| کد مطلب: ۴۴۱۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد

تعیین سهم تقصیر کارخانجات در تصادفات جاده‌ای کارگران/ کارخانه‌ها به دلیل هزینه کمتر برای سرویس ایاب و ذهاب، با صاحبان دستگاه‌های فرسوده قرارداد می‌بندند

رییس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: شرکت‌ها یا کارخانه‌ها به دلیل اینکه پول کمتری بابت برای سرویس ایاب و ذهاب کارگران بدهند و در هزینه‌های خودشان صرفه‌جویی داشته باشند با صاحبان دستگاه‌های فرسوده قرارداد می‌بندند، در حالی که نباید این اتفاق بیفتد.

تعیین سهم تقصیر کارخانجات در تصادفات جاده‌ای کارگران/ کارخانه‌ها به دلیل هزینه کمتر برای سرویس ایاب و ذهاب، با صاحبان دستگاه‌های فرسوده قرارداد می‌بندند

آرمان ملی آنلاین -سردار کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور انتظامی کشور درباره سهم تقصیر کارخانجات در تصادفاتی که برای کارگران کارخانجات اتفاق می‌افتد و کارگران دچار حادثه می‌شوند، گفت: در بحث سرویس کارخانجات یکی از مشکلاتی که در کشور داریم فرسودگی ناوگان حمل و نقل است، قاعدتا ۸۰ درصد از ناوگان ما فرسوده است و این موضوع خطرات جدی برای ما به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در این وسایل بیشتر از قطعات نامرغوب استفاده می‌شود، ادامه داد: در حادثه اتوبوس سربازان که در تابستان امسال رخ داد، وقتی اتوبوس را بررسی کردیم متوجه شدیم بیشتر قطعات استفاده شده نامرغوب بوده است. یا در مینی‌بوس حامل کارگران که چندی پیش دچار حادثه شد نیز باز هم قطعات نامرغوب استفاده شده بود. همچنین در اتوبوس خبرنگاران که در تابستان دچار حادثه شد همین مشکلات وجود داشت.

رییس پلیس راهور کشور خاطرنشان کرد: بیشتر عامل فرسودگی ناوگان است و اگر ناوگان مطمئن داشته باشیم قطعا تصادفات کمتر خواهد بود و خسارت ناشی از آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. وقتی ما به اتوبوس‌های فرسوده اجازه نمی‌دهیم به طور طبیعی در جابجایی مسافر در تعاونی‌ها خدمت کنند. این اتوبوس‌های فرسوده در قالب سرویس مدارس روستایی، سرویس کارخانجات و ... فعالیت می‌کنند و این شرکت یا کارخانه به جهت اینکه پول کمتری بدهند و در هزینه‌های خودشان صرفه‌جویی داشته باشند با صاحبان این دستگاه‌های فرسوده قرارداد می‌بندند، در حالی که نباید این اتفاق بیفتد. این اتوبوس‌ها یا مینی‌بوس‌ها با توجه به اینکه به دلیل فرسودگی وسیله اجازه تردد از جاده‌های اصلی را ندارند از جاده‌های فرعی و روستایی و محورهای پشت پاسگاه بیشتر تردد می‌کنند تا پلیس نتواند آن‌ها را متوقف کند و دچار حادثه می‌شوند و خسارات جبران‌ناپذیری برجای می‌گذارند.

سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که آیا سهمی برای شرکت‌ها و کارخانجاتی که از این سرویس‌های فرسوده استفاده می‌کنند، در تصادفات مشخص می‌شود، یادآور شد: ما در تصادفات سهم این کارخانجات و شرکت‌ها را نیز مشخص کرده و اعلام می‌کنیم. همانطور که در حادثه اتوبوس خبرنگاران سهم تقصیر برای کارخانه سیمان که از این اتوبوس استفاده می‌کرد را مشخص کردیم. در حادثه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات، اتوبوس خبرنگاران،‌ اتوبوس سربازان، حادثه سرویس مدرسه روستایی غالبا فرسودگی ناوگان نیز یکی از عوامل حادثه است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اصلاح نقاط حادثه‌خیز گفت: در دولت گذشته نیز از انتهای سال ۹۸ تا پایان ۹۹ حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز اصلاح شد. تمام نقاط حادثه‌خیز نیازمند اصلاحات مهندسی که باید هزینه‌های زیادی برای آن انجام شود و می‌گویند ۸ هزار و ۶ هزار میلیارد اعتبار می‌خواهد،‌ نیست. برخی از نقاط حادثه‌خیز با نصب یک علامت اصلاح می‌شود. به طور مثال اگر محوری داریم که شرایط جوی آن به یکباره و ناگهانی تغییر می‌کند با نصب یک تابلوی بی‌ام اس در هزار متری، ۵۰۰ متری این محور می‌توانیم به رانندگان اطلاع‌رسانی کنیم و از رانندگان بخواهیم با سرعت مطمئنه برانند. این یکی از راه‌های جلوگیری از حادثه است.

رییس پلیس راهور کشور خاطرنشان کرد: اخیرا نیز در محور سمنان دو حادثه داشتیم که به وزارت راه اعلام کردیم و با نصب دو تابلو توانستیم جلوی حادثه را در این محور بگیریم. اصلاح همه نقاط حادثه‌خیز نیازمند پول هنگفت نیست، بلکه برای رفع برخی از نقاط حادثه نیازمند یک درایت هستیم و با هزینه‌های بسیار کم و صرفا نصب تابلو و اطلاع‌رسانی می‌توانیم از وقوع حادثه جلوگیری کنیم.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز داریم که ۳ هزار نقطه آن در راه‌های کشور است. قرار شده است در این زمینه با وزیر راه و شهرسازی جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار شود. تا این لحظه در این دولت هنوز اتفاقی نیفتاده است. البته محدودیت منابع نیز وجود دارد، اما در هر صورت می‌توانیم با یک سری اقدامات برخی مشکلات نقاط حادثه‌خیز را رفع کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار