جاری، با هیچ کدام از اصول برنامه ریزی و طراحی شبکه های برق سازگار نبوده است و این میزان رشد حداکثر در طول ۵ سال قابل تصور بود.

در این بررسی ضمن اشاره به عوامل افزایش زودهنگام و شدید دمای هوا تا ۵ درجه و در مدار قرار گرفتن زودهنگام سیستم های سرمایشی، راه اندازی زودهنگام چاه های کشاورزی به دلیل کاهش بارش ها و رواناب های سطحی و رشد تولید و افزایش مصرف برق صنایع بزرگ در کنار عامل کمتر شناخته شده استفاده فزاینده از ماینرها و تجهیزات استخراج رمزارزبه عنوان عوامل اصلی رشد مصرف برق، به صورت ویژه به مولفه رمزارزهای غیرمجاز پرداخته شد.

در مقدمه این گزارش آمده است: میزان رشد مصرف برق سالانه گروه های تجاری، خانگی و صنعتی مشخص و هرگونه رشد خارج از این مصارف، غیرمتعارف تلقی می شود.

این مطالعه که کمترین مصارف در اردیبهشت ماه سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ بین ساعات ۲ تا ۵ بامداد(یعنی خنک ترین ساعات شبانه روز) انجام شد، نشان داد که مصرف برق برخی استان ها در بازه زمانی منتخب چند برابر شده است و استان های متعددی نیز افزایش بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف برق را در فاصله ساعات ۲ تا ۵ بامداد شاهد بوده اند.

در ادامه آمده است: میزان مصارف بخش های خانگی و تجاری بین نیمه شب تا صبحگاه به شدت کاهش می یابد و با کنار گذاشتن مصرف بخش صنعتی که مصرف آن به صورت لحظه ای و از طریق کنتورهای هوشمند قابل رصد است، می توان مصارف بالا در این ساعات را به عامل مصرف کننده جدید نسبت به روند درازمدت، یعنی رمرزارزها نسبت داد.

براساس آنچه در این مطالعه به آن اشاره شد، این میزان رشد نمی توانسته است به بخش های خانگی و تجاری که در آن ساعات شبانه روز کمترین میزان مصرف را دارند یا حتی صنعتی که مصرف آن به صورت لحظه ای رصد می شود، نسبت داده شود و این مصرف تنها می تواند متعلق به تولید رمزارزها باشد که بدون وابستگی به ساعات خاص حتی در نیمه شب نیز مصرف برق آنها ادامه دارد.

این بررسی همچنین نشان داد که میزان متوسط خاموشی‌ها در روزهای محدودی از ماه‌های گرم سال جاری، نزدیک به ۲۰۰۰ مگاوات بوده است (معادل مصرف برق براوردی دستگاه های استخراج رمز ارز) و چنانچه در سال جاری دستگاه های تولید رمزارز به عنوان مهمان ناخوانده در شبکه برق حضور نداشتند، حتی با وجود کمبود منابع آبی، با توجه به اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار در بخش های صنعتی و کشاورزی، خاموشی بسیار کمتری متوجه بخش خانگی کشور می شد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا،در نتیجه گیری این مطالعه همچنین تاکید شده است که استمرار مصرف شدید برق به ویژه در فصل زمستان که به طور طبیعی امکان تولید برق ابی کاهش می یابد و همچنین تعدادی از واحدهای نیروگاه های حرارتی برای تعمیرات سالانه از مدار خارج می شوند، می تواند اثر منفی بزرگتری در تامین برق کشور داشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار