| کد مطلب: ۴۴۱۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد

همایش راهکارهای فعال سازی وسرمایه گذاری در معادن شاهکوه نهبندان برگزار شد

همایش راهکارهای فعال سازی و سرمایه گذاری در معادن گرانیت شاهکوه نهبندان با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی، سرمایه گذاران و بهره برداران این بخش در بیرجند برگزار شد.

همایش راهکارهای فعال سازی وسرمایه گذاری در معادن شاهکوه نهبندان برگزار شد

آرمان ملی آنلاین -به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران؛ نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: در شهرستان مرزی نهبندان ظرفیت‌های بسیار با کیفیت و با تنوع گرانیتی را داریم در حالیکه سهم استان در بازار بین الملل اندک است.

وی یکی از مهمترین ظرفیت‌های نهبندان را معادن گرانیت آن معرفی کرد و گفت: کشورهایی که قابل مقایسه با ما در حوزه سنگ‌های گرانیتی نیستند امروز سهم قابل توجهی در بازار بین الملل دارند و باید از این ظرفیت در نهبندان استفاده شود.

وی گفت : سلسله نشست‌های تخصصی با ایمیدرو برگزار شد و تاکید داریم جلسات با مصوبه مشخص، خروجی دقیق داشته و به طور مرتب با حصول نتیجه ادامه یابد که همایش امروز یکی از نتایج تصمیمات اتخاذ شده در همین برنامه‌ها است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: بازار گرانیت در دنیا نه تنها رو به کاهش نیست که رو به پیشرفت است، دوران طلایی برای گرانیت در دنیا شروع شده و باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

وی گفت: با این نوع بروکراسی و برنامه‌ریزی نمی‌توانیم نهایت استفاده را ببریم بلکه باید مدیریت کلان و برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشیم لذا درخواست داریم این‌ نشست‌ها ادامه یافته تا خروجی مناسبی داشته باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: بازار و صنعت سنگ کاملاً خصوصی بوده و ظرفیت خوبی است که فقط نیازمند حمایت است.

وی نبود برق را یکی از مهمترین مشکلات معادن شاهکوه نهبندان دانست و گفت: عملیات اجرایی پروژه برق رسانی به معادن شاهکوه که سالیان طولانی است سرمایه‌گذاران و بهره برداران منتظر آن بودند آغاز شده و نیمه اول سال آینده اگر با همین روند پیش برود برق منطقه تامین خواهد شد.

آقای نخعی نبود نیروی آموزش دیده و ماهر در حوزه معادن یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: این ‌مسئله را در چند مسیر دنبال کردیم از جمله اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای نهبندان از سال تحصیلی ۹۹ در چهار رشته از جمله معدن شروع بکار کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین رییس سازمان فنی و حرفه‌ای در سفر به نهبندان با احداث دپارتمان ملی معدن در نهبندان موافقت کرد که پروژه در حال اجرا است و این می‌تواند زیربنای بسیار مهمی در توسعه معدنی منطقه باشد.

وی افزود: ظرفیت‌های آموزشی بسیار خوبی در حوزه معدن وجود دارد و اگر این دپارتمان با همکاری ایمیدرو ادامه یابد و سازمان فنی و حرفه‌ای برای تدوین استانداردهای خود مسایل روز معدن را آموزش دهد، شاهد توسعه خواهیم بود.

وی افزود: صندوق سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی نقش تعیین کننده‌ای در حوزه سنگ‌های گرانیتی دارد و پیشنهاد می دهیم بسته مالی مشخصی برای حمایت از گرانیت نهبندان تعریف شود تا بتوان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

سیدرضا عظیمی؛ مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس هم در این همایش با تأکید بر اینکه بخش اصلی و مورد نیاز فعالیت‌های معدنی مربوط به زیرساخت‌هایی از جمله راه و برق است، اظهار داشت: نهبندان، شهرستان ثروتمندی است که هنوز ثروت خود را به نمایش نگذاشته است.

وی با بیان اینکه سنگ گرانیت بازار صادراتی دارد، اظهار داشت: فرصت‌ها همه کنار هم قرار گرفته‌اند و باید با کم کردن هزینه تمام شده تولید و حمل و نقل یعنی انجام پیش فرآوری سنگ در محل معدن، این محصول را به بازارهای جهانی صادر کنیم.

دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تصریح کرد: کشش بازار سنگ گرانیت خیلی زیاد است فقط اقدام و انجام کار را می‌طلبد، البته بنده نگران هستم معادن گرانیت نهبندان در آینده با کمبود نیروی کار و متخصص مواجه شود.

وی گفت: از اکنون باید معدنکاران و تکنسین‌های معدن در استان پرورش یابند چرا که اکنون نیز با کمبود نیروهای محلی در این حوزه مواجه هستیم و نیروی کار از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

عظیمی افزود: با فعال شدن معادن و واحدهای فرآوری معدنی در نهبندان، رفت و آمد سرمایه‌گذاران و بازرگانان از سراسر کشور به این منطقه بیشتر خواهد شد پس باید تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز نیز فراهم شود. ایشان اشاره نمود مجموعه های هتل ، ترانسپورت ، بوم گردی ، رستوران ها و سرویس دهنده های محلی باید خود را برای عزمی بزرگ مهیا نمایند.

علیرضا جلالیان؛ مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی نیز با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در حوزه فعال سازی معادن استان، گفت: مجتمع معدنی خراسان جنوبی یکی از مجتمع‌های تابعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که در راستای اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری در سفر به شهرستان نهبندان از سال ۹۳ فعالیت خود را به صورت عملیاتی در این استان آغاز کرد و به دنبال آن نیز طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس استارت خورد.

جلالیان افزود: از آن زمان تاکنون توانستیم چند معدن از جمله معدن آهن حنار در حوالی روستای بیشه نهبندان، طلای هیرد نهبندان، معدن سرب و روی ملوند در حوزه طبس و بشرویه را اکتشاف کرده و سپس به بهره‌برداری برسانم و در حال حاضر زمینه اشتغال ۲۳۰ نفر در این معادن فراهم شده است

وی نبود نیروی کار ماهر و متخصص در حوزه معدن را یکی از مشکلات فعالان معدنی در استان عنوان کرد و خواستار فعالیت مضاعف استان در راستای فرهنگ سازی اشتغال در معادن شد.

گفتنی است؛ نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی و ذخیره ۱۸۵ میلیون تنی مواد معدنی از شهرستان‌های معدنی شرق کشور به شمار می‌رود و توجه و تمرکز به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع وابسته به آن، نقشه راه توسعه پایدار این منطقه است.

در پایان جمع بندی موضوع طی نشستی دوستانه با پرسش و پاسخ و بیانات معدنکاران با مدیریت توسط سرپرست محترم امور هماهنگی اقتصادی استانداری و اشارات نماینده محترم مردم شریف شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاتمه یافت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار