| کد مطلب: ۴۴۰۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد

بهشتی‌پور :

ادامه مذاکرات نفس‌گیر و طولانی خواهد بود/ باقری‌کنی مثبت صحبت می‌کند تا مذاکرات تاثیر منفی روی بازار نداشته باشد/ سیاست‌های اعلانی کشورها الزاماً مطابق با سیاست اعمالی نیست

یک تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی گفت: سیاست رسانه‌ای یعنی سیاست‌های اعلانی الزاماً مطابق با سیاست اعمالی نیست سیاست اعلانی برای این است که در رسانه‌ها گفت‌وگو و بحث و تبلیغات و تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایجاد شود، اینجا بحث سر واقعیت‌هاست و آمریکا طرف اصلی ماست، بنابراین اگر با طرف اصلی وارد گفت‌وگو بشویم، از این جهت بهتر است که وقتمان تلف نمی‌شود.

ادامه مذاکرات نفس‌گیر و طولانی خواهد بود/ باقری‌کنی مثبت صحبت می‌کند تا مذاکرات تاثیر منفی روی بازار نداشته باشد/ سیاست‌های اعلانی کشورها الزاماً مطابق با سیاست اعمالی نیست

آرمان ملی آنلاین - حسن بهشتی‌پور در ارزیابی دور هفتم مذاکرات وین و در پاسخ به این سوال که در حالی مذاکره‌کننده ارشد ایران نسبت به مذاکرات خوشبین بوده و عنوان می‌کند که دور هشتم می‌تواند دور پایانی باشد، طرف آمریکایی از روند کند مذاکرات شکایت دارد، این تفاوت دیدگاه ناشی از چیست، گفت: به نظر می‌رسد در مذاکرات وقتی که دو طرف دوگونه صحبت می‌کنند، هر کدام باید به تاثیراتی که این گفت‌وگوها در فضای داخلی‌شان خواهد داشت، توجه کنند. تیم ایرانی به دلیل ملاحظاتی دارد که این ملاحظات شاید با بیان یک سری نقاط مثبت روی واکنش بازار در داخل تاثیر مثبت بگذارد.

وی افزود: اقتصاد، تجارت، صادرات و واردات با روابط بین‌الملل ارتباط دارد و هر کشوری که بخواهد صادرات و واردات انجام دهد، با اقتصاد جهانی ارتباط پیدا می‌کند و مذاکرات هم تاثیر فعالیت‌های ما را در اقتصاد آینده نشان می‌دهد. مذاکرات در دفعه قبل تاثیر منفی در بازار گذاشت و این بار آقای باقری با این ملاحظه جنبه خوشبینانه ماجرا را نقل می‌کند که نتایج مذاکرات تاثیر منفی روی بازار نگذارد بلکه تاثیر مثبتی روی بازار بگذارد.

بهشتی‌پور گفت: حدس می‌زنم دلیل خوش‌بینی برای اینکه مذاکرات در دوره بعد به نتیجه برسد، این باشد. چون بالقوه با شرط و شروط‌ها می‌توانستند در این دوره به نتیجه برسند و هر دو طرف خواسته‌های حداکثری دارند و با هم مذاکره می‌کنند تا هر کدام بتوانند به حداکثر امتیاز برسند و حداقل امتیاز را بدهند و این موضوع هم متاسفانه زمان‌بر است ولی می‌توان این را در دوره بعدی محقق کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: ما از آثار و نتایجی که شاهد آن هستیم، می‌توانیم این حدس را بزنیم که با توجه به مواضعی که هر دو طرف اتخاذ می‌کنند، مذاکرات نفس‌گیر و طولانی باشد. آقای باقری احتمالاً می‌خواستند مثبت صحبت کنند که تاثیر منفی روی عامل روانی در بازار نداشته باشد. با هر واکنشی، در بازار عرضه و تقاضا تغییر می‌کند.

بهشتی‌پور درخصوص اینکه بعضی از تحلیل‌گران تفاوت بین دیدگاه دو طرف ایرانی و آمریکایی را مصداقی از آن چیزی می‌دانند که گفت‌وگو‌ها به صورت غیرمستقیم برگزار می‌شود دو طرف نمی‌توانند برداشت مشترکی داشته باشند و اینکه این چه مقدار تاثیر بر کندی مذاکره و برداشت متفاوت هیئت‌ها از مذاکرات می‌گذارد، گفت: ما یک سیاست اعلانی و یک سیاست اعمالی داریم. سیاست اعلانی معمولا تحت تاثیر سیاست‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای است که دو طرف اتخاذ می‌کنند این تفاوت بیشتر در سیاست اعلانی است اما آن اصل دیگر که عبارت از این است که ما اگر با خود آمریکا که بازیگر اصلی است صحبت کنیم زودتر به نتیجه می‌رسیم، حرف کاملا منطقی است و این منطق که ایران می‌گوید آمریکا از برجام خارج شد و ما با آمریکا هیچ مذاکره‌ای نخواهیم کرد تا زمانی که به برجام برگردد و زمانی برگشت تعهدات خود را انجام خواهیم داد هم قابل قبول است.

وی تاکید کرد: کشور‌هایی که در هیئت مذاکره مانند آلمان، انگلیس، روسیه و چین تسهیل‌گر هستند همه این کشورها در حال تلاشند که بین ایران و آمریکا تفاهم ایجاد شود اما یکسری سیاست‌های خاص خودشان را هم دارند و کسی که تعیین‌کننده و تاثیرگذار اساسی است، کشور آمریکا است. بنابراین آمریکا کشور تصمیم‌گیرنده است و چه بهتر که ما محکم و استوار با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: سیاست رسانه‌ای یعنی سیاست‌های اعلانی الزاماً مطابق با سیاست اعمالی نیست سیاست اعلانی برای این است که در رسانه‌ها گفت‌وگو و بحث و تبلیغات و تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایجاد شود، اینجا بحث سر واقعیت‌هاست و آمریکا طرف اصلی ماست، بنابراین اگر با طرف اصلی وارد گفت‌وگو بشویم، از این جهت بهتر است که وقتمان تلف نمی‌شود.

وی در خصوص موضوع دوربین‌ها در سایت هسته‌ای کرج و اینکه این مساله چقدر می‌تواند بر مذاکرات تأثیر بگذارد، گفت: ایران اعلام کرده بود که ما در فعالیت سانتریفیوژسازی در کرج تحت تهاجم یک عملیات تروریستی یا خرابکارانه قرار گرفتیم و در این موضوع مهلتی می‌خواست تا ترتیب‌های امنیتی و شرایطی که منجر به این عملیات تروریستی شده را بررسی کند و تحقیقات قضایی انجام شود و بعد دوربین جدید در سایت هسته‌ای کرج نصب شود.

بهشتی‌پور تاکید کرد: به نظر می‌رسد که درخواست ایران کاملا منطقی بود و تحقیقات انجام شده و حالا ایران موافقت کرده که دوربین‌های جدید را در سایت هسته‌ای کرج نصب کنند. هر چقدر که ما با آژانس در بخش فنی و حقوقی همکاری‌مان را ادامه دهیم، می‌توانیم در مذاکرات چهار بعلاوه یک نتیجه بهتری کسب کنیم.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، این کارشناس مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: ما باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که با آژانس دچار مشکل نشویم تا بهانه‌ای به اسرائیل و آمریکا ندهیم و موضوع نصب دوربین در سایت کرج اقدام مثبتی بود که ما با آژانس دچار مشکل نشویم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار