| کد مطلب: ۴۳۹۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد

چطور مصرف اینترنت همراه را کاهش دهیم؟

مصرف اینترنت همراه به دلیل هزینه بالا، یکی از دغدغه‌های کاربران است و به همین دلیل لازم است روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت به کار گیرند که از آن جمله می‌توان به استفاده از مرورگرهایی که قابلیت بهینه‌سازی مصرف دیتا را دارند و همچنین استفاده از نقشه‌های آفلاین به جای آنلاین اشاره کرد.

چطور مصرف اینترنت همراه را کاهش دهیم؟

آرمان ملی آنلاین - یکی از مشکلات اساسی که برای اتصال اینترنت از داده گوشی تلفن همراه استفاده می‌کنید، مشکل مصرف زیاد داده است، به‌دلیل هزینه بالای اینترنت همراه، خریدن بسته‌های اینترنت نامحدود بسیار گران‌قیمت است، به همین دلیل شما همیشه بسته‌های اینترنت با حجم مصرف مشخصی را می‌خرید و زمانی که ترافیک مصرفی‌تان به اتمام می‌رسد مجبور به خرید دوباره می‌شوید. به عبارت دیگر همیشه نگران تمام شدن دیتا و بسته‌های اینترنتتان هستید.

علی‌اصغر زارعی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا، به راهکارهای کاهش مصرف اینترنت که با رعایت کردن آنها تا اندازه قابل توجهی مصرف اینترنت کاهش می‌یابد، اشاره کرد و گفت: راهکار اول اینکه برای وب‌گردی از مرورگر کروم یا اپرا استفاده کنید. اگر اهل وب‌گردی هستید و مقدار زیادی از حجم داده‌تان را صرف این کار می‌کنید، توصیه می‌شود از مرورگرهای کروم یا اپرا استفاده کنید که قابلیت بهینه‌سازی مصرف دیتا و فشرده‌سازی صفحات وب را دارند. اگرچه استفاده از این قابلیت سرعت لود شدن محتوا را کم می‌کند ولی در مقابل مصرف اینترنتان را پایین می‌آورد.

این کارشناس ادامه داد: برای فعال‌سازی در کروم، صفحه کروم را باز کنید و گزینه سه نقطه بالای صفحه سمت راست را بزنید و سپس به بخش تنظیمات رفته و گزینه Data Saver را انتخاب کنید. در مرورگر اپرا هم علاوه بر قابلیت بهینه‌سازی مصرف دیتای اینترنت، می‌توانید ویدیوها را هم فشرده کنید. در قسمت تنظیمات اپرا به بخش Data Saver بروید و این تنظیمات را اعمال کنید.

زارعی با بیان اینکه بهتر است از اپلیکیشن فیس‌بوک استفاده نکنید، چون جزو اپ‌های پرمصرف است، افزود: اپلیکیشن فیس‌بوک بخش زیادی از ترافیک مصرفی‌تان را استفاده می‌کند، همچنین در کاهش شارژ باتری هم بسیار موثر است. بنابراین بهتر است هنگام استفاده از اینترنت موبایل برای چک کردن فیس‌بوک، از مرورگرهای کروم و اپرا استفاده کنید.

وی با بیان اینکه راهکار سوم این است که به‌روزرسانی خودکار اپلیکیشن‌ها را متوقف کنید، گفت: به‌روزرسانی اپ‌ها حجم زیادی از اینترنت شما را مصرف می‌کند. برای متوقف کردن آن به پلی‌استور بروید و کشوی سمت چپ را باز، و وارد بخش تنظیمات بشوید. و گزینه Auto-Update Apps را بزنید. و در نهایت گزینه Auto-Update Apps Over the Wifi Only را انتخاب کنید، در این صورت تنها وقتی که به اینترنت وای‌فای متصل هستید، اپ‌ها به‌صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شوند.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه مصرف اپلیکیشن‌های دور از چشم را محدود کنید، اظهار کرد: همیشه مقداری از ترافیک مصرفی شما برای کارهای پس زمینه مثل همگام‌سازی ایمیل، به‌روزرسانی مطالب جدید، ویجت‌های آب و هوا و برنامه‌های مشابه مصرف می‌شود. شما می‌توانید برای کاهش ترافیک مصرفی‌تان، دسترسی این بخش‌ها به اینترنت را قطع کنید. برای این کار به بخش تنظیمات گوشی بروید و در قسمت Data Usage گزینه Background Data Restrict را انتخاب کنید.

او درباره راهکار پنجم توضیح داد: از اپلیکیشن‌های پخش موزیک و ویدیو استفاده نکنید. هنگامی که از اینترنت گوشی، استفاده می‌کنید، از گوش دادن به موزیک یا دیدن ویدیو در اپلیکیشن‌های مخصوص این کار خودداری کنید، زیرا این اپ‌ها مصرف بسیار بالایی دارند و ترافیک مصرفی شما را به سرعت تمام می‌کنند.

وی با بیان اینکه اپلیکیشن‌های پرمصرف را شناسایی و دسترسی آنها را به اینترنت محدود کنید، گفت: شما می‌توانید در بخش تنظیمات به قسمت Data Usage بروید و اپ‌هایی که مصرف دیتای بالایی دارند را شناسایی و دسترسی آنهایی را که استفاده نمی‌کنید، محدود کنید. برای این کار از اپلیکیشن‌های Mobiwol و LostNet Firewall هم می‌توانید کمک بگیرید. برای استفاده از آنها نیازی به روت بودن دستگاه نیست و به سادگی می‌توان اپ‌های پرمصرف را شناسایی و دسترسی‌شان به اینترنت را قطع کرد. پس برای این کار به گوگل‌پلی مراجعه و آنها را به صورت رایگان دانلود کنید.

این کارشناس درباره راهکار هفتم توضیح داد: از آپلود و دانلود عکس و ویدیو خودداری کنید. یکی از کارهای دیگری که در تمام شدن حجم مصرفی شما بسیار موثر است، آپلود و دانلود عکس و ویدیوها است. پس وقتی که از اینترنت موبایل استفاده می‌کنید، از دیدن عکس‌ها و ویدیوها صرف نظر کنید.

زارعی با بیان اینکه راهکار هشتم این است که از نقشه آفلاین گوگل استفاده کنید، گفت: نقشه آنلاین گوگل بخش زیادی از حجم اینترنت را مصرف می‌کند و برای جلوگیری از این کار بهتر است از نقشه آفلاین استفاده کنید. البته نقشه آفلاین گوگل، تنها سرویس آفلاین این شرکت نیست؛ شما می‌توانید اسناد مهم تان را در Google Doc هم به‌صورت آفلاین ویرایش کنید. با رعایت و اعمال این موارد می‌توانید میزان مصرف داده دستگاهتان را به‌طور چشم‌گیری کم کنید و دیگر مجبور به خرید ترافیک مصرفی بیشتر نخواهید بود.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا ، وی همچنین خاطرنشان کرد: با اینکه سرویس‌هایی همچون گوگل‌مپ بسیار کاربردی شده‌اند، اما استفاده از آن‌ها می‌تواند با مصرف داده بالایی همراه باشد، از این رو بسیاری از این سرویس‌ها دارای حالت آفلاین و یا نسخه‌های مخصوصی هستند که برای استفاده به داده همراه نیازی ندارند. همچنین برخی از این سرویس‌ها دارای قابلیت ذخیره‌سازی نقشه‌ها برای استفاده‌های بعدی و به‌صورت آفلاین را دارند. در سرویس گوگل مپ پس از بارگذاری نقشه ناحیه مورنظر، Save offline map را انتخاب کنید تا نقشه برای استفاده آفلاین ذخیره شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار