| کد مطلب: ۳۹۶۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان:

سهم تولید فولاد خوزستان در کشور از ۲۵ به ۱۲.۵ درصد رسیده است

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: سهم تولید فولاد این شرکت در کشور در سال‌های گذشته ۲۵ درصد بود که متاسفانه اکنون به ۱۲.۵ درصد رسیده است.

سهم تولید فولاد خوزستان در کشور از ۲۵ به ۱۲.۵ درصد رسیده است

آرمان ملی آنلاین -امین ابراهیمی روز یکشنبه در آیین آغاز سه طرح توسعه‌ای فولاد خوزستان شامل ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، کارخانه اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی، بیان کرد: در تابستان گذشته به واسطه چالش برق در استان و کشور متاسفانه تولید زیادی را از دست دادیم؛ پارسال تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن را در برنامه داشتیم که یک میلیون و ۳۷۸ هزار تن تولید شد.

وی افزود: تناژ از دست رفته ناشی از محدودیت برقی،۵۰۹ هزار تن محصول بود که در این کاهش شدید تولید، معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش را از دست دادیم.

وی با بیان اینکه روند رشد تولید فولاد در این شرکت از ۳۶۸ هزار تن در سال ۵۷ به ۳۰ میلیون تن در سال ۹۹ رسیده ادامه داد: در شرکت فولاد خوزستان در افق ۱۴۰۴ هدف ۵۵ میلیون تن تولید تعیین شده که قرار است با تحقق این هدف رتبه نخست را در منطقه داشته باشیم.

ابراهیمی، ظرفیت تولید فولاد را در کشور ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: ۲۵ درصد این ظرفیت متعلق به فولاد مبارکه، ۹.۲ آن مربوط به فولاد خوزستان و ۸.۷ مربوط به ذوب آهن و سایر شرکت‌ها است.

وی در خصوص فرصت ها و چالش های این شرکت گفت: دسترسی آسان به منابع گاز، آب و دانش فنی و اسکله اختصاصی در خوزستان، همجواری با بازارهای خارجی و یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی از فرصت های فولاد خوزستان است اما نبود زیرساخت مناسب حمل و نقل و کیفیت گاز طبیعی که بر اساس استانداردها نیست از محدودیت‌های این شرکت است.

مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۴ هزار و ۷۷۷ نفر در این شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول کار هستند، ادامه داد: در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها هستیم اما موانع تولید بسیار است و نبود ثبات سیاست ها، حمایت نکردن از تولید و تامین مواد اولیه، حمایت نکردن از تولیدات صادرات محور و نبود تناسب بین سودآوری و سرمایه گذاری در زنجیره فولاد از موانع تولید در پیش روی صنعت فولاد است.

وی گفت: در حوزه فروش این شرکت برنامه پارسال یک میلیون و۱۲۶ هزار تن بود که ۵۸۰ هزار تن محقق شد. همچنین پارسال این شرکت ۶۴۰ هزار تن صادرات داشت و امسال تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن صادرات داشته‌ایم.

ابراهیمی در خصوص فروش به شرکت های درون استانی با توجه به استقرار هفت شرکت نوردی در خوزستان افزود: امسال تاکنون ۵۴۶ هزار تن فروش داخلی داشتیم که ۴۱۲ هزار تن داخل استان بوده است.

وی ادامه داد: شرکت فولاد خوزستان در ایفای تعهدات ارزی ۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون یورو تعهد ارزی در سامانه ثبت کرده بود که ۱۲۱ درصد تعهدات معادل ۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون یورو را تسویه کردیم و رتبه نخست را در کشور در حوزه بازگشت ارز به بانک مرکزی کسب کردیم.

ابراهیمی، آغاز به کار طرح ماشین ریخته‌ گری اسلب عریض در این شرکت را نقطه‌ عطف توسعه فولاد خوزستان دانست و افزود: تامین شمش شرکت ‌های نوردی یکی از اهداف اصلی فولاد خوزستان است. مجاورت شرکت فولاد اکسین و لزوم تامین اسلب مورد نیاز این شرکت، باعث شد طرح احداث ماشین ریخته ‌گری اسلب عریض در دستور کار قرار گیرد. پس از اجرای کامل طرح علاوه بر میزان تولید فعلی شمش،‌ سالانه یک میلیون و ۲۰۰‌ هزار تن شمش اسلب عریض با گریدهای فولاد آلیاژی و ساختمانی در شرکت فولاد خوزستان تولید می‌شود.

وی گفت: سرمایه‌گذاری این طرح، ۱۲۸ میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن ۳۶ ماه برآورد شده است. با اجرایی شدن این طرح مزایایی همچون حفظ جایگاه فولاد خوزستان در بازار داخلی و بین‌ المللی با توجه به توان تامین تولید شمش اسلب با تنوع ابعاد و گریدهای فولاد آلیاژی، ارزش افزوده بیشتر، حفظ سقف ظرفیت تولید کنونی در صورت توقف سایر ماشین های ریخته گری به منظور بهینه ‌سازی تجهیزات برای فولاد خوزستان به وجود خواهد آمد.

مدیرعامل فولاد خوزستان در خصوص طرح اکسیژن ۴ این شرکت نیز بیان کرد: تزریق اکسیژن، کیفیت و کمیت آهن اسفنجی را افزایش می‌ دهد. به منظور تامین گازهای صنعتی مورد نیاز طرح‌ های توسعه‌ای، احداث کارخانه اکسیژن ۴ در اولویت قرار گرفته و به زودی شاهد آغاز این طرح هستیم. هزینه اجرای طرح ۲۶ میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن ۳۶ ماه پیش ‌بینی شده است. هدف از اجرای کارخانه اکسیژن ۴ بهینه سازی کیفیت، پایداری سیستم و افزایش ظرفیت تولید است.

وی افزود: با راه‌ اندازی این طرح، ظرفیت تولید ۱۶ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت گاز اکسیژن با درجه خلوص ۹۹.۵ درصد، یکهزار مترمکعب در ساعت اکسیژن مایع، هشت هزار نرمال متر مکعب گاز نیتروژن، ۵۰۰ متر مکعب نیتروژن مایع و همچنین ۵۶۰ مترمکعب بر ساعت آرگون مایع ایجاد می‌شود. این میزان تولید علاوه بر تامین گازهای صنعتی مورد نیاز خطوط جدید ریخته‌گری و مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳)، فرصت و بستر لازم برای توسعه‌های آینده در شرکت فولاد خوزستان را نیز فراهم خواهد کرد.

ابراهیمی به احداث نیروگاه اختصاصی ۵۲۰ مگاواتی این شرکت اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح احداث نیروگاه و در مدار قرار گرفتن آن علاوه بر برداشته شدن محدودیت‌ برقی، پایداری تولید تضمین می‌شود. هم اکنون با توجه به کاهش تولید فولاد ناشی از محدودیت‌ برق، احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی با امکان توسعه تا ۱۰۰۰ مگاوات در دستور کار قرار گرفت.

ابراهیمی در باره مهمترین برنامه های عملیاتی و اهداف شرکت فولاد خوزستان بیان کرد:اجرای طرح های توسعه و متوازن سازی ظرفیت خطوط تولیدی، به ظرفیت رساندن و احیای کامل کارخانه فولاد شادگان، تکمیل پروژه های فولادسازی، تکمیل زیر ساخت های لازم برای تولید پنج میلیون تن کنسانتره در شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد و تکمیل پروژه گندله سازی سناباد، تکمیل پروژه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳) و اتمام عملیات اجرایی بهره‌ برداری پروژه پست برق ۴۰۰ بخشی از طرح‌ های توسعه در دست اقدام شرکت است و امیدواریم با تملک شرکت‌های نوردی، گامی بلندی در تکمیل زنجیره تولید خود برداریم.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایرنا،سه طرح عظیم ماشین ریخته گری اسلب عریض، کارخانه اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی در شرکت فولاد خوزستان روز یکشنبه با حضور جمعی از مسوولان محلی آغاز شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار