| کد مطلب: ۴۴۰۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد

آخرین خبر‌ها از تغییر در سهمیه بندی بنزین

تغییر در سهمیه‌بندی بنزین به علت مصرف بالای داخلی این فرآورده در دستور کار دولت قرار گرفته، طرحی از مدت‌ها پیش در مجلس نیز مطرح بوده است.

آخرین خبر‌ها از تغییر در سهمیه بندی بنزین

آرمان ملی آنلاین - هفته گذشته بود که با انتشار یک نامه محرمانه در فضای مجازی درباره طرح آزمایشی تغییر سهمیه بندی بنزین در کیش و قشم، شایعه گرانی بنزین بر سر زبان‌ها افتاد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در این باره، گفت: قرار نیست بنزین گران شود و تصمیم‌های دولت یک شبه نیست، به طور حتم اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد، جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود. درباره این طرح نیز مقرر شده به صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به جای خودرو‌ها به افراد اختصاص یابد و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هم‌اکنون اگر کسی خودرو نداشته باشد، نمی‌تواند از سهمیه بنزین استفاده کند در حالی که سوخت، سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است، اما کسی که برای نمونه، چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می‌کند. طبیعتاً این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد در سوخت دیده نمی‌شود، اما با این تغییر که به صورت آزمایشی بنا شده انجام شود، کسی که خودرو ندارد هم می‌تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به قیمت مناسب به دیگران عرضه کند، بنابراین خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد.

وزیر نفت نیز روز گذشته پس از بازدید از نمایشگاه جهاد دانشگاهی، در جمع خبرنگاران گفت: دولت سیزدهم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. تیم اقتصادی دولت مصمم است توزیع بنزین را عادلانه کند و همه هموطنان از این نعمت بهره مند شوند. ۲۷ میلیون کارت سوخت داریم و یارانه پرداخت می‌کنیم، اما آن بخش از جامعه که خودرو ندارند، بهره‌ای از یارانه بنزین نمی‌برند.

به گفته این مقام مسئول طرح آزمایشی اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو، در قشم و کیش با همان نرخ های قبلی انجام می‌شود. به محض کارشناسی شدن طرح و رفع ابهامات، بر حسب صلاحدید تیم اقتصادی دولت و دستور رئیس جمهور، در کل کشور اجرایی می‌شود.

اوجی هم چنین درباره جزئیات این طرح نیز توضیح داد: در شروع این طرح، به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند چه نباشند، اگر یکسال در ایران اقامت داشته باشند، بر حسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد. افراد می‌توانند از این بنزین استفاده کنند یا می‌توانند به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

مصرف سوخت در کشور بالاست

به عقیده کارشناسان، علت این تصمیم دولت برای تغییر در نظام پرداخت یارانه سوخت، مصرف بالای بنزین و گازوئیل در کشور و نزدیک شدن رقم آن به رقم تولید این فرآورده‌هاست. وزیر نفت روز ششم آبان ماه، پس از بازدید از مرکز داده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جریان حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، میزان تولید روزانه بنزین کشور را بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر اعلام کرده بود.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز روز سی ام آبان ماه، درباره مقدار مصرف سوخت در کشور گفت: مصرف بنزین در کشور به طور میانگین روزانه ۷۵ میلیون لیتر بود که این رقم پس از لغو محدودیت‌های کرونایی با ۱۵ میلیون لیتر افزایش، به روزانه ۹۰ میلیون لیتر رسیده است.

او مقدار مصرف کنونی نفت‌گاز (گازوئیل) در کشور را به طور میانگین روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: این در حالی است که هم‌اکنون به‌صورت میانگین روزانه حدود ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۳ میلیون نفت گاز در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این باره گفت: از سالیان گذشته موفق شدیم علاوه بر تامین نیاز داخلی صادرات بنزین را هم داشته باشیم و طبیعی است که ادامه دار بودن این وضعیت نیازمند صرفه‌جویی و بهینه سازی مصرف توسط مردم است. صادرات بنزین هیچگاه متوقف نشده، اما نوسان دارد، اولویت ما تأمین نیاز داخلی است.


طرح بنزینی مجلس چه بود؟

ببه گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛حث اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها، موضوع جدیدی نیست و مدت ها در مجلس روی آن بحث می شد. روز یکم دی ماه سال گذشته، حسین حسین زاده رئیس کمیته نفت و فرآورده های نفتی کمیسیون انرژی مجلس در حاشیه نشست ساماندهی بازار فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: طرح هر ایرانی ۲۰ لیتر بنزین در مجلس اعلام وصول و کار‌های مقدماتی آن انجام شده، اما هنوز به صحن علنی نرسیده است. اگر بخواهیم موشکافانه نگاه کنیم، می‌بینیم که در کشور ما حدود ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند، اما هزینه‌های انرژی را پرداخت می‌کنند که این موضوع به دور از عدالت است و در این طرح، تمام افراد به طور مساوی از بنزین برخوردار خواهند.

گفتنی است، طرح تغییر در سهمیه بندی بنزین، نیاز به زیرساخت‌هایی دارد و به همین دلیل، دولت قصد ندارد تا بدون فراهم کردن این زیرساخت‌ها و به صورت یک‌شبه این کار را انجام دهد. در حال حاضر به صورت آزمایشی در دو جزیره کیش و قشم این اتفاق رخ خواهد داد و در صورت مثبت ارزیابی شدن آن، امکان تعمیم آن به کل کشور وجود خواهد داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار