| کد مطلب: ۴۳۹۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد

دکتر وحیدی: رویکرد وزارت کشور توسعه اقتصاد مرزی است

وزیر کشور اولویت دولت آیت الله رئیسی را همکاری سازنده و حداکثری با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: وزارت کشور برای تحقق این سیاست، توسعه اقتصاد مرزی را دنبال می کند.

دکتر وحیدی: رویکرد وزارت کشور توسعه اقتصاد مرزی است

آرمان ملی آنلاین - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر احمد وحیدی در نشست مشترک سفرا در کشورهای همسایه با استانداران، استان های مرزی کشور، تصریح کرد: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران تعامل با همسایگان است.

وزیر کشور در تبیین این موضوع یادآور شد که بررسی ها نشان می دهد حتی در دوران برجام و در اوج سیاست نگاه به اروپا، اما سهم مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با این اتحادیه، کمتر از میزان مبادله با یکی از کشورهای همسایه بوده است.

وحیدی با تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در ایران و همچنین بازارهایی که در آن سوی مرزهای کشور وجود دارد، افزود: با برنامه ریزی منسجم، هماهنگ و راهبردی، می توان حجم صادرات و میزان مبادلات اقتصادی با همسایگان را به میزان قابل قبولی رساند. این راهبرد مبتنی بر اول همسایگان، هم به اقتصاد ملی کمک و هم موجب تقویت اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی می شود.

وی با بیان اینکه سیاست همسایگی امروز در دنیا مورد توجه قرار دارد، گفت: دیپلماسی سازنده با جهان اصل اساسی در سیاست خارجی ایران است، اما در این دیپلماسی،حتما اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ابتدا همسایگان است. اولویت های بعدی سایر کشورهای اسلامی و در سطح بعدی کشورهای دوست در سایر مناطق می باشد.

وی با اشاره به سیاست های کلی نظام بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، گفت : اسناد بالادستی کشور هم نشان می دهد توجه و اولویت ایران به منطقه بوده است هر چند این سیاست در گذشته آنچنان باید و شاید مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
رییس شورای امنیت کشور خاطرنشان کرد: تعامل با کشورهای منطقه موجب پیوندهای عمیق راهبردی با همسایگان خواهد شد و برقراری امنیت یکی از دستاوردهای مهم آن محسوب می شود.

وزیر کشور نشست استانداران مرزی با سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه را با اهمیت و راهبردی دانست و گفت: در راهبرد اول همسایگان، وزارت کشور به دنبال تقویت اقتصاد مرزی با محوریت بازارچه هاست. و در این زمینه استانداران از اختیارات کامل برخوردار هستند تا پیشرفت پایدار مناطق مرزی، محقق شود.

وحیدی از استانداران خواست که مشاورانی برای خود انتخاب کنند که بتوانند، اقدامات و برنامه های آنان برای مبادلات اقتصادی با آن سوی مرزها را فراهم کنند.

وی از استانداران و سفرا خواست هر چه سریعتر یک طرح مشترک برای تقویت همکاریهای اقتصادی و ترانزیت کالا و خدمات با استان های مرزی و مجاور ماموریت کاری خود طراحی کنند.

وزیر کشوردر پایان گفت: پیوندهای راهبردی در منطقه از مسیر روابط اقتصادی، فرهنگی و همکاریهای زیست محیطی، ترانزیتی و امنیتی به دست می آید.

در دومین روز از گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، وزیر کشور به همراه ۱۷ نفر از استانداران مرزی و همچنین دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد اقتصادی و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دیدگاه و نقطه نظرات خود در زمینه ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسایه را مطرح کردند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار