| کد مطلب: ۴۴۰۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا :

"واکسیناسیون ۷ تا ۱۱ ساله‌ها" در انتظار مصوبه ستاد کرونا/ ۲ تا ۳ هفته برای جلوگیری از پیک اومیکرون وقت داریم

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: تاکید ما بر واکسیناسیون در سنین ۷ تا ۱۱ است، چرا که اومیکرون بیشتر در سنین پایین دیده شده است و اگر در این سنین انتشار پیدا کند می‌تواند کانونی برای به وجود آمدن پیک بیماری در جامعه باشد.

"واکسیناسیون ۷ تا ۱۱ ساله‌ها" در انتظار مصوبه ستاد کرونا/ ۲ تا ۳ هفته برای جلوگیری از پیک اومیکرون وقت داریم

آرمان ملی آنلاین - «حمیدرضا جماعتی» دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با علایم سویه اومیکرون گفت: بنابر آنچه در آفریقای جنوبی گزارش شده، این سویه بیش‌تر در افراد جوان یا افراد بالای ۶۰ سال دیده شده است. حدود ۵۳ نوع جهش در ویروس مشاهده شده است و بیشترین جهش درمورد قشر ویروس یا همان اسپایک پروتئین آن است و بیشترین قسمتی که واکسن‌ها برآن متمرکز شدند، همین قسمت از ویروس بود. مطالعات نشان داده است که اومیکرون سرایت‌زایی تقریبا سه برابر نسبت به ویروس دلتا دارد. بنابراین با توجه به سرایت‌پذیری بسیار بالای آن اگر اقدامات بهداشتی انجام نشود، می‌تواند به سرعت منتشر شود و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه باید انجام شود.

او با تاکید بر رعایت دقیق و شدید پروتکل‌های بهداشتی گفت: از طرفی ادامه واکسیناسیون ضروری است و افرادی که یک دوز واکسن زده اند، دوز دوم و افرادی که دو دوز زده‌اند، حتما دوز یادآور یا بوستر را استفاده کنند.

جماعتی گفت: تاکید ما بر واکسیناسیون در سنین پایین یعنی سن ۷ تا ۱۱ است. باتوجه به اینکه اومیکرون بیشتر در سنین پایین دیده شده است و اگر در این سنین انتشار پیدا کند می‌تواند کانونی برای به وجود آمدن پیک بیماری در جامعه باشد، بر واکسیناسیون در سنین پایین هم تاکید داریم که انشالله مصوب و انجام شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا مستندات کافی برای واکسیناسیون سنین کمتر از ۱۲ سال وجود دارد، گفت: در چین واکسیناسیون سنین سه سال به بالا در حال انجام است. در آمریکا هم چند هفته است که تایید شده در سنین پنج سال به بالا واکسیناسیون انجام شود و در اروپا نیز به همین صورت بود و در امارات نیز در سنین سه سال به بالا واکسیناسیون انجام شده است. بنابراین اطلاعات کافی در دسترس است. ما منتظر مصوبه ستاد ملی کرونا هستیم که در سنین پایین هم واکسیناسیون انجام شود.

او در پاسخ به این سوال که چه پلتفرمی در این گروه سنی می‌تواند ایمنی بیشتری داشته باشد، گفت: درمورد واکسن قانون و شعار این است که بهترین واکسن، در دسترس‌ترین آن‌هاست. برخی واکسن‌های داخلی از واکسن‌های خارجی که مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفتند، از کارایی بهتری برخوردار بودند. بنابراین اگر سازمان غذا و دارو واکسنی را در سبد واکسیناسیون برای سنی خاصی قرار دهد، مطمئن باشید مطالعات به اندازه کافی روی آن‌ها صورت گرفته است و کمیته ملی واکسن نیز با دیدن مدارک و مستندات آن را وارد چرخه واکسیناسیون کشور می‌کند.

جماعتی در ارتباط با گزارش‌ها از خفیف و کم علامت بودن سویه اومیکرون و دشواری تشخیص آن گفت: هنوز برای این قضاوت زود است و باید برای انتشار نتایج دقیق‌تر در هفته‌های آینده منتظر باشیم. به ویژه با توجه به شناسایی یک مورد اومیکرون در کشور، باید ببینیم رفتار ویروس به چه صورت است و هنوز اطلاعات کافی در مورد رفتار و شدت ویروس و میزان بستری ناشی از آن وجود ندارد.

او افزود: زیرا در بسیاری از کشورهایی که اومیکرون شناسایی شده است و گفته می‌شود که این بیماری خفیف است، تعداد زیادی از افراد مبتلا کسانی هستند که واکسینه شده اند. بنابراین سیستم ایمنی آن‌ها علیه ویروس کرونا فعال است. اینکه اومیکرون در سنین پایین‌تر مشاهده شده است هم احتمال دارد به این دلیل باشد که واکسیناسیون در آن سنین هنوز انجام نشده است و سیستم ایمنی افراد جوان نسبت به سنین بالا، بیشتر است. بنابراین این نتیجه گیری می‌تواند بسیار زود باشد. نباید سهل انگاری کنیم و بگوییم این سویه چندان خطرناک نیست و اماکن را نبندیم یا پروتکل‌ها را رعایت نکنیم. ما باید فکر کنیم که در چند هفته آینده باتوجه به اطلاعاتی که از کشورهای دیگر به دست می‌آید، این ویروس چه رفتاری دارد و بعد براساس آن تصمیم‌گیری نهایی داشته باشیم.

جماعتی گفت: احتیاط براین است که به دلیل اطلاعات کامل نداشتن از رفتارهای این ویروس و با توجه به سرایت‌پذیری بالای آن فعلا پروتکل‌های بهداشتی را تا حدی که می‌توانیم انجام دهیم و اماکن را محدود کنیم، مدارس و دانشگاه‌ها که می‌توانند کانونی برای پیک اومیکرون شوند را تا حد زیادی تحت کنترل قرار دهیم و محدودیت شدید و قرنطینه به وجود بیاوریم، از طرفی تاکید زیادی به مردم کنیم که واکسیناسیونشان را کامل کنند.

او در پاسخ به سوالی در میزان مرگ و میر ناشی از اومیکرون نسبت به دلتا گفت: باز هم اطلاعات کافی نیست و باید تا حد کافی پیشگیری کنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد. پیک‌هایی که دلتا در کشور ما به وجود آورد متاسفانه باعث مرگ، بستری، تخریب ریه و مشکلات جدی برای تعداد زیادی از هموطنانمان شد. نه سیستم بهداشت و کادر درمان ما توان مواجهه با تعداد زیاد بیمار دارند و نه مردم می‌توانند چنین چیزی را تحمل کنند که با یک پیک بسیار جدی و افزایش بستری و مرگ و میر مواجه شوند. بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، وی گفت: با توجه به زمان دوبرابر شدن تکثیر ویروس اومیکرون که در حدود سه روز گزارش شده است و این زمان بسیار از دلتا بیشتر است، شاید حدود دو تا سه هفته وقت داریم و اگر در این مدت اقدامات پیشگیری را انجام دهیم می‌توانیم تا حدود زیادی از پیک اومیکرون جلوگیری کنیم، اما اگر در انجام اقدامات پیشگیرانه یعنی رعایت پروتکل‌ها، قرنطینه جدی اماکن، مدارس و دانشگاه‌ها موفق نباشیم و درصورت‌عدم اشتیاق مردم برای کامل کردن واکسیناسیون در چند هفته آینده، ممکن است که با پیک جدیدی از اومیکرون در کشور مواجه باشیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار