| کد مطلب: ۴۲۸۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد

شرایط، برای«توافق احتمالی در مذاكرات» بهتر شده است

حسن لاسجردی در گفت و گو با »آرمان ملی«:

شرایط، برای«توافق احتمالی در مذاكرات» بهتر شده است

آرمان ملی آنلاین - در حالـــی روزشمار مذاکرات برجام به 8 آذر ماه نزدیک‌تر می‌شود، سیاست خارجی ایران در هفته گذشته روزهای پر تنشی را پشت سر گذاشت. در هفته گذشته از یکسو رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با دبیران سیاسی تروئیکای اروپایی و مقامات ارشد از مصر، اردن و شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد که حاصل آن صدور بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی و پهپادی ایران بود، در دیگر سو جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری تاکید کرد که واشنگتن پیش از مذاکرات هسته‌ای وین، رویکرد تحریمی خود در قبال ایران را تغییر نداده است و در همین رابطه وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۶ شخص و یک نهاد ایرانی اعمال تحریم کرد. فرانسه هم به عنوان عضو تروئیکای اروپایی این هفته مواضع تندی نسبت به برنامه هسته ای ایران اتخاذ کرد از یکسو ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، مدعی شد در صورتی که مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم میان ایران، آمریکا و مشارکت‌کنندگان در برجام بی نتیجه بماند، پاریس توافق هسته‌ای را پوچ محسوب خواهد کرد و همچنین آنه کلر لجندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: ایران باید بدون تاخیر به اجرای تمامی تعهدات و وظایفش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کند، به همکاری با آژانس ادامه دهد و به اجرای کامل برجام بازگردد. درباره این رویدادها به همراه سایر تحولات حوزه سیاست خارجی با حسن لاسجردی، تحلیلگر مسائل بین الملل به گفت و گو پرداخته‌ایم.
آمریکا و اعضای شورای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک ایران را به سیاست‌های «ستیزه‌جویانه و خطرناک» متهم کرده‌ و مدعی شده‌اند حامین نیابتی ایران از موشک‌های بالستیک پیشرفته و پهپاد برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی در عربستان سعودی استفاده کرده است، دلایل صدور این بیانیه را چه می‌دانید؟
بیانیه مشترک آمریکا و شورای هماهنگی خلیج فارس در حقیقت یک حرکت همیشگی با هدف گرفتن امتیاز و همچنین دادن یکسری امتیاز متقابل است. به دلیل اینکه شورای همکاری خلیج فارس در حقیقت بنیاد اولیه شکل گیری آن در دهه 1980 و در زمان جنگ تحمیلی مبتنی بر مقابله با ایران بوده است. الان هم به نظر می‌رسد که کشورهای عربی حاضر در این شورا همچنان این آمادگی و زمینه را دارند که با سیاست‌های آمریکا در منطقه همراهی کنند و بتوانند اهداف آمریکا را پیگیری کنند لذا با این ذهنیت فشارهای آمریکا علیه ایران با همکاری شورای همکاری خلیج فارس ادامه دارد.
در هفته گذشته شاهد بودیم فرانسه به عنوان یکی از طرف‌های مذاکرات 1+4 و تروئیکای اروپا موضع گیری تندی علیه برجام و برنامه هسته‌ای ایران اتخاد کرد و وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد در صورتی که مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم میان ایران، آمریکا و مشارکت‌کنندگان در برجام بی‌نتیجه بماند، پاریس توافق هسته‌ای را پوچ محسوب خواهد کرد، دلیل تغییر و تندتر شدن مواضع فرانسه نسبت به مذاکرات هسته‌ای و برنامه هسته‌ای ایران را چه می‌دانید؟
فرانسه در موضوعات مربوط به مباحث هسته‌ای همیشه نقش پلیس بد را بازی کرده است و تلاش می‌کند هر زمان که ایران با دست برتر و یا با امتیاز بیشتر در مذاکرات حاضر شود با انواع و اقسام اتهامات و ایفای نقش پلیس بد هم ادبیات تندتر و هم تقاضاهای بیشتری را مطرح کند، لذا تجربه نشان می‌دهد که گذر زمان می‌تواند فرانسه و سایر کشورهای شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای را بر سر عقل آورد.
از یکسو سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر خواهان برداشته شدن تحریم‌ها به صورت موثر، یکجا و قابل راستی آزمایی است از سوی آمریکا شده و اعلام کرده امضای رئیس جمهور آمریکا قابل اتکا نیست، در مقابل جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده که واشنگتن پیش از مذاکرات هسته‌ای وین، رویکرد تحریمی خود در قبال ایران را تغییر نداده است، به نظر شما این پافشاری هر دو طرف بر مواضع خود چه سرانجامی خواهد داشت؟
این مواضع به نوعی تهدید متقابل و یا استفاده از ظرفیت‌ها برای فشار به رقیب است. در مذاکرات همه اینها دست به دست هم می‌دهد تا نشان بدهد که دو طرف در حال تلاش هستند تا قبل از اینکه در مذاکرات حاضر بشوند از طرف مقابل امتیازات لازم را بگیرند. فکر می‌کنم اضافه کردن بر لیست تحریم‌ها یا هر چیز دیگری در حقیقت زمینه سازی برای حضور پر رنگ‌تر در میز مذاکرات است.
در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای در 8 آذرماه آیا امکان دارد که روسیه و چین به سمت همسویی با مواضع ایالات متحده آمریکا حرکت کنند؟
فکر می‌کنم شرایط به سمت موفقیت مذاکرات هسته‌ای است. چون به هر صورت هر دو طرف حرف‌هایی را زده‌اند و نکاتی را مطرح کرده اند و به نوعی گرو کشی‌های لازم را انجام داده‌اند و فکر می‌کنم دلیلی نمی‌بینم که مذاکرات هشتم آذر به بن بست کشیده شود.
مقتدی صدر با ادعای وجود نیروهای بی‌انضباط در سازمان حشدالشعبی تأکید کرد که گروه‌های بی‌انضباط باید فورا منحل شوند و سلاح‌شان را به دولت تحویل دهند، چنین مواضعی در آستانه تشکیل دولت جدید در عراق می‌تواند بر روابط آینده ایران و عراق تاثیرگذار باشد؟
هنوز تا تشکیل دولت جدید در عراق زمان زیادی باقی مانده است. باید دید گزینه نخست وزیری چه کسی است و با توجه به ترکیب کابینه و پارلمان بتوان قضاوت بهتری داشت. تا دولت شکل نگیرد و احزاب ائتلاف کننده برای تشکیل دولت نتوانند دور هم جمع شوند و بعد از آن نخست وزیر را تعیین کنند، هر نوع جهت گیری یا اظهار نظرعلیه ما یا به نفع ما بودن در خصوص آینده روابط ایران و عراق خطا خواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار