| کد مطلب: ۴۴۱۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با صندوق مدارس غیردولتی تفاهم‌نامه امضا کرد

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای افزایش حمایت خود از بخش آموزش کشور، با صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی، تفاهم‌نامه امضا کرد.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با صندوق مدارس غیردولتی تفاهم‌نامه امضا کرد

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، امروزه اهمیت آموزش در توسعه‌یافتگی جوامع بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از پژوهشگران توسعه، نقش آموزش را از هر عامل دیگری در پیشرفت کشور پررنگ‌تر می‌دانند.
در همین راستا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با توجه ویژه به حوزه آموزش در تلاش است تا با همکاری نهادهای مرتبط، گام‌های مثبتی در توسعه سواد مالی و کاهش دغدغه خانواده‌ها در بخش آموزش بردارد. ساخت و بازسازی ۵ مدرسه در مناطق محروم کشور از اقدامات این بانک در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه آموزش بوده است. نکته دیگر اینکه با هم‌افزایی بین حوزه‌های «آموزش» و «قرض‌الحسنه» می‌توان شاهد توسعه دانش و اقتصاد در جامعه به صورت تومان بود.
در همین راستا، انعقاد تفاهم‌نامه با نهادهای مختلف آموزش عالی برای افزایش رفاه و کاهش دغدغه‌مندی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف نیز جزو اقدامات ارزشمند بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به شمار می‌رود. بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران به ‌تازگی نیز تفاهم‌نامه‌ای با «صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی» در چارچوب «طرح حمایتی اشخاص حقوقی» به امضا رساند که برنامه‌های نوینی برای توسعه این بخش دارد.
در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که با حضور دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و «عباس معزی» مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی همراه بود، اعلام شد که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به افراد معرفی شده از سوی صندوق، از محل وجوه حساب قرض‌الحسنه ویژه شخص حقوقی انجام می‌شود.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای حمایت از توسعه مدارس غیردولتی، به سهم خود و متناسب با واریزی صندوق در هر مرحله می‌تواند از محل منابع آزاد در اختیار خود، مطابق با ضوابط جاری، برای رفع نیاز ضروری جامعه هدف اقدام به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به افراد معرفی شده کند. تسهیلات ارائه شده بر مبنای عقد قرض‌الحسنه و با کارمزد ۴ درصد و مدت بازپرداخت آن نیز حداکثر ۱۸ ماه است.
منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۵۶ درصد رشد کرد
دکتر سید سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تأکید بر اینکه اهمیت آموزش بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: جوامع پیشرفته در بستر آموزش به ویژه آموزش‌های پایه فعالیت دارند و ما نیز می‌توانیم در صورت توجه به این حوزه، مشکلاتی را که در بعد کیفیت نیروی انسانی با آن روبه‌رو هستیم، برطرف کنیم.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با صندوق توسعه حمایت از مدارس غیردولتی، افزود: با توجه به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بانک، به‌طور جدی در پی همکاری با نهادهای بسیار ارزشمند حوزه آموزش از جمله این صندوق هستیم و این همکاری را ادامه خواهیم داد. همه اعضای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مشتاقانه با این صندوق و دیگر نهادهای حوزه آموزش و پروش همکاری دارند و به دنبال توسعه این بخش هستند.
شمسی‌نژاد با اشاره به اینکه فعالیت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همواره آثار و برکات بسیار خوبی به همراه داشته، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون با ۵۶ درصد رشد منابع روبه‌رو بودیم که بالاتر از رشدهای متعارف شبکه بانکی است. همچنین با توسعه منابع، رشد مصارف قرض‌الحسنه نیز صورت گرفته است.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان سال ۲.۵ میلیون فقره تسهیلات پرداخت می‌کند
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ادامه داد: از ابتدای سال حدود ۲ میلیون و ۱۰۰هزار فقره وام پرداخت شده که این رقم تا پایان سال به بیش از ۲.۵ میلیون فقره خواهد رسید. همچنین تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال بیش از ۳۰۰هزار فقره به ارزش ۱۴۵هزار میلیارد ریال و تسهیلات در حوزه دانشجویی نیز ۱۵۳هزار فقره با رقم بیش ۱۲۲۵ میلیارد ریال بوده است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق توسعه حمایت از مدارس غیردولتی، گفت: تسهیلات ما در حوزه آموزش و پرورش و مدارس در چند مرحله می‌تواند توسعه پیدا کند. نخست تسهیلاتی که به مؤسسان، مدیران، معلمان و کادر اجرایی مدارس غیردولتی پرداخت خواهد شد.
شمسی‌نژاد اظهار کرد: در مرحله بعدی، پرداخت تسهیلات به اولیا را خواهیم داشت. ما شعاری با عنوان «کارت مهر، کارت زندگی» داریم؛ یعنی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه‌ باید به سمت شئونات مختلف زندگی مردم حرکت کند که یکی از موارد مهم این بخش، توجه افراد به حوزه آموزش است. ما می‌توانیم با پرداخت تسهیلات به اولیا، دغدغه آموزش خانواده‌ها را رفع کنیم. در مرحله سوم، تسهیلات ما می‌تواند در بخش خرید ملزومات و کالاهای مورد نیاز مدارس در قالب کالاکارت پرداخت شود.
به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، فارغ از مدارس غیردولتی که نفوذ غیرقابل انکاری در بخش آموزش دارند، در حوزه مسئولیت اجتماعی می‌توانیم با همکاری صندوق، در بخش‌هایی که بعد آموزش در آن‌ها ضعیف است، فعالیت‌ها را توسعه دهیم.
وی تأکید کرد: باید بتوانیم سالانه تعدادی از دانش‌آموزانی را که کم‌برخوردار هستند حمایت کنیم؛ ضمن اینکه برکت قرض‌الحسنه بسیار زیاد است و باید بتوانیم حلقه‌های همکاری را پایدار کنیم.
نخستین سازوکار وقف در حوزه علمی راه‌اندازی می‌شود
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همچنین از راه‌اندازی نخستین سازوکار وقف علم و فناوری با همکاری صندوق توسعه حمایت از مدارس غیردولتی و دیگر نهادهای حوزه آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بسیاری از افراد و واقفان می‌خواهند در بستر و حوزه وقف ورود داشته باشند که تعامل بسیار خوبی را هم با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دارند. بانک نیز در حال طراحی ابزارهایی است که بخشی از درآمد، منابع و اقداماتی که این افراد انجام می‌دهند به توسعه وقف علم و فناوری سرازیر شود.
شمسی‌نژاد با تأکید بر تقویت سواد مالی در جامعه، اظهار کرد: دلیل اصلی توسعه یافتگی این است که در برخی جوامع دانش‌آموزان از مقطع پایه با سواد مالی آشنا می‌شوند، اما متأسفانه در کشور ما بحث آموزش در حوزه سواد مالی از پایه آغاز نمی‌شود. با بررسی‌هایی که داشتیم در اقتصادهای توسعه یافته از ۲۰۰ سال قبل، اقتصاد یا سواد مالی جزو دروس اصلی این کشورها در آموزش پایه بوده است.
وی ادامه داد: البته این موضوع در بخش‌هایی از جامعه ما نیز شکل گرفته و کتاب‌هایی در حوزه سواد مالی برای مقاطع پایین تدوین شده و دوره‌های بسیار خوبی هم در حال برگزاری است که در همین راستا ما نیز می‌توانیم این دوره‌ها را با محوریت سواد مالی با موضوع قرض‌الحسنه برگزار کنیم، در واقع کارگاه‌های آموزشی را از بدنه بانک در مدارسی که صندوق به ما معرفی می‌کند، تشکیل می‌دهیم.
مطالبات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کمتر از یک درصد است
حسن تلیکانی، عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در این مراسم گفت: هدف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی، کاهش دغدغه مردم و جامعه به خصوص طبقات متوسط به پایین است؛ به‌نحوی که صندوق توسعه حمایت از مدارس غیردولتی به دنبال آسان‌ کردن ثبت‌نام است و ما نیز در پی آسان کردن دریافت تسهیلات هستیم.
وی افزود: اگر بتوانیم با همکاری یکدیگر کاری کنیم تا مدارس از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هزینه‌ها را برای مردم تأمین مالی کنند، بسیار مؤثر خواهد بود. برای وصول مطالبات ممکن است مشکلاتی از لحاظ مالی برای مدارس ایجاد ‌شود، اما بانک به راحتی می‌تواند این مسائل را حل کند.
تلیکانی با اشاره به فرهنگ‌سازی در خصوص دریافت بیمه از سوی مردم و ایجاد ابزارهای تشویقی تأکید کرد: در روستاها یک فرد برای ۲ میلیون تومان خرید بیمه شخص ثالث هم با مشکل مواجه است و بر همین اساس ما از ۲ سال پیش پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن در این حوزه را آغاز کردیم؛ موضوعی که مورد تأکید وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی است و قرار است به‌زودی در بانک‌ها اجرا شود.
عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افرادی که درخواست بیمه داشته‌اند، وام بدون ضامن پرداخت کرده، تصریح کرد: چنین مدل‌هایی را برای دانش‌آموزانی که در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند نیز می‌توانیم انجام دهیم و حتی برای اولیا نیز کالاکارت در نظر بگیریم.
وی با اشاره به میزان بالای وام پرداخت شده از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، ادامه داد: از نظر منابع بین ۱۳ بانک خصوصی رتبه ششم را داریم و هدف این است که به رتبه اول دست پیدا کنیم. خوشبختانه مطالبات ما نیز کمتر از یک درصد است که از این میزان هم تقریباً ۸۰ درصد به‌طور کامل قابل وصول است؛ بنابراین در واقعیت مطالبات ما کمتر از این رقم است که نشان از اعتماد و رضایت مردم به بانک قرض‌الحسنه دارد.
اقتصاد آموزش و پروش در بخش غیردولتی متمرکز است
منوچهر ناصرالملکی رئیس هیأت مدیره صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی در این مراسم اظهار کرد: این صندوق بر اساس قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی در سال ۱۳۹۵ به حکم قانون تأسیس شد که اساسنامه آن نیز به تصویب هیأت وزیران رسیده است. از سال گذشته نیز عملیات جدی حمایتی خود را در حوزه مدارس غیردولتی کشور آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد آموزش و پروش به معنای گردش مالی و کسب‌وکار در بخش غیردولتی متمرکز است، تصریح کرد: از لحاظ ظرفیت ارائه خدمات با جمعیت حدود ۲۵۰هزار معلم، مدیر و کادر اجرایی آموزشی در حال ارائه خدمات است.
به گفته ناصر‌الملکی، بخش عمده توسعه آموزش و پرورش به لحاظ کیفی بر عهده بخش غیردولتی بوده و عنصر کیفیت در مدارس غیردولتی شاخص اصلی فعالیت‌هاست. ضمن اینکه بحث کارآفرینی و کسب‌و‌کاری را بخش غیردولتی بر عهده دارد.
رئیس هیأت مدیره صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی تأکید کرد: خدمات صندوق تسهیل‌گری در راستای روان‌سازی و تسهیل ارائه خدمات است و تلاش می‌کند بتواند هم کمک‌های دولت را و هم مشارکت مؤسسان را در راستای افزایش تاب‌آوری و ارتقای کمی و کیفی و توسعه مدارس غیردولتی به کار گیرد.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، گفت: این تفاهم‌نامه بخشی از خدمات صندوق است که در قالب یکی از پروژه‌های ارائه خدمات تسهیلاتی و حمایتی از مؤسسان مدارس غیردولتی عملیاتی می‌شود. امیدواریم اعتباری را که از طریق دولت در اختیار صندوق قرار می‌گیرد با کمک بانک افزایش دهیم تا با سرعت به متقاضیان، خدمات‌رسانی کنیم.
همکاری با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منتج به اتفاقات مثبت می‌شود
در این برنامه، عباس معزی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی نیز تفاهم‌نامه مذکور را نقطه شروعی برای همکاری‌های گسترده‌تر با بانک دانست و گفت: ما در حال حاضر ۱۷هزار مدرسه در کشور با ۲۵۰هزار پرسنل و ۲ میلیون دانش‌آموز داریم که البته حدود ۱.۵ میلیون صندلی خالی داریم که امکان تکمیل ظرفیت وجود دارد.
وی ادامه داد: در بستر تفاهم‌نامه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌توانیم به اولیا در پرداخت شهریه‌ها نیز کمک کنیم و حتی کالاکارت‌هایی در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
معزی ادامه داد: آموزش بحث بسیار مهمی در جامعه است. ضمن اینکه توسعه با آموزش آغاز می‌شود و در غیر این صورت به هدف نخواهیم رسید.
به گفته مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی، مدارس غیردولتی پیشرو و چابک هستند و به این واسطه طرح‌های خوبی را نیز اجرا خواهند کرد که با همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌توانیم نتایج مناسبی را به دست آوریم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار