| کد مطلب: ۴۴۲۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

دبیر انجمن سیمان؛

تولید سیمان با ورود به بورس کالا در حال نفس کشیدن است/مافیای سیمان خانه نشین شده اند

عبالرضا شیخان با بیان اینکه ورود سیمان به بورس کالا بعد از ۸۰ سال سنتی فروشی موجب رونق تولید و آرام شدن بازار سیمان شده است گفت: با ورود به بورس، تولید در حال نفس کشیدن است و این رویه اشتغال خوبی برای کشور ایجاد کرده است؛ در این میان مافیا و دلالان نیز کنار رفته اند و توصیه می شود منتقدین سنگ اندازی نکنند و بهانه های بیهوده نیاورند.

تولید سیمان با ورود به بورس کالا در حال نفس کشیدن است/مافیای سیمان خانه نشین شده اند

آرمان ملی آنلاین -عبدالرضا شیخان با بیان اینکه بعد از ۸۰ سال سنتی فروشی سیمان به فروش سیمان در بورس کالا و شفاف شدن قیمت ها گام گذاشته ایم گفت: با ورود به بورس، تولید در حال نفس کشیدن است پس منتقدین سنگ اندازی نکنند و بهانه های بیهوده نیاورند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص مافیای بازار سیمان و تعیین قیمت توسط آنها عنوان داشت: قبل از ورود سیمان به بورس کالا می توانستیم این اظهارات را قبول و بپذیریم اما وقتی امکان خرید از طریق کارگزاری ها وجود دارد و قیمت ها بر اساس پایه و به صورت شفاف تعیین می شود، به عبارتی با ورود به بورس مافیا از بازار سیمان حذف شده اند.

وی اظهار داشت: هر تن سیمان در بورس کالا حدود ۵۰۰ هزار تومان است و افراد عادی هم می توانند در بورس اقدام به خرید کنند. مصالح فروشان با ورود به بورس کالا می توانند اقدام به خرید کنند و همان کالا را با سود آنرا در بازار به فروش برسانند.

به گفته شیخان، سیمان با اضافه شدن ۹ درصد ارزش افزوده و هزینه های حمل و نقل و بارگیری و تخلیه و یک سود ۱۲ تا ۱۵ درصد در بازار به ۳۵ هزار تومان می رسد که اتفاقا همین رقم نیز در سامانه جامع تجارت وارد شده و ثبت می شود.

دبیر انجمن سیمان یادآور شد دلالان سیمان قبلا با خریدهای اعتباری استانداردهای مصرف سیمان را تغییر داده بودند که امروز در حال اصلاح شرایط گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه با ورود سیمان به بورس کالا هم معاملات شفاف شده و هم بازار سیمان آرام شده است افزود: برخی اظهار نظرها علیه شرایط فعلی بازار به این دلیل است که حجم بازار سیمان به دلیل محدود شدن دلالان، کوچک تر شده است و قطعا این مطالب از سوی همین افراد شکل می گیرد و حالا چون معاملات از سوی سامانه جامع تجارت رصد می شود این اظهارات مطرح می گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که مصرف ماهانه و سالانه سیمان چقدر است؟ گفت: مصرف سیمان در ماه ۴.۵ میلیون تن است و سالانه میزان تولید به ۸۸ میلیون تن می رسد. در حال حاضر ۷۸ کارخانه تولید سیمان داریم که ۱۰ کارخانه سیمان سفید و مابقی سیمان خاکستری تولید می کنند. این کارخانه ها با ۸۵ درصد ظرفیت در حال تولید هستند و خوشبختانه ورود سیمان به بورس کالا، فروش ها را نقدی کرده است و اشتغال خوبی برای کشور ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات سیمان به عراق متوقف شده است؟ گفت: صادرات سیمان به عراق متوقف شده است چرا که این کشور خود در حال تولید سیمان است. اما به جای آن کلینکر به این کشور صادر می شود. البته عراق به جزء ایران از عربستان نیز کلینکر وارد می کند.

شیخان به این سوال که آیا میزان سودآوری صادرات کلینکر به اندازه سیمان برای کشور خواهد بود؟ اینگونه پاسخ داد:صادرات کلینکر نیز می تواند همانند صادرات سیمان برای کارخانه ها سودآوری داشته باشد و تفاوتی از این بابت نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که انبوه سازان و سازندگان مسکن نسبت به ورود سیمان به بورس کالا تا حدودی موضع گیری هایی دارند گفت: شاید برخی از انبوه سازان و کارخانه های بتن قبلا سیمان را ارزان تر خریداری می کردند اما نکته ای که وجود دارد این است که برای هر متر مربع مسکن، ۴ کیسه پاکت ۵۰ کیلوگرمی استفاده می شود. به عبارتی باید گفت که سهم سیمان در مسکن کمتر از یک درصد است. در حالی که سهم کابینت، کلید و پریز و نیروی انسانی بسیار بالاتر از سهم سیمان است.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از کالاخبر ، دبیر انجمن سیمان ادامه داد: متوسط قیمت مسکن از سوی بانک مرکزی ۳۲ میلیون تومان است در حالیکه سهم سیمان در هر متر مربع تنها ۱۱۰ هزار تومان است. پس خواهش می کنیم حالا که بعد از ۸۰ سال سنتی فروشی سیمان به فروش سیمان در بورس کالا و شفاف شدن قیمت ها گام گذاشته ایم و تولید در حال نفس کشیدن است سنگ اندازی نکنید و بهانه های بیهوده نیاورید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار