| کد مطلب: ۳۸۶۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد

شرکت‌های سیمانی زیربار قیمت‌گذاری دستوری نمی‌روند/ بهترین روش برای تعیین قیمت بورس کالاست

یك تولیدکننده سیمان گفت: بازگشت به قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر نابودی صنعت، به معنای از دست رفتن سرمایه میلیون‌ها سهامداری است که سهام شرکت‌های سیمانی را خریداری کرده‌اند.

شرکت‌های سیمانی زیربار قیمت‌گذاری دستوری نمی‌روند/ بهترین روش برای تعیین قیمت بورس کالاست

آرمان ملی آنلاین -ولی الله اخلاقی فرد با اشاره به سخنان اخیر نایب‌رئیس مجلس در خصوص کاهش اجباری قیمت سیمان به ۲۱ هزار تومان و فولاد به ۱۰ هزار تومان، ضمن تأکید بر اینکه ارقام اعلامی قابلیت اجرا ندارد، گفت: هیچ شرکت خصوصی تولیدکننده سیمان زیر بار این قیمت‌ها نمی‌رود، شرکت‌های غیرخصوصی سیمان نیز به دلیل مشکلات قیمت‌گذاری دستوری از قبیل کاهش اشتغال و تولید و عدم پوشش هزینه‌ها با این قیمت‌ها مخالفت خواهند کرد.

وی افزود: کسانی که به دنبال تعیین دستوری قیمت‌ها هستند، اشتباه فکر می‌کنند، چراکه اقتصاد و بازار براساس قاعده‌های خاص خود فعال است و با دستور نمی‌توان به آن جهت داد.

اخلاقی فرد تأکید کرد: قوه مقننه نمی‌تواند در حوزه مأموریت قوه مجریه دخالت کند و بازار سیمان هم نمی‌پذیرد بازیچه تصمیم‌های غیرکارشناسی و دور از واقعیت برخی نمایندگان مجلس شود.

این فعال صنعت سیمان افزود: بازار باید براساس اصول اقتصادی تنظیم و مدیریت شود و با دستور نمی‌توان آن را اداره کرد.

وی با بیان اینکه مطرح کنندگان چنین بحث‌هایی از شرایط و جزئیات صنایع اطلاعی ندارند، ادامه داد: هم‌اکنون، ارزش یک کارخانه ۳ هزارتنی سیمان، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است و این درحالی است که سود شرکت‌های سیمانی بسیار پایین بوده و قیمت گذاری دستوری نیز شرایط را برای تولید این بخش با خطر مواجه می‌کند.

وی تأکید کرد: قطع به‌یقین اگر زور مجلس در اجرایی کردن خواسته خود در خصوص کاهش دستوری قیمت سیمان به دولت بچربد و مسئولان دولت عقب‌نشینی کنند، صنعت سیمان کشور از بین می‌رود.

به گفته این تولیدكننده سیمان، کف و حداقل قیمت هر پاکت سیمان با توجه به هزینه‌های امروز حدود ۳۰ هزار تومان بدون مالیات بر ارزش‌افزوده است. عرضه پایین‌تر از این نرخ، نه‌فقط سودی برای صنعت ندارد بلکه ضربات سنگینی به بخش تولید وارد می‌کند و صنعت از بین خواهد رفت.

وی، اعلام کرد: کارخانه‌های سیمان باید حداقل هر پنج سال یک‌بار، به‌طور کامل اورهال شود و اگر براساس قیمت تمام‌شده و سود منطقی محصول عرضه نکنند، توانایی انجام این کار و پوشش سایر هزینه‌های خود را ندارند. این درحالی است که قطعی برق نیز در دو سال اخیر آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد کرده است.

قیمت‌گذاری دستوری به معنای زیان میلیون‌ها سهامدار است

به گفته اخلاقی فرد، بازگشت به قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر نابودی صنعت، به معنای از دست رفتن سرمایه میلیون‌ها سهامداری است که سهام شرکت‌های سیمانی را خریداری کرده‌اند.

این تولیدکننده سیمان در ادامه گفت: بهترین روش برای تعیین قیمت سیمان و هر کالای دیگری، مکانیسم بورس کالاست که در آن قیمت براساس عرضه و تقاضا و به‌صورت منطقی کشف می‌شود.

اخلاقی فرد اضافه کرد: با عرضه در بورس کالا، بازار به تعادل می‌رسد و هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده، از این شرایط سود می‌برند، درغیراین صورت، دوباره این دلالان هستند که سود اصلی را کسب می‌کنند.

از فعالان با تجربه و کارشناسان مشورت بگیرند

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از میزان ، وی در پایان گفت: اینکه عده‌ای در جلسات حرف از تعیین و کاهش قیمت می‌زنند، اصولی نیست و باید برای بررسی مشکلات بازار و صنعت از فعالان با تجربه و کارشناسان این حوزه مشاوره بگیرند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار