| کد مطلب: ۴۳۹۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد

قهرمان‌پور :

باقری‌کنی می‌خواهد وجه تمایز خود را با تیم مذاکره‌کننده قبلی نشان دهد/ راهبرد ایران تغییری نکرده است/ افزایش اعضای تیم مذاکره‌کننده تصمیم خوبی بود

یک تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: اگرچه مذاکره‌کننده ایران به دنبال این است که وجه تمایز خود را با تیم مذاکره‌کننده قبلی نشان دهد اما این وجه تمایز تنها در سطح ادبیات است و راهبرد ایران تغییری نکرده است.

باقری‌کنی می‌خواهد وجه تمایز خود را با تیم مذاکره‌کننده قبلی نشان دهد/ راهبرد ایران تغییری نکرده است/ افزایش اعضای تیم مذاکره‌کننده تصمیم خوبی بود

آرمان ملی آنلاین - رحمان قهرمان‌پور در ارزیابی روند مذاکرات وین میان ایران با ۱+۴ و با حضور غیرمستقیم ایالات متحده برای احیای برجام که روز دوشنبه در دور هفتم از سر گرفته شده است، گفت: مجموع اظهارنظرها نشان می‌دهد که میزان تغییری که برخی انتظار داشتند در رویکرد ایران نسبت به مذاکرات احیای برجام اتفاق بیفتد، صورت نگرفته بنابراین استراتژی ایران مشخص و مبتنی بر لغو کلیه تحریم‌های ناقض برجام است. البته در این دور هنوز به موارد اختلافی نرسیده‌اند و به همین دلیل هم هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در این مذاکرات اظهار خوشبینی کرده است چرا که انتظاری که آن‌ها از تیم جدید مبنی بر در پیش گرفتن رویکرد و راهبردی کاملا متفاوت با تیم داشتند، درست نبوده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مذاکره‌کننده ارشد روسیه به چند نکته بسیار مهم اشاره کرده و گفته است که کمیت تیم مذاکره‌کننده نشانه عزم ایران برای رسیدن به توافق است و نکته دوم این است که تغییرات تیم مذاکره کننده تنها در راس آن صورت گرفته است. در طرف ایرانی هم اگرچه آقای باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به دنبال این است که وجه تمایز خود را با تیم مذاکره کننده قبلی نشان دهد اما این وجه تمایز تنها در سطح ادبیات است به این معنی که اگرچه مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا می‌گوید طرفین برای ادامه مذاکرات از دور ششم توافق کرده‌اند؛ آقای باقری این شش مرحله را یک پیش‌نویس و نه توافق می‌نامد و به نظر من طرف ایرانی برداشت طرف اروپا و روس را رد نکرده است. حالا باید منتظر باشیم که ببنیم این استراتژی ایران با اندکی تغییرات تاکتیکی چه زمانی می‌تواند منجر به توافق شود.

وی تاکید کرد: یک جریانی در داخل به دنبال این بود که استراتژی مذاکراتی تغییر کند یا برای این گروه اساسا مذاکره معنا ندارد اما خروجی جلسه دیروز نشان داد که استراتژی حاکمیت همچنان ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق است.

قهرمان‌پور در پاسخ به این سوال که با توجه به استدلال‌های مطرح شده در خصوص اعضای ۴۰ نفره حاضر در هیات ایرانی مبنی بر اینکه زمان برای ایران مهم بوده و به دنبال کسب نتیجه در کمترین زمان است، فکر می‌کنید این دور از گفت‌وگوها چه مدت به طول بینجامد، گفت: افزایش اعضای تیم مذاکره کننده با توجه به طولانی و پیچیده شدن پرونده هسته‌ای ایران تصمیم خوبی بود و در مرحله کنونی نمی‌توان توقع داشت که ۵ نفر مقابل ۵ تیم متشکل از متوسط ۲۰ نفر قرار بگیرد؛ پس نفس افزایش تعداد تیم مخصوصا اینکه افراد حاضر متخصص باشند خوب است.

وی افزود: من نمی‌دانم این افراد از چه وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌هایی هستند اما کاش از بخش خصوصی که با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند هم در این هیات باشند. با این حال علیرغم حضور این تعداد افراد در هیات و تاکید ایران بر اهمیت زمان، از ابتدا مقرر شده که تصمیم‌گیری در وین نباشد و لازم است مباحث و متون در پایتخت‌ها مطرح شود. همچنین از این منظر که هر دو طرف برای ارزیابی یکدیگر به وین آمده‌اند نیز به نظر می‌رسد دور هفتم کوتاه خواهد بود.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، وی ادامه داد: بنابراین واقعا سخت است که بگوییم این دور چند روز به طول خواهد انجامید چرا که حتی اگر طرف ایرانی عزم و اراده حصول توافق را داشته باشد، این موضوع چند متغیر دیگر از جمله عزم و اراده سایر طرفین و فشارهای رژیم صهیونیستی را نیز داراست. آنچه آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا گفته این است که همه طرفین بر سرعت زیاد برای احیای برجام تاکید دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار