| کد مطلب: ۳۷۵۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد

امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان نصر تهران و مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضائیه/ رئیس نصر تهران: در برخی جرایم رایانه‌ای وحدت رویه وجود ندارد

تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضائیه در محل پژوهشگاه این قوه منعقد و بر همکاری‌های دوجانبه در جهت آموزش و رفع موانع حقوقی حوزه‌ی فناوری تأکید شد.

امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان نصر تهران و مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضائیه/ رئیس نصر تهران: در برخی جرایم رایانه‌ای وحدت رویه وجود ندارد

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان این سازمان و مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضائیه، حسین اسلامی ضمن معرفی ساختار نصر تهران گفت: تشکل‌های صنفی داوطلبانه و با رأی‌گیری صنف تشکیل می‌شوند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران کمک به تصویرسازی و تصمیم‌سازی به اندیشگاه‌های نظام را مهم‌ترین کمک نصر تهران برشمرد و افزود: در مورد برخی موضوعات از جمله نحوه‌ی مواجهه با فناوری‌های نوظهور، تصویر درستی وجود ندارد.

او با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تأکید کرد: در برخی مواقع مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از آنکه مشورت‌های کامل و اساسی از بخش خصوصی اخذ کند، آنها را جلو می‌برد و پس از طرح آن در فضای عمومی جامعه از بخش خصوصی نظرخواهی می‌کند.

اسلامی ادامه داد: تلاش ما بر این است که خودمان ارائه دهنده و پیشنهاد دهنده‌ی بسیاری از موضوعات باشیم. از سوی دیگر شاهد تشکیل مراکز دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها با نگاه تحولی هستیم اما در بسیاری از مواقع به کمک نیاز داریم. در برخی پرونده‌های مرتبط با جرایم رایانه‌ای وحدت رویه وجود ندارد. مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران می‌توانند از طریق همکاری مشترک، این مشکلات را برطرف کنند.

او با تأکید بر موضوع آموزش بیان کرد: هم برای مجموعه‌های عام و هم برای مجموعه‌های خاص به ویژه ارکان مختلف حاکمیت، موضوع آموزش بسیار نیاز است. ضمن اینکه در موضوعات تخصصی تولید محتوای متناسب با فضای کشور بسیار کم داریم.

رئیس هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران همچنین گفت: منشاء اصلاح برخی موضوعات، در قوه‌ی قضائیه است. همانطور که برخی می‌گویند منشاء طراحی قوانین مجلس و مسئولیت اجرای آن با قوه‎ی مجریه است.

او با اشاره به موضوع «ترک فعل» که از سوی رئیس‌جمهور بیان شده، تأکید کرد: در حال حاضر شاهد ترک فعل‌های جدی هستیم. به‌عنوان مثال افراد زیادی درگیر موضوع رمزارزها هستند، اما مقام مسئول در اینباره تصمیمی نمی‌گیرد. حجم زیادی از مردم درگیر موضوعاتی هستند که در مورد آنها رگولیشن اتفاق نمی‌افتد.

موضوع دیگری که اسلامی به آن اشاره کرد، مباحث مربوط به رگ تک یا فناوری‌های قانونگذاری بود که درباره‌ی آن گفت: امیدواریم از ظرفیتی که در مجموعه‌ی نصر تهران وجود دارد استفاده شود. در این خصوص منافع یک شخص مطرح نیست، منافع کل صنف در میان است. لذا در مورد طراحی برخی از طرح‌ها و همچنین ارائه‌ی آموزش‌های مورد نیاز آماده‌ی همکاری هستیم.

ورود استارتاپ‌ها برای حل نظام مسائل قضائی کشور

در بخش دیگری از این نشست، سیدمهدی جوادی، رییس مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه‌قضاییه از ورود این قوه به حوزه نوآوری خبر داد و گفت با راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه قوه قضائیه بستر ورود استارتاپ ها به حل مشکلات پبش روی دستگاه قضائی فراهم می شود.

او ادامه داد: این مرکز متولی موضوعات نوآوری در حوزه حقوقی و قضائی مانند هوش مصنوعی، RegTech، LegalTech است و در حوزه آموزش نیز رسالت این مرکز آموزش ارتقا سطح دانش و مهارتی جامعه حقوقی کشور با بهره مندی از ظرفیت ها قضات برجسته و رویه های قضائی است.

جوادی همچنین به ارتباط مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه با اصناف اشاره کرد و افزود: در این حوزه، مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه به دنبال افزایش آگاهی‌های حقوقی اصناف مختلف از طریق ارائه این آموزش‌ها توسط قضات دادگستری است.

او با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران افزود: با امضای این تفاهم‌نامه می‌توانیم اقداماتی از جمله راه‌اندازی دوره آموزشی و مدرسه حقوق فناوری نوین را دنبال کنیم.

رئیس مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه امروزه جرایم مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مباحث اقتصادی، دارای پیچیدگی بالایی است گفت: در همین راستا، مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه با همکاری مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی، نخستین موت کورت جایزه بزرگ جرایم اقتصادی را حوزه اقتصادی و مدرسه حقوق فناوری های نوین را حوزه فناوری های نوین در دست اجرا دارد.

قوانین پاسخگوی مسائل روز فناوری نیست

رضا قربانی، عضو هیأت مدیره‌ی نصر تهران و رئیس کمیسیون فین‌تک نیز گفت: بحث حقوق، قوانین و مقررات در سال‌های گذشته از سوی کسب و کارهای نوآور بسیار جدی شده است. درست است که در فضای فناوری از دهه‌ی 80 روند قانون‌گذاری جدی شده است، اما قوانین پاسخگوی مسائل امروز نیست.

او همچنین گفت: تکنولوژی فضای کسب و کار را تغییر داده است و متاسفانه تقابل جدی بین بخش‌های فناوری وجود دارد؛ به عنوان مثال رمزارزها و هوش مصنوعی می‌تواند در این تقابل تحت تاثیر قرار گیرند اما امیدوارم این تفاهم‌نامه به صورت دو جانبه، در کسب و کارها منشا خیر باشد.

همچنین علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به حوزه‌ی آموزش و پژوهش گفت: در میان کمیسیون‌های تخصصی تهران، کمیسیون آموزش و پژوهش را داریم و انشاالله بعد از انجام انتخابات کمیسیون‌ها، این کمیسیون می‌تواند محل مناسب ارتباطی میان نصر تهران و مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضائیه باشد.

امیرحسین جلالی فراهانی، مشاوره حقوقی نصر تهران نیز با بیان اینکه هفته گذشته موضوع طرح راهبردی داده‌ها و ارتباطات ملی صورت گرفت، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پتانسیل خوبی دارد و می‌تواند به به پژوهش‌ها جهت خوبی دهد.

او ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با تعاملات صورت گرفته حلقه‎ی مفقوده‌ای که میان تدابیر حاکمیتی و امور اجرایی وجود دارد، حل و فصل شوند.

در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری میان مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با موضوع هماهنگی و هم‌افزایی امور پژوهشی، آموزشی، توسعه‌ای و حقوق فضای مجازی به امضای طرفین رسید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار