| کد مطلب: ۳۹۶۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل موسسه خیریه امام علی بن ابی طالب (ع) :

شناسایی و حمایت از ۳ هزار کودک یتیم در آبادان و خرمشهر/ مستمری کمیته امداد و بهزیستی فقط کفاف ۱۵ روز را می‌دهد

مدیرعامل موسسه خیریه امام علی بن ابی طالب(ع) از شناسایی و حمایت ۳ هزار کودک یتیم در آبادان و خرمشهر خبر داد.

شناسایی و حمایت از ۳ هزار کودک یتیم در آبادان و خرمشهر/ مستمری کمیته امداد و بهزیستی فقط کفاف ۱۵ روز را می‌دهد

آرمان ملی آنلاین -«علی عساکره» مدیرعامل موسسه خیریه امام علی بن ابی طالب (ع) درباره فعالیت‌های این خیریه گفت: خیریه امام علی بن ابی طالب (ع) حامی سه هزار یتیم نیازمند در شهرهای آبادان و خرمشهر است که این افراد از نعمت پدر محروم هستند و در شرایط سخت زندگی می‌کنند. این کودکان در زمینه ارزاق، پوشاک، مسکن و مهمتر از همه تحصیل با مشکل مواجه هستند.

وی با بیان اینکه این کودکان در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند، ادامه داد: این کودکان اکثرا ساکن روستاهای اطراف و حاشیه شهرهای خرمشهر و آبادان هستند. این کودکان در ۱۶۰ الی ۱۷۰ روستا ساکن هستند. متاسفانه به دلیل اینکه روستاها و مناطقی که این کودکان در آن ساکن هستند در مناطق مرزی است، توجه خاصی به آن‌ها نشده است.

مدیرعامل خیریه امام علی بن ابی طالب (ع) با بیان اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله آموزش و پرورش توجهی به این مناطق ندارند، گفت: این کودکان هیچ عقبه مالی مانند تامین اجتماعی، مستمری پدر و… ندارند و از روزی که یتیم شده‌اند هم از نظر مسکن، هم از نظر معیشت، درمان و هم از نظر تحصیل در سختی هستند و از نظر اقتصادی تحت حمایت نهاد و سازمان دولتی نیستند.

عساکره درباره شناسایی این کودکان گفت: خیریه امام علی بن ابی طالب(ع) در تمام روستاها در این منطقه مستقر بوده و رابط دارد و این کودکان یا از طریق کمیته امداد و یا بهزیستی به ما معرفی می‌شوند و یا خودمان از طریق منابع محلی آن‌ها را شناسایی می‌کنیم. این کودکان همه کمتر از ۱۸ سال سن داشته و از کودک یک ماهه تا نوجوان ۱۸ساله تحت حمایت ما هستند.

وی با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ نفر از این کودکان محصل هستند، تصریح کرد: این سه هزار کودک بی‌سرپرست یتیم هستند. یعنی سرپرست‌شان یا قیم آن‌ها مادر یا جد پدری است. البته از بین این کودکان ۲۰۰ مورد علاوه بر اینکه پدر ندارند مادر هم ندارند و با یکی از اقوام زندگی می‌کنند. در این شرایط کرونایی و وضع نامناسب اقتصادی متاسفانه مدارس تا هزینه دریافت نکنند اقدام به ثبت‌نام نمی‌کنند. یعنی درحالی که دولت ابلاغ کرده است که تحصیل رایگان است اما عملا رایگان نیست و کودک باید پول کتاب، لوازم‌التحریر و بیمه و… را بپردازد البته در حال حاضر نیز مشخص نیست که کلاس‌ها به صورت حضوری است یا غیرحضوری اما این هزینه‌ها را دریافت می‌کنند.

عساکره با بیان اینکه این بچه‌ها به خیریه امام علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) پناه آورده‌اند و خیریه به این کودکان کمک می‌کند، تصریح کرد: ما تمام بچه‌های یتیم در این مناطق را که از پدر محروم هستند را تحت پوشش قرار داده‌ایم، اما در حال حاضر با شروع سال تحصیلی این کودکان نه می‌توانند هزینه ثبت‌نام خود را بپردازند و لوازم التحریر برای درس خواندن دارند و نه می‌توانند هزینه بیمه را به مدرسه بپردازند. مادران آن‌ها همیشه می‌گویند بچه‌هایشان به تحصیل علاقه دارند اما خیلی از این کودکان در حال ترک تحصیل هستند، در حالی که اهمیتی به این مسئله داده نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه خانواده‌ها تا هزینه ثبت نام را پرداخت نکنند، مدارس اجازه ثبت نام را نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: این خانواده‌ها حتی ۵۰ هزار تومان هم برای پرداخت هزینه مدرسه ندارند. در این شرایط روز به روز آمار ترک تحصیل این کودکان در این مناطق به دلیل‌عدم حمایت تحصیلی در حال افزایش است. در سال گذشته هم که تحصیل به صورت مجازی بود با توجه به اینکه مردم در این مناطق به نان شب محتاج هستند، اما برای تحصیل باید تبلت یا گوشی هوشمند تهیه می‌کردند ما توانستیم ۴۰۰ تبلت تهیه کنیم و به هر خانواده که دارای سه الی چهار کودک و محصل بود یک تبلت بدهیم، اما نصف این کودکان بدون تبلت بودند.

مدیرعامل خیریه امام علی بن ابی طالب (ع) تاکید کرد: خیریه علی بن ابی طالب اولین خیریه تخصصی است که به کودکان یتیم توجه می‌کند البته کمیته امداد در آبادان و خرمشهر و سازمان بهزیستی همراهی خوبی با ما داشتند، اما لازم است نهادهایی که حمایت تحصیلی می‌کنند مانند بنیاد احسان اجازه ندهند این کودکان از تحصیل جا بمانند و تا فرصت است به این کودکان کمک کنند تا ادامه تحصیل دهند.

وی ادامه داد: هزار و ۵۰۰ کودک محصل در این مناطق وجود دارد که ما حتی نتوانستیم برای نیمی از این کودکان لوازم التحریر تهیه کنیم.

مدیرعامل خیریه امام علی بن ابی طالب (ع) تصریح کرد: ما یک جدول از این خانوارها تهیه کرده‌ایم که بنابر آن مستمری که از کمیته امداد یا بهزیستی و همچنین کمک‌هایی که ما به این افراد می‌کنیم برای چند روز کفاف زندگی این افراد را می‌دهد، براساس برآورد ما حدود ۱۵ روز بوده است و این کودکان ۱۵ روز با گرسنگی و فقر و سوء تغذیه مواجه هستند از همین رو بیماری‌هایی مانند کم خونی و سوء تغذیه در این مناطق شایع است.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، عساکره تاکید کرد: این خیریه آمادگی دارد، کمک‌های مردمی را بدون واسطه در اختیار این کودکان و خانواده‌هایشان قرار دهد و همزمان با هفته دفاع مقدس این اقدامات را در مناطق محروم خرمشهر و آبادان انجام دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار