| کد مطلب: ۴۴۰۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد

انصاری :

نکات رهبری درباره مذاکره یعنی باید فصل جدیدی در سیاست خارجی ما باز شود/ می‌توانیم در چارچوب منطق گفتمانی، مشکلات خودمان را حل کنیم

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نمی‌توان آمریکا را با شعار؛ تهدید و تحریک مهار کرد بلکه باید از طریق معجزه زبان و قدرت گفتمان رامش کنیم.

نکات رهبری درباره مذاکره یعنی باید فصل جدیدی در سیاست خارجی ما باز شود/ می‌توانیم در چارچوب منطق گفتمانی، مشکلات خودمان را حل کنیم

آرمان ملی آنلاین - غلامرضا انصاری درباره لزوم توجه به سخنان اخیر رهبر انقلاب در خصوص مذاکره با دشمن، آن هم در مقطع کنونی که دغدغه کند بودن روند مذاکرات وین و عدم مذاکره مستقیم میان تهران و واشنگتن و بهره‌برداری سایر کشورها از این مسئله وجود دارد، گفت: گفت‌وگو وتعامل به معنای تسلیم نیست. ایران و آمریکا باید مسیر قانون را بامذاکره مستقیم هموار کنند، موضع‌گیری‌های رهبری در این موضوع نشان دهنده رویکرد درست در شرایط کنونی است.

وی افزود:‌ واقعیت این است که بخش قابل توجهی از مشکلات ما را تقابل با آمریکا به وجود آورده است. بااتکاء به بقیه کشورهایی که منافع ملی را در اولویت قرار می‌دهند، نمی‌توانیم به سمت اهداف اصلی توسعه و پیشرفت برویم. وقتی در طول تاریخ نگاه می‌کنیم و حداقل دو قرن اخیر را ببینیم، بیشترین خسارت‌های مالی، جنگی، تجاوز سرزمینی و تحریم‌های ناعادلانه توسط روسیه تزاری و شوروی سابق علیه ما ایجاد شده است و انگلیس هم که بعد از جنگ جهانی بیشترین مسائل و مشکلات را برای ما به وجود آورده است. در نتیجه با همه کشورها می‌توانیم رابطه داشته باشیم و در چارچوب شعار عزت، مصلحت و حکمت با تعامل داشته و گفت‌وگو کنیم. چرا مشکلات‌مان با آمریکا را بعد از چهل سال حل نکنیم. اگر به سابقه تاریخی هم نگاه کنیم، رسول گرامی اسلام (ص) در زمان حیات، در مکه و مدینه از اینکه با دشمنان قسم خورده اسلام مذاکره کنند و حتی در مواردی به قراردادهای صلح برسند ابایی نداشت.

انصاری تصریح کرد‌: چیزی که امروز باید برای ما مهم باشد، منافع ملی، حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است. سرعت پیشرفت و توسعه در دنیا بسیار زیاد و گسترده است. اگر خاطرمان باشد در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله که در دولت هفتم و هشتم تدوین شد، قرار بود سال ۲۰۲۰ اولین کشور توسعه یافته در منطقه باشیم. امروز می‌بینیم کشورهای فقیر و عقب مانده مثل بنگلادش یا ترکیه که در سه و چهار دهه گذشته غیرتوسعه یافته بودند، به سرعت در حال رشد و توسعه هستند. حالت مخاصمه وتقابل و همزمان حرکت در مدار توسعه و پیشرفت محال است. ما برای رسیدن به رشد باید سیاست تعاملی را در دستور کار خودمان قرار دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: نکاتی که رهبری در دیدار با مردم قم مطرح کردند، باید فصل جدیدی در عرصه سیاست خارجی ما باز شکند. باید با شجاعت و جسارت در مقابل جهان روبه توسعه، با توجه به منطق قوی مذاکره کنیم و اختلاف را به حداقل برسانیم. هیولای سرکش آمریکا را باشعار، تهدید و تحریک نمی‌توان مهار کرد، بلکه بامعجزه زبان وقدرت گفتمان باید رامش کنیم.

انصاری ادامه داد: امروز، بحران‌ها کم کم دارد به نقطه‌ای می‌رسد که اگر نکاه کنیم، می‌بینیم مشکلات در مرحله اول به صورت دغدغه مطرح می‌شود، بعد تبدیل به مسئله شده در مرحله بعدی تبدیل به مشکل می‌شود؛ اگر مشکل حل نشود، تبدیل به معضل شده و اگر حل نشود تبدیل به بحران می‌شود و اگر بحران حل نشد فاجعه به وجود می‌آورد. مشکلات معیشتی، اقتصادی، تورم و فساد شرایطی را به وجود آورده است که مردم از خیلی مراحل عبور کردند، صبر و تحمل آن‌ها مثل نارنجک ضامن کشیده‌ای شده است که هر لحظه امکان انفجار، خسارت وفاجعه را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، این فعال سیاسی همچنین گفت: مسئولین کشور باید با تدبیر و درایت در چارچوبی که رهبری مشخص کردند، گفت‌وگوی مستقیم و بدون واسطه با آمریکا را در دستور کار خودشان قرار دهند. قطعا مذاکره مستقیم با آمریکا در مسئله برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه‌ای که در مدت ۱۷ سال گذشته بر ملت تحمیل کرده جز عزت نیست و می‌توانیم در چارچوب منطق گفتمانی مشکلات خودمان را حل کنیم. تجربه تاریخی نشان داده است، اروپا در حدی نیست که بتواند مشکلات ما را حل کند. چین و روسیه که هم پیمان ما بودند، در تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا برای ما ایجاد کرده همراه بودند. بنابراین برای حل مشکلات موجود، چاره‌ای جز اینکه بتوانیم تعامل را در دستور کار خود قرار دهیم و تقابل را به حداقل برسانیم نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار