| کد مطلب: ۴۱۷۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد

آمریكا دوباره لبنان را به جنگ می‌كشاند

سیدهادی سیدافقهی در گفت وگو با »آرمان ملی«:

آمریكا دوباره لبنان را به جنگ می‌كشاند

آرمان ملی آنلاین - علیرضا پورحسین: در روزهای گذشته بحرانی در لبنان ایجاد شد که تا ایـــن لحظه دست‌کم جان هشــت شهروند لبنانی را گرفته است. حادثــه زمانی شـروع شد که طرفداران حزب‌‌ا... و جنبش امل تصمیم گرفتنـد در محکومیت تصمیم قاضی بیطار، قاضی تحقیق در پرونده انفجار اسکله بیروت برابر ساختمان وزارت دادگستری تظاهرات برگزار کنند که این قاضی برخی از رهبران مطرح جنبش حزب‌ا... و جنبش امل را درخصوص این انفجار متهم کرده است. معترضین به‌ سمت وزارت دادگستری حرکت کردند تا تظاهرات برگزار کنند اما پیش از رسیدن به محل تجمع خود، با حملات تک‌‌تیراندازان ناشناس غافلگیر شدند. حزب‌ا... و جنبش امل، افراد مسلح ناشناس را وابسته به حزب القوات اللبنانیه به ‌ریاست سمیر جعجع معرفی کرده‌اند. در ادامه بیانیه‌ای از سوی دو جنبش صادر شد و آنها این موضوع را مورد تأکید قرار دادند. رویدادی که برخی از کارشناسان آن را سوق دادن لبنان به سمت جنگ داخلی قلمداد می‌کنند. در راستای بررسی این مساله «آرمان‌ملی»گفت‌وگویی با سیدهادی سیدافقهی، کاردار پیشین ایران در لبنان داشته است که در ادامه می‌خوانید.

بازیگران خارجی در درگیری‌های اخیر لبنان نقش‌آفرینی کرده‌اند؟
اینکه در روزهای اخیر گفته شده لبنان به محل جدید جنگ‌های نیابتی ایران و عربستان بدل شده است نمی‌تواند صحت داشته باشد. زیرا طرح‌ریزی این تنش‌ها این بار از سوی اسرائیل و آمریکا صورت گرفته است و مشخصا عربستان نمی‌خواهد خود را وارد یک گرفتاری جدید کند. امروز میان ایران و عربستان مذاکرات به‌خوبی پیش می‌رود و مشخصا عربستان‌سعودی تمایلی ندارد تا لبنان به آشوب کشیده شود به شکلی که خود نیز در آن گرفتار باشد. مقدمه‌چینی برای ایجاد تنش در لبنان طرحی است که در پشت‌پرده آن می‌توان اثرات حضور آمریکا و اسرائیل را مشاهده کرد.
هدف از ایجاد تنش‌های جدید در لبنان چیست؟
اسرائیل به هر قیمتی که شده قصد دارد تا حزب‌ا... لبنان را مهار کند. در این میان آمریکا نیز با اسرائیل همراه شده است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند حزب‌ا... لبنان را به کلی از بین ببرند و در همین راستا قصد دارند تا حزب‌ا... لبنان را خلع‌سلاح کنند. این مسیر را به آن علت انتخاب کرده‌اند که به قدرت حزب‌ا... لبنان پی برده‌اند و پس از جنگ سال 2006 نیز دیگر اقدام نظامی فراگیری علیه لبنان انجام ندادند. امروز جنگ سیاسی، جنگ روانی، محاصره و ایجاد آشوب‌های داخلی از جمله برنامه‌های جدید علیه حزب‌ا... لبنان است. این رویه را با تحریم بانک‌های لبنانی آغاز کردند و در ادامه نیز به سمتی حرکت کردند تا لبنان با بحران سوختی مواجه شود. از درون لبنان نیز شیطنت‌هایی آغاز شده به‌گونه‌ای که نمایندگان حزب‌ا.. به جلسات دولت دعوت نمی‌شوند. اقدامی که افراد وابسته به سمیر جعجع در روزهای اخیر انجام دادند عملا لبنان را بار دیگر به لبه پرتگاه برد. انتظار می‌رفت که با استقرار دولت در لبنان مسائل حاد این کشور مدیریت شود اما حتی هنوز سپرده‌های مردم لبنان نیز در بانک‌ها باقی مانده و اجازه آزادسازی دارایی‌های موجود در بانک را نمی‌دهند. یک جریانی در دولت راه افتاده است که می‌خواهند با این اقدامات و با تحت فشار قرار دادن مردم، اعتراضات را بیشتر کرده و عملا مردم لبنان را در مقابل حزب‌ا... قرار دهند تا مردم پیگیر خلع‌سلاح حزب‌ا... شوند. به‌رغم این رویه، حزب‌ا... همراهی زیادی با نجیب میقاتی داشت. سازمان امل در این میان واسطه دولت و حزب‌ا... است و تلاش می‌شود که اوضاع لبنان آرام شود اما تمام بازیگران این گروه‌ها و اشخاص نیستند. باید توجه داشت که تنش‌ها از جایی آغاز شد که برای بررسی پرونده انفجار بیروت، اشخاصی از جریان حزب‌ا... به دادگاه احضار شدند که اصلا هیچ نقشی در حوادث لبنان ندارند. برخی در لبنان در سال گذشته به دنبال این بودند که حزب‌ا... را عامل انفجار معرفی کنند اما ناکام ماندند. مجددا این تلاش‌ها آغاز شده تا از طریق قضایی، حزب‌ا... را زیر فشار ببرند. جالب است که طبق تحقیقات از این نیترات علیه دولت سوریه نیز استفاده شده و مواضع دولت سوریه به‌واسطه این نیترات‌ها هدف قرار گرفته است. مردم به احضار این چهره‌ها اعتراض داشتند که در نهایت منجر به درگیری شد. انبار کردن این نیترات‌ها در زمان سعد الحریری آغاز شده است اما هیچ مسئولی از دولت او احضار نمی‌شود.
وضعیت سیاسی لبنان در آینده به چه شکل خواهد بود و آیا باز هم برای فشار بر ایران، از مسیر لبنان استفاده خواهند کرد؟
آمریکا در گذشته نیز برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان طرح‌ریزی کرده بود و یک مرتبه نیز موفق شد که منجر به یک جنگ داخلی 15 ساله در لبنان میان بیروت شرقی و غربی شد. باید به سمیر جعجع اجازه ندهند که بار دیگر تنش‌ها را بیشتر کند و باید یک اتحاد داخلی شکل گیرد. آمریکا به دنبال خروج از خاورمیانه می‌خواهد به صورت غیرمستقیم وارد میدان شود و خاورمیانه را به آتش کشد. آمریکا به این علت این مسیر را انتخاب کرد زیرا تحریم‌هایی که علیه لبنان وضع شد، در حال شکسته شدن هستند و بحران سوخت نیز تقریبا در لبنان حل‌وفصل شد. دولت میقاتی امروز در شرایط سختی از نظر سیاسی قرار گرفته است و این احتمال وجود دارد که نتواند از زیر بار تنش اخیر خارج شود. پاسخ حزب‌ا... نیز در این میان بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. امروز لبنان وضعیت متشنجی دارد و این وضعیت ممکن است در حالت‌هایی بدتر نیز شود. لبنان در ارتباط با ایران، سوریه، مصر و اردن در شرایط حساسی قرار گرفته است و باید به سمتی حرکت کند تا از محاصره خارج شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار