| کد مطلب: ۴۳۹۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد

عربستان از مذاكرات هسته‌ای برای جنگ یمن امتیاز می‌خواهد

احمد دستمالچیان در گفت و گو با »آرمان ملی«:

عربستان از مذاكرات هسته‌ای برای جنگ یمن امتیاز می‌خواهد

آرمان ملی آنلاین - علیرضا پورحسین: نماینده عربستان سعودی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهاراتی ضد ایرانی با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران، خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام شد. وی در ادامه مدعی شد که ایران با برنامه هسته‌ای خود در حال باج گیری از جهان است و اجرای تعهدات هسته‌ای ایران نباید با مذاکرات وین گره بخورد. این مقام سعودی همچنین ادعاهای ساختگی درباره نحوه برخورد با بازرسان آژانس اتمی در ایران را تکرار کرد و مدعی شد که تهران اقداماتی خودسرانه علیه بازرسان هسته‌ای اتخاذ کرده است. این ادعاهای خصمانه در حالی مطرح شد که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده است و دو طرف برای ادامه همکاری و تعمیق گفت وگوها توافق کرده‌اند. از سوی دیگر تناقض در رویه و لحن عربستان نیز در خصوص ایران در ماه‌های اخیر سوالات زیادی برای اذهان عمومی ایجاد کرده است. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت و گویی با احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان داشته است که در ادامه می‌خوانید.

عربستــان از یکسو خواهــان توافق با ایران است اما از ســوی دیگــر بــه صورت مکرر علیه ایران موضع گیری می‌کند، این تناقض گویی‌ها با چه هدفی در دستور کار مقامات عربستان قرار گرفته است؟
عربستان در ماه‌های اخیر سیاست چماق و هویج را در پیش گرفته است. عربستان از یکسو در ماه‌های اخیر خواستار رفع مشکلات خود با ایران شده است و به صورت مداوم عنوان می‌کند که به دنبال مذاکره و کاهش تنش هاست اما از سوی دیگر هر روز به دنبال این است تا فرصتی پیدا کند و علیه ایران موضع گیری کند که آخرین آن در جلسه شورای حکام بوده است. عربستان به دنبال این است که یک جو روانی و تبلیغاتی علیه ایران درست کند تا از ایران امتیازاتی کسب کند و در بازی مقابل ایران یک بازنده صرف نباشد. این سیاست عربستان تکراری و نخ نماست و مشخصا نمی‌تواند منجر به نتیجه شود. عربستان مدت زمان زیادی است که می‌خواهد با اقدامات امنیتی و سیاسی علیه ایران موج ایجاد کند اما در عمل موفق نبوده است و امروز در منطقه عملا شکست خورده است که می‌توان نمونه‌های آن را در یمن و لبنان و سوریه نیز مشاهده کرد. در مقابل امروز ایران هم در منطقه و هم در مسائل هسته‌ای دست برتر را دارد و این طرف‌های مقابل هستند که مدام می‌خواهند تا ایران با آنها مذاکره کند. امروز سیاست خارجی عربستان زیر سلطه اسرائیل ترسیم شده است و هم سو با این رژیم گام برمی‌دارد. امروز حتی قدرت‌های بزرگ جهان نیز به این نتیجه رسیده اند که صرفا با لغو تحریم‌ها می‌توانند با ایران به توافق برسند. این رویه‌ای است که باید در پیش گرفته شود زیرا ایران دست برتر را در این زمینه دارد. ایران گزینه‌های زیادی برای فشار وارد کردن دارد و عربستان با مشوش کردن جو سیاسی شورای حکام نمی‌تواند این اهرم های فشار را از دست ایران بگیرد.
عربستان در چه زمینه‌هــایی قصد دارد تا از ایران امتیاز بگیرد؟
عربستان در کنار مرزهای خود دچار یک بحران امنیتی بزرگ شده است و عملا در یمن شکست خورده و تصور می‌کند که با فشار به ایران در خصوص مساله هسته‌ای می‌تواند امتیازی در یمن به دست آورد. آنها عملا با موضع گیری علیه ایران و ایجاد جو روانی می خواهند مساله هسته‌ای ایران و مذاکرات پیرامون آن را به جنگ یمن گره بزنند. آنها در این حوزه نیز موفق نخواهند شد زیرا خیلی عقب هستند و عملا دست بالا را در اختیار ندارند و هیچ برگ برنده‌ای ندارند که بخواهند آن را رو کنند. بازی برای آنها حداقل در یمن تمام شده است زیرا تمامی شهرهای استراتژیک از جمله الحدیده، صنعا و سایر شهرهای مهم در اختیار حوثی هاست. تمامی نقشه‌های آنها در یمن شکست خورده است. به همین علت عربستان و اسرائیل هر کدام دست به دست هم داده اند تا مذاکرات در وین شکست بخورد.
یعنی این زمینه وجــود دارد تا در یمن امتیاز خاصی نصیب عربستان و متحدانش شود؟
بارها ثابت شده است که اگر یک کشور ناامنی را تجربه کند، سایر کشورهای منطقه نیز گرفتار خواهند شد. برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس امروز این خطای استراتژیک را انجام می‌دهند. در یمن این خطای بزرگ یک بار به وقوع پیوست و با توهم این که می‌توانند در آن کشور یک گروه خاص را به قدرت برسانند، جنگی را علیه آن کشور ایجاد کردند و امروز عملا شکست خورده و در باتلاق این جنگ گرفتار شده‌اند. آنها آخرین پایگاه خود یعنی شهر مارب را نیز از دست داده‌اند و عملا دولت حوثی یمن نقاط مهم این کشور را به تصرف خود درآورده است. این استراتژی در وهله اول برای خود کشورهای عربی خطرناک است. آنها باید بدانند که نه می‌توانند امنیت را بخرند و نه آن را وارد کنند. امنیت یک محصول همگانی است و با مشارکت تمامی کشورها در منطقه ایجاد می‌شود. یا امنیت برای همه کشورهاست و یا وجود نخواهد داشت. در این مسیر ایران حرکت دیپلماتیک خود را از ماه‌ها پیش آغاز کرده است و بارها گفته است که آماده گفت و گو است اما رژیم صهیونیستی بارها در این عرصه کارشکنی کرده است. آنها در حال بازی کردن با آتش هستند و یک اشتباه بزرگ از سوی آنهاست زیرا در سالیان اخیر مشاهده شده است که بسیار ضربه پذیر هستند و در نقاط مختلف می‌توان به آنها ضربه وارد کرد و مشخصا اگر این مسیر را ادامه دهند به شدت متضرر خواهند شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار