| کد مطلب: ۴۵۳۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد

قرارداد‌های آتی ال پی جی و میعانات گازی منتشر می‌شود

مدیرعامل بورس انرژی گفت : اولین قرارداد ها با نفتا و متانول شروع شد چرا که بازار فیزیکی آنها در بورس انرژی بازار پویا و کاملی بود و در دفعات بعدی قراردادهای آتی ال‌پی‌جی،میعانات گازی و سایر حامل‌های انرژی منتشر خواهد شد.

قرارداد‌های آتی ال پی جی و میعانات گازی منتشر می‌شود

آرمان ملی آنلاین - علی نبوی در مورد قراردادهای آتی در بازار سرمایه گفت این قراردادها ابزار مالی جدیدی هستند که از ۱۸ اسفند سال گذشته در بورس انرژی راه اندازی شد. این قراردادها برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان راهی به منظور کنترل ریسک است و در کنار آن فرصتی را برای سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری روی قراردادهای انرژی فراهم می‌کند.

نقوی در ادامه اضافه کرد: در قراردادهای آتی خریداران با اخذ موقعیت خرید نسبت به سر رسید و قیمت خرید یک کالا با فروشندگان توافق می کنند.

وی گفت: قراردادهای آتی یکی از بهترین ابزارهای پیش بینی پذیری اقتصاد است و سرمایه گذارانی که در بازارهای مالی فعالیت می کنند می توانند تحلیل هایشان را بر اساس سررسید این قراردادها در خصوص پیش‌بینی درآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بورس در حال معامله است انجام دهند.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: اولین قراردادها با نفتا و متانول شروع شد چراکه بازار فیزیکی آنها در بورس انرژی بازار پویا و کاملی بود در دفعات بعدی قراردادهای ال پی جی، میعانات گازی و سایر حامل‌های انرژی منتشر خواهد شد.

در پایان دوره انتشار قراردادها یا تسویه نقدی می‌شوند و یا وارد فرآیند تحویل می‌شوند به همین دلیل باید بازار فعالی هم وجود داشته باشد که این امکان محقق شود.

نقوی در مورد معامله گران بازار آتی بورس انرژی افزود: خریداران حقیقی و حقوقی و سهامداران خارجی که کد سهامداران خارجی که کد سهامداری دارند می‌توانند به صورت برخط از طریق شرکت‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش قراردادهای آتی کنند.

همچنین وی در مورد ورود نفت خام به پالایشگاه‌های داخلی به بورس گفت: هم اکنون نفت خام در قراردادهای آتی بورس انرژی عرضه نمی شود. شرکت ملی نفت عرضه کننده انحصاری نفت خام پالایشگاه‌های داخلی است . در ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید مجوزی به وزارت نفت داده شده که می‌تواند نفت خام را با ۲ درصد تخفیف در بورس عرضه کند. سازمان بورس و وزارت اقتصاد پیگیری هایی را برای ورود قراردادهای نفت خام به بورس انجام داده‌اند چرا که اجرای آن می‌تواند موجب ایجاد شفافیت نظام مالی بین وزارت نفت و اقتصاد شود.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از صداوسیما ، مدیرعامل بورس انرژی در پایان اشاره کرد: با توجه به این که دارندگان سهام عدالت صاحبان عمده پالایشگاه هایی هستند که خوراکشان نفت خام است، افزود: با توجه به اینکه بیش از این ۵۰ میلیون سهامدار به طور غیر مستقیم در سهام عدالت وجود دارد اجرای این طرح و به روز شدن اطلاعات وضعیت سهام می‌تواند موجب ایجاد شفافیت شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار