| کد مطلب: ۴۲۸۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد

همایش استیل‌پرایس با حضور مدیران فولادی برگزار شد

هشتمین همایش استیل‌پرایس با موضوع " فولاد، مواد اولیه و چالش‌های پیش‌رو" در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار شد.

همایش استیل‌پرایس با حضور مدیران فولادی برگزار شد

آرمان ملی آنلاین - به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان، هشتمین همایش استیل‌پرایس با حضور وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو، دکتر بهرام شکوری عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان و جمعی از مدیران شرکت‌های فولادی نهم آبان‌ماه ۱۴۰۰ در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار شد.

وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو در این همایش اظهار داشت: تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ ایران محقق خواهد شد. صادرات زنجیره فولاد در ۶ ماهه نخست سال از ۵.۸ میلیون تن گذشت و تداوم آن نیازمند برنامه ریزی بیشتر است. برق مورد نیاز فولاد حدود ۹ هزار مگاوات است که حدود ۶ هزار مگاوات در حال حاضر مصرف برق وجود دارد. شرکت‌های فولادی نیازمند برنامه‌ریزی جدی در بحث استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای ایجاد ارزش افزوده هستند.

بهمن تجلی‌زاده معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان از ادامه‌دار بودن تقاضای فولاد در بازارهای جهانی گفت و افزود: مصرف فولاد چین ۶۹۰ کیلوگرم به ازای هر نفر است. در حالی که هند با بیش از ۱/۴ میلیارد نفر، سرانه مصرف ۶۴ کیلوگرم به ازای هر نفر دارد. بنابراین بازار فولاد در دنیا نگران کاهش تقاضای جهانی نیست. از طرفی چین و دیگر کشورها نیز در حال توسعه هستند.

وی در ادامه گفت: ظرفیت تولید کشور در افق ۱۴۰۴ به ۶۳/۱ میلیون تن خواهد رسید و از برنامه عبور خواهیم کرد. با برداشت ذخایر به میزان کنونی، تا ۱۷ سال آینده ذخیره خواهیم داشت. اگر به سمت استفاده از قراضه برویم نگرانی‌ها کمتر خواهد شد. هر چقدر در تامین قراضه بیشتر تلاش کنیم، به همان نسبت نگرانی از بابت آهن اسفنجی و سنگ آهن کاسته می‌شود. قیمت انرژی ظاهرا در ایران ارزان است اما هزینه‌های جانبی مصرف برق به ویژه قطعی‌های اخیر هزینه‌های فولادسازان را به مراتب افزایش داده است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان تامین کنسانتره را یکی از دغدغه‌های اصلی فولادسازان دانست و افزود: برای دستیابی به افق ۱۴۰۴ بیس از ۹۰ میلیون تُن کنسانتره مورد نیاز است. با در نظر گرفتن ذخیره ۲/۱ میلیارد تُنی سنگ آهن کشور و میزان مصرف تا سال ۱۴۰۴، ذخیره سنگ آهن کشور تا ۱۷ سال آینده پاسخگوی نیاز فولادسازان کشور است. برای تامین سنگ آهن باید به سمت واردات و یا تملک معادن سنگ آهن در کشورهای صاحب معادن حرکت کرد. آهن اسفنجی و تامین انرژی از دیگر دغدغه‌های فولادسازان به شمار می‌آید.

تجلی‌زاده در پایان اشاره‌ای هم به عوامل موثر بر قیمت فولاد کرد و افزود: نرخ مصرف و کیفیت مواد اولیه، نرخ ارز، تحریم، قیمت سنگ آهن، نرخ قیمت و مصرف انرژی، وضعیت عرضه و تقاضای داخلی، توسعه تکنولوژی مواد اولیه از جمله موارد تاثیرگذار داخلی به شمار می‌آیند و سیاست‌های شرکت‌های بزرگ در مورد مواد اولیه، مصرف سرانه کشورها، وضعیت سیاسی و نابسامانی‌های حاصل از جنگ، قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، تغییر و توسعه تکنولوژی، محصولات جایگزین و در نهایت عرضه و تقاضای خارجی موارد خارجی هستند که بر قیمت تمام‌شده‌ی فولاد تاثیرگذار هستند.

صنعت فولاد کشور پرداخت و اظهار داشت: از حدود دو میلیارد تن فولاد جهان، ۳۹ میلیون تُن سهم ایران است، ظرفیت منصوبه بالای ۴۰ میلیون تُن است، که به معنای خلاء ۲۵ درصدی ظرفیت تولید است.
بخشی از این خلاء به کارخانجات تازه تاسیس بر می‌گردد، به طوری که کارخانه‌های فولادسازی کوچک توان تامین مواد اولیه با قیمت‌های فعلی را ندارند. از طرفی قرار بود سنگ آهن از معادن به کارخانجات بزرگ‌ فولادی اختصاص پیدا کند، اما با توجه به حرکت شرکت‌های معدنی به سمت احداث کارخانجات فولادی تامین سنگ آهن با مشکل مواجه شده است.

سبحانی تامین انرژی آب،‌ برق و گاز را یکی دیگر از چالش‌های اصلی تولیدکنندگان فولاد دانست و افزود: در شرایطی که فولادسازان برای ۲۵ میلیون تُن فولاد با مشکل تامین برق و گاز مواجه هستند، چگونه انتظار داریم افق ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال، با مشکل جدی تامین انرژی مواجه نباشیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه محدودیت‌های برقی امسال به شکل حادتری بروز کرد، افزود: تولیدکنندگان فولاد همه‌ساله در تابستان با مشکل محدودیت‌های برقی مواجه هستند و در ساعت‌های پیک مصرف مجبور به محدود کردن تولید می‌شوند، اما امسال محدودیت‌های برقی به مراتب شکل حادتری به خود گرفت به طوری که فولادسازان بعضا در نیمه اول سال تا ۳۰ درصد از تولید برنامه‌ریزی شده، درآمد و سود خود را از دست دادند. راه‌حل موثر برای پیشگیری از این روند این است که تولیدکنندگان فولاد برای تامین انرژی برق به سمت احداث نیروگاه حرکت کنند. در خوشبینانه‌ ترین حالت بهره‌برداری از نیروگاه در سه سال آینده است. در بحث گاز هم فقط باید از دولت خواست که نسبت به تامین گاز اقدام کند. ظرفیت صادرات فولاد ایران ۱۰‌ میلیون تُن است‌ که‌ با توجه به شرایط تحریم، امکان استفاده از ظرفیت کامل وجود ندارد، البته نگاه صادراتی باید به شکل ارزش افزوده باشد و از خام‌ فروشی پرهیز شود.

سبحانی در پایان گفت: جهان در حال حرکت به سمت تولید فولاد بدون کربن‌ است. در حوزه‌ی کشورهای اتحادیه اروپا ‌۴ درصد کربن هوا مربوط به فولاد است و از کل صنایع ۲۲ درصد سهم فولاد است. از سال ۲۰۲۵ تعرفه‌ی فولاد کربن در اروپا به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند و ممکن‌‌‌ است ایران بازار اروپا را از دست بدهد. در تعریف واحدهای جدید باید به سمت فرآیند هیدروژنی و تولید فولاد بدون کربن حرکت کنیم. سرمایه‌گذاری در صنعت باید با توجه به تأمین انرژی باشد.

پایان‌بخش همایش با برپایی پانل تخصصی «چالش تامین مواد اولیه برای صنعت فولاد ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱» با حضور سیدرضا عظیمی مجری طرح احیای معادن کوچک و متوسط مقیاس، امیر صباغ مدیر سرمایه گذاری ایمیدرو و مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ‌آهن ایران همراه بود که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد. همچنین از مدیران شرکت‌های فولادی با اهدای لوح تقدیر شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار