| کد مطلب: ۴۱۷۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد

تعامل با عربستان راه روابط با مصر را می‌گشاید

جعفر قنادباشی در گفت وگو با »آرمان ملی«:

تعامل با عربستان راه روابط با مصر را می‌گشاید

آرمان ملی آنلاین - علیرضا پورحسین: طی دو ماه گذشته تماس‌های بدون واسطه میان ایران و مصر بیشتر شده که غالبا در سطح کارشناسان دو کشور است. این تماس‌ها مقدماتی و همزمان با مذاکرات میان قاهره و آنکارا آغاز شد. سخنگوی وزارت خارجه ایران دو روز پیش در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و مصر گفت که روابط دو کشور در حد فعالیت‌های دفاتر حافظ منافع پیگیری می‌شود. چندی قبل نیز در حاشیه نشست بغداد گفت‌وگوی کوتاهی بین وزیرخارجه ایران و رئیس‌جمهور مصر صورت گرفت که این نیز اتفاقی کم نظیر بود. از سوی دیگر مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه اخیرا در مورد نتایج گفت‌وگوهای اخیر وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری مصر در حاشیه نشست بغداد تشریح کرد که مسائل ایران با مصر زیاد است البته امیدواریم که به‌زودی این مسائل حل شود. در این میان برخی کارشناسان بر این باور هستند که اگر گشایش‌های مثبتی در روابط ایران و عربستان ایجاد شود این موضوع قطعا در روابط ایران و مصر نیز تاثیرگذار خواهد بود. ایران اکنون دو مشکل بزرگ در تعامل با مصر دارد. نخست حدود دو سال است که کشتی نفتی ایران توسط مصر به بهانه‌های واهی توقیف شده است و از طرفی دیگر چند زندانی ایرانی در مصر نیز به اتهام حمل مواد مخدر در معرض حکم اعدام هستند. با این وجود تلاش‌ها برای بهبود روابط با مصر در حال انجام است. در راستای بررسی این مساله آرمان ملی گفت‌وگویی با جعفر قنادباشی، سفیر پیشین ایران در لیبی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

اساسا اختلافات ایران و مصر در سال‌های اخیر مربوط به چه مواردی بوده است؟
با یک نگاه کلی می‌توان دریافت که در سال‌های اخیر اساسا چالشی جدی پیش‌روی روابط ایران و مصر وجود نداشته است. ایران در زمان حسنی مبارک هم تلاش کرده بود تا روابط خود را با مصر ترمیم کند اما مصری‌ها تحت فشار لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی هیچ‌گاه به درخواست ایران در راستای بهبود روابط پاسخ شفافی ندادند. آقای حدادعادل، ولایتی و آقای علی لاریجانی در سفرهایی که به مصر داشتند با حسنی مبارک هم دیدار کردند و هدف این بود تا روابط بین دو کشور بار دیگر بهبود یابد. زمینه برای ترمیم روابط وجود داشت اما کارشکنی‌ها در سال‌های اخیر شرایط را از بین برد.ؤ ایران و مصر از نظر دینی، فرهنگی و اعتقادی مشترکات زیادی دارند که در سال‌های اخیر عملا به آنها بی‌توجهی شده بود. حتی جریان وهابیت در مصر بارها محکوم شده و از نظر ملت مصر مورد پذیرش قرار نگرفته است و این نیز خود یک پتانسیل بود تا ایران و مصر در کنار یکدیگر قرار گیرند زیرا افراطی‌گری نیز در آنجا مورد پذیرش نیست. در این میان مجموعه الازهر نیز سیگنال‌هایی برای ایران ارسال کرده است تا به نحوی تعامل فرهنگی دو کشور احیا شود. این روند در زمانی که اخوانی‌ها در مصر به قدرت رسیدند نیز ادامه پیدا کرد.
چه موانعی سبــب شد تا این تلاش‌ها به نتیجه نرسد و همچنان بهبود روابط ایران و مصر در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد؟
یک جریان وابسته به اسرائیل در وزارت خارجه مصر وجود داشت که همواره در عرصه دیپلماتیک کارشکنی ایجاد می‌کرد و بهبود روابط ایران و مصر را به تعویق می‌انداخت. از سوی دیگر گروه پرنفوذ نظامی در مصر وجود دارد که غالبا تحت آموزش ایالات متحده قرار گرفته‌اند و آنها نیز همواره در مسیری حرکت می‌کردند که ایران و مصر از یکدیگر دورتر شوند. با این وجود ایران همواره نشانه‌های مثبتی از خود نشان داده است تا روابط خود را با این کشور مسلمان ترمیم کند. هر دو کشور در مناطق راهبردی قرار دارند که مشخصا به یکدیگر نیاز زیادی دارند. مصر در مسیر کانال سوئز و ایران نیز در مسیر تنگه هرمز نقش‌آفرینی زیادی دارند که با تعامل می‌توانند سطح روابط خود را در حوزه‌های مختلف ارتقا دهند. همین دو جریان موجود در ساختار کشور مصر با حضور در کنار برخی کشورهای عربی که رابطه خوبی با ایران ندارند با طرح ادعاهایی مسیر ترمیم روابط دو کشور را تخریب می‌کنند. این مساله صرفا درخصوص ایران نیست. ما شاهد بودیم زمانی که قطر از سوی کشورهای عربی تحریم شد، مصر بدون اینکه مشکلی با قطر داشته باشد، آنها نیز قطر را تحریم کردند.
به دنبال بهبــود روابط میان ایران و عربستان، احتمال برقراری روابط سیاسی با مصر بیشتر می‌شود؟
امروز مصر قربانی سیاست‌های غلطی است. ایران در چند وقت اخیر با این وجود باز هم پیغام‌هایی برای مصر ارسال کرده است و این در راستای سیاستی است که دولت سیزدهم بر آن تاکید دارد. ایران در سال‌های اخیر از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان عقیدتی جهان غافل بوده است. این سازمان 5 عضو دارد و می‌تواند گره‌های زیادی را باز کند. از سوی دیگر ایران نسبت به ظرفیت جنبش غیرمتعهدها نیز بی‌تفاوت بوده است و باید این رویه اصلاح شود. در همین راستا می‌توان انتظار داشت که اگر روابط ایران و عربستان طی مذاکرات اخیر بهبود یابد، مسیر ترمیم روابط با مصر نیز هموار شود. ایران به‌دنبال بهبود روابط با کشورهای عربی می‌تواند از ظرفیت‌های اقتصادی آنها نیز بهره‌مند شود و شاید این خود یک گره بزرگی از مشکلات ایران باز کند. امروز همه چیز به اراده سران کشورها بستگی دارد و اگر این اراده وجود داشته باشد می‌توان به‌زودی شاهد از سرگیری روابط ایران و کشورهای عربی بود. از سوی دیگر شاهد هستیم که سوریه در آستانه ورود مجدد به جمع کشورهای عربی است و شاید ایران نیز به‌عنوان حامی اصلی دولت سوریه بتواند ارتباط خوبی با کشورهای عربی برقرار کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار