| کد مطلب: ۴۴۱۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد

منتظر معجزه از دولت نیستیم

سید محمود میرلوحی در گفت وگو با »آرمان ملی«:

منتظر معجزه از دولت نیستیم

آرمان ملی آنلاین - سهیل ثابت: دولت سیزدهم 5 ماهی می‌شود که روی کارآمده و از همان ابتدا نیز مبنای یکی از شعارهای خود را تغییر به نفع مردم قرار دادند. با این حال نگاه به عملکرد دستگاه‌های مختلف زیرمجموعه دولت طی این ماه‌ها نشانی از تغییر نداشته و به قرائت برخی شرایط بغرنج‌تر از گذشته نیز شده و باید تدبیری مناسب صورت گیرد تا جامعه از شرایط نامطلوب خارج و به سمت شرایط مطلوب برود که این عزیمت نیز جز با تصمیمات و عملکردهای درست امکان پذیر نخواهد بود. در این راستا برای بررسی عملکردهای دولت، بحران‌های جامعه، وضع معیشتی جامعه و انتصاب‌ها در دولت، «آرمان‌ملی» با سید محمود میرلوحی فعال سیاسی‌اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.
شرایط جامعه را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم با وجود گذشت 6 ماه از روی کار آمدن دولت چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مسائل اقتصادی کشور خیلی عمیق، گسترده و پر دامنه است. یک تقسیم‌بندی وجود دارد که معتقد است مسائل کشور به فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. ولی امروز وقتی مسائل کشور را ملاحظه می‌کنیم که با 7 ابرچالش در کشور مواجه هستیم. نخست مساله خشکسالی و بحران آب که مساله شرق کشور، هیرمند، مسائل ترکیه و عراق را در بر می‌گیرد و می‌بینیم که حتی مساله خشکسالی فراتر از صرف آب است. اما شاهدیم که به‌جهت عدم برنامه‌ریزی و اقدام مناسب بین استان‌ها و بخش‌های مختلف اختلاف نظرهایی در خصوص انتقال بین حوزه‌ای وجود دارد. لذا وقتی گفته می‌شود مساله اقتصاد و تورم شاهد اختلاف نظرهای طولانی هستیم. آسیب‌های اجتماعی دومین ابر چالش قابل طرح است که دیدگاه‌های متعدد و متفاوتی در خصوص آن مطرح می‌شود. از طرفی در بحث بانکداری می‌بینید که امروز این صندوق‌ها و اقداماتی که صورت می‌گیرد باعث شده تا علما و مراجع نیز نسبت به عملکرد آنها سخن بگویند. چنانکه بانک‌‌های غربی که آنها را ربوی می‌خوانند سودشان به صفر رسیده اما می‌بینید که در کشورمان سود بانکی چه جایگاهی دارد. در بقیه قضایا نیز مراتب به همین گونه است. مثلا در - حوزه تحریم سال‌هاست که اصولگرایان اصلاح‌طلبان را متهم می‌کنند که بانی تحریم هستند. ما هم می‌گوییم که شما با اقدامات و تصمیماتی که گرفتید بانی تحریم هستید. حال با اتفاقاتی که درخصوص روی کارآمدن این دولت، مجلس، شورا و حتی انتخابات نظام مهندسی و نظام پزشکی صورت گرفته مشخص شده که برخی بجز بخشی از اصولگرایان بقیه جریانات و افراد مهم مثل آقای لاریجانی را بر نمی‌تابند و با حذف اینها این دولت و مجلس روی کارآمدند. اگر از یک منظر نگاه کنیم آن شعارهای مطرح شده را باورپذیر نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم که بعد از 5 ماه باید در کشور تغییر عمده‌ای اتفاق بیفتد. آیا مساله نقدینگی، بانک‌ها و مناسبات اقتصادی با دنیا و فروش نفت و تحریم‌ها حل شده است؟ اتفاقی که قرار شود در جامعه تاثیر موثری بگذارد و مردم ببینند هنوز رخ نداده است. جامعه باید ببیند که قیمت دلار، تورم و مسکن کاهشی شده یا رونق اقتصادی در بخش‌‌های تولیدی شکل گرفته یا مساله آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی سامان یافته. امروز اقتصاد کشور به شدت سیاسی شده و چندین گره خورده است. حتی در دوران قبل از خروج ترامپ و حل قضایا و بهبودی شرایط هم به جهت عدم تصویب FATF نتوانستیم بهره لازم را از توافق برجام ببریم. در نتیجه مسائل اقتصادی کشور به‌خشکسالی، تحریم کرونا، آسیب‌های اجتماعی و... پیچیده شده و بالاخره دولت تلاش‌هایی می‌کند مثل اینکه در پیمان شانگهای عضویت دائم یافته است یا اینکه وزیر نفت اعلام کرده یک میلیون و دویست هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم. اینها خوب است ولی باید بدانیم که این فروش با آن فروشی که به طور رسمی به همه کشورها به قیمت‌های روز می‌توانند بفروشند تفاوت دارد. البته ما منتظر معجزه دولت محترم نیستیم و فکر می‌کنیم که قضایا باید حل شود برجام احیا شود و مساله FATF نیز به سر انجام برسد.
برخی معتقدند که ارتباط با چین و روسیه می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته باشد و بر اقتصاد کشور و وضع اقتصادی مردم نیز تاثیر‌گذار باشد؛ تحلیل شما چگونه است؟
ارتباط با این دو کشور می‌تواند مفید فایده باشد اما در چارچوبی که بتوانیم از ارتباط با این کشورها اقتصاد کشور را سامان ببخشیم. البته آنهایی که کارشناس امور روسیه هستند می‌دانند که چطور از روسیه کالا وارد می‌کنیم و به خصوص نهاده‌های کشاورزی را با چه قیمت و سازو کار عجیبی وارد می‌کنیم. از طرفی نباید فراموش کنیم که همین چینی‌ها 4 سال است که 630 واگن مترو را به ما نداده‌اند در حالی که قراردادش بسته شده و همه کارها انجام شده اما چینی‌ها هیچ اقدامی نکردند و معلوم نیست که چه زمانی اقدامات لازم را صورت دهند. به نظر می‌‌آید به این سادگی نباید انتظار داشت اما باز هم دعا می‌کنیم که دولت بتواند گره‌ها را از زندگی مردمی که واقعا تحت فشار هستند باز کنند. شاهدیم که نارضایتی‌ها، اعتراضات و اجتماعات به وضع فعلی همچنان ادامه دارد و اگر تا دیروز صرفا این اعتراضات از جانب معلمان بود اما اخیرا به کارکنان قوه قضائیه، ارشاد، پرستاران، بازنشستگان و... نیز رسیده است. وقتی گفته می‌شود امروز 30میلیون نفر از جامعه زیر خط فقر قرار دارد یعنی همه کارمندان، معلمان و حتی بسیاری از نیروها در سایر دستگاه‌ها. لذا امیدواریم که تدبیر و تصمیمات جدی گرفته شود و پیشنهادمان نیز این است که در قضایای مهم به اجماع ملی برسیم تا تصمیمات مورد رضایت و همدلی همگان باشد.
بحث انتصاب‌ها در دولت بارها مطرح شده و بسیاری نسبت به آن اظهار نظر کرده‌اند و حتی یکی از محورهایی که گفته می‌شود وزیر کار بر پایه آن احتمالا استیضاح شود همین انتصاب‌ها است این مساله و تاثیرات آن در جامعه را چگونه می‌بینید؟
اکنون افکار عمومی در بحث انتصاب‌ها موضع دارد و احساس می‌شود که با گذشت 43 سال از انقلاب نمی‌تواند این انتصاب‌ها را با معیارهایی که در دنیا وجود دارد مثل تخصص، دانش، خلاقیت و شایستگی تطبیق بدهد. لذا یا باید انتصاب‌ها بر پایه همین ویژگی‌ها باشد یا افراد و چهره‌های باسابقه، با تجربه و صاحب صلاحیت را بیاورند. اما اکنون نمی‌توان گفت که این انتصاب‌ها از کدام یک از این ویژگی‌هاست. اول انقلاب نیز بحث تعهد و تخصص مطرح بود. در آن زمان می‌گفتیم تعهد به امام، انقلاب و اسلام اما امروز این تعهد به چه کسی و چگونه است؟ آنچه امروز باعث بروز حساسیت در جامعه شده این است که گفته می‌شود، این انتصاب‌ها بر مبنای ملاک‌های علمی و تخصصی نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار