| کد مطلب: ۴۶۳۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد

در نشستی با حضور متخصصان و نمایندگان اپراتورهای ثابت مطرح شد:

تعرفه‌گذاری آزاد اینترنت ضامن بقای شبکه است

نمایندگانی از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران‏‏، سندیکای صنعت مخابرات‏، شرکت مخابرات ایران، گروه شرکت‌های شاتل، آسیاتک، فناپ، مبین نت به همراه نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در سالن اجتماعات این سازمان دور هم جمع شدند تا ضمن بررسی مشکلات و چالش‌های اپراتورهای ثابت و موضوع افزایش تعرفه‌ی اینترنت، در این حوزه با یکدیگر همفکری کنند.

تعرفه‌گذاری آزاد اینترنت ضامن بقای شبکه است

آرمان ملی آنلاین -به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای استان تهران، در ابتدای این نشست، حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره‌ی نصر تهران ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و طرح مسئله، این سازمان را محلی برای هم‌اندیشی و همفکری در رابطه با موضوعات صنفی دانست و از حاضران خواست دیدگاه‌هایشان را طرح کنند.

فرامرز رستگار دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران با ابراز نگرانی از وضعیت برگشت سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در طرح های توسعه مخابراتی گفت: «اگر برگشت سرمایه در کشور به خاطر عدم تناسب درآمدها و هزینه ها اتفاق نیفتد، ثروتمندترین و قوی ترین اپراتورهای کشور اعم از همراه اول و ایرانسل هم همان روزگاری را تجربه خواهند کرد که شرکت مخابرات ایران به آن رسید».

او که معتقد است این نگرانی‌ها در سالهای گذشته هم به دولت هشدار داده شده، می گوید: «کسب و کارهای حوزه ict زندگیشان وابسته به توسعه سرمایه گذاری در شبکه مخابراتی کشور است و اگر این اتفاق نیفتد همه دچار مشکل خواهند شد. کسی این سالها هشدارهای ما را جدی نگرفت و امروزه به تحقق پیش بینی هایی که داشتیم، بسیار نزدیکیم.»

افزایش 20 میلیون پورت فیبر نوری واقع بینانه نیست

احمد رضا نخجوانی، مدیرعامل گروه شرکت‌های شاتل نیز با ابراز تاسف از جریان های هیجانی در کشور و اظهار نظرهای غیرکارشناسی در خصوص سرویس دهی جدید به 20 میلیون پورت در سه سال آینده از این گفته ها به عنوان یک موضوع غیرواقع بینانه یاد کرد و گفت: «طرح این موضوع در بازاری که کل ارتباطات ثابتش به ده میلیون پورت نمی رسد بیش تر به یک شوخی می ماند.»

او ضمن انتقاد از تصویب شتابزده و هیجانی مصوبه اصول حاکم بر تقسیم کار و توسعه شبکه فیبر نوری در فاصله زمانی کوتاه، با بیان این که نباید با مصوبه درمانی به فکر حل مشکلات سرمایه گذاران توسعه شبکه مخابراتی باشیم گفت: «ما در حال حاضر مصوبات خوبی داریم که هیچ ضمانت اجرایی ندارند و به جای مصوبات جدید بهتر است این مصوبات را اجرایی کنیم و از مصوبات هیجانی و غیرکارشناسی خودداری کنیم. در شرایطی که شرکت های اپراتور برای کوچکترین حفاری هیچ فرقی با بقیه طرفین شهرداری ندارند و هیچ امتیازی برای ما در نظر گرفته نمی شود. این در حالیست که ما با اجرای پروژه هایمان زیرساخت‌های توسعه شهری را فراهم می کنیم اما شهرداری تعاملی با ما نمی کند.»

عدم تغییر تعرفه عامل اصلی عدم توسعه ارتباطات ثابت کشور

بهروز نصراللهی، مدیر دفتر مدیرعامل آسیاتک نیز در این نشست با اشاره به قدمت توسعه شبکه ارتباطی فیکس از نوع دیتا در کشور طی یک دهه گذشته گفت: «نکته اصلی این است که تعرفه اینترنت ثابت از سال 92 تا 96 نزولی بوده و از سال 96 تاکنون بدون تغییر باقی مانده است، در حالیکه هزینه های زنجیره تامین خدمات در این سال ها همواره صعودی بوده است. این رویکرد وزارت ارتباطات در چند سال اخیر منجر به کوچک تر شدن بازار ارتباطات ثابت و عدم بازگشت سرمایه در توسعه ارتباطات و تغییر نسل شده است به نحوی که امروز سازمان به دنبال توسعه ارتباطات ثابت از طریق اپراتورهای تلفن همراه است. تغییر نکردن این مصوبه در طول این سالها و افزوده شدن انتظارات مردم هر روز کار را برای فعالین حوزه IT سخت تر کرد. الان با مرور این تاریخچه تن و بدنمان حتی از فکر سرمایه گذاری هم می لرزد. با چه امیدی و چه پشتیبانی قرار است نسبت به سرمایه گذاری فکر کنیم؟»

او در ادامه توضیحاتش با اشاره به هماهنگی فاواهای شهرداری ها در کلانشهرها گفت: «‌هرچه ما حامی خوبی در برابر شهرداری‌ها نداریم فاواهای شهرداری در کلانشهرها چنان هماهنگی و همسویی خوبی با هم دارند که اجازه نمی دهند یکی نبودن منابعشان خیلی به چشم آید.»

نصراللهی ادامه داد: «شهرداری ها منابع و زیرساخت های ارتباطی یکسانی ندارند در حالیکه خواسته آن ها در تعامل با اپراتورهای ثابت یکسان است، با این روش توافقی که منجر به توسعه ارتباطات ثابت در کشور باشد محقق نخواهد شد و نهادهای بالادستی باید راهکار اجرایی جهت همکاری با شهرداری ها را تدوین کنند».

او افزود: «فعلا امکان توافق با شهرداری ها را نداریم و سازمان تنظیم مقررات دیگر انگیزه ای برای ما باقی نگذاشته است.»

توسعه 20 میلیون پورت کاری غیرعملی است

جهانگیر آقازاده، عضو هیأت مدیره‌ی فناب تلکام هم که با زیر و بم کار توسعه شبکه در کشور اشناست معتقد است: «توسعه 20 میلیون پورت فیبر نوری در کشور یک کار غیر عملی است و صاحب نظران این حوزه در این خصوص هم‌نظر هستند. پیشنهاد می کنم برای بررسی بیشتر این طرح باید جلسات کارشناسی دقیق و میزگردهای علمی برگزار شود تا از همه‌ی زوایا مورد ارزیابی قرار بگیرد.»
او با بیان این که طرح های غیرعلمی و غیرکارشناسی صرفا هزینه های گزاف به کشور وارد می کنند گفت: «قبلا هم اعلام شده بود که ظرف چند ماه به ده درصد باقیمانده روستاهای کشور هم اینترنت پر سرعت خواهد رسید اما ایا واقعا مطالعه ای شد که این روستاها امکان این مهم را دارند؟ در همه جای دنیا نقاطی از کشور است که امکان انتقال شبکه زمینی اینترنت و فیبر نوری را ندارند از جمله در ایران ما. به نظر می رسد تامین زیر ساخت هایی چون راه و برق هنوز در برخی روستاهای دور افتاده و صعب العبور کشور نسبت به اینترنت پر سرعت در اولویت باشد .
آقازاده در ادامه با اشاره به موضع گیری دولت علیه افزایش تعرفه ها گفت: «حال که دولت خواستار حفظ قیمت های اینترنت و حتی کاهش تعرفه هاست بهتر است این اقدام را از خود شروع کند و با کاهش قیمت پهنای باند، کاهش حق السهم اپراتورها، کاهش سرسام آور قیمت برق، کاهش تعرفه ها و هزینه های گمرکی، کاهش هزینه مجوزهای شهرداری ها که رشد چندین برابری یافته و.... کاری کند که قیمت تمام شده اینترنت برای اپراتورها کاهش یافته یا حداقل افزایش قابل تحملی پیدا نماید. رشد غیر عادی هزینه های یاد شده که سهم عمده در قیمت تمام شده اینترنت دارند دلیل اصلی گرانی اینترنت است و دولت می تواند با کنترل این عوامل باعث ارزان شدن اینترنت شود».
او تاکید کرد: «اگر مداخله دولتی در موضوع تعرفه گذاری کاهش یابد و اینکار توسط بازار انجام شود هم کیفیت قابل قبول می شود، هم نوع خدماتی که عرضه می شود و هم قیمت خدمات بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می شود.

وی با اشاره مجدد به طرح ۲۰ میلیون پورت پر سرعت فیبر نوری تاکید کرد که بدون توجه به محتوای مناسب نباید صرفا به کمیت سرعت توجه کرد. رشد سرعت و رشد و توسعه محتوای مناسب باید توامان باشد که در این خصوص نیز لازم است همگام با طراحی و اجرای شبکه های اینترنت پر سرعت محتوا سازی نیز مورد حمایت حداکثری قرار گیرد.

صابر فیضی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز گفت: «هماهنگی بین دولت و شهرداری‌ها همیشه سخت است. بنابراین تحت هیچ شرایطی روی کمک های دولتی برای سرمایه گذاری و برون رفت از مشکلات فکر نکنید».
فیضی با بیان این که تنها راه برون رفت ما از مشکلات و تسریع سرمایه گذاری و پیشبرد اهدافمان در حوزه IT به همگرایی درونی فعالان این بخش برمی گردد ادامه داد: «باید با این همگرایی و همدلی اجازه ندهیم شهرداریها از وضع شرکت های ما سوء استفاده کنند. هرچند خوشبختانه دیوان محاسبات تمام درآمدهایی که شهرداریها از محل خدمات فیبر نوری دریافت کرده است را نامشروع اعلام کرده و استعلام مبالغ دریافتی گذشته از طریق سازمان تنظیم مقررات اخذ شده است. حالا وقت آن است تا ما از این مسئله به عنوان یک امتیاز استفاده کنیم و اهداف توسعه شبکه ارتباطات ثابت را پیش ببریم».

اصلاح اکوسیستم کسب و کار صنعت ICT ضروریست

شهاب لطفعلی، معاون پشتیبانی و زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران معتقد است اصلاح اکوسیستم کسب و کار صنعت ICT یک ضرورت است و این انتظار از حاکمیت و تمامی بازیگران این صنعت می رود که به این اصلاح کمک کند.
او با بیان این که روابط حاکم در کسب و کارها مبتنی بر معادلات، قوانین و منطق رایج در آن کسب و کار است و در هیچ جای دنیا این روابط دستوری ‌نیست ، گفت: «در سالهایی که حاشیه سود کار در حوزه ICT در مقایسه با سایر حوزه ها ناچیز بود عاشقان این حوزه بودند که در میدان ماندند.ولی الان اگر هم کسی بخواهد در ICT سرمایه گذاری کند بدلیل افزایش چشمگیر هزینه ها، نه توجیه و نه بازگشت سرمایه و نه امکان دارد . زمانی با دلار هزار تومانی سرمایه گذاری می کردیم و امروز باید با دلار 28 هزار تومانی و حجم وسیعی از محدودیت ها و تحریم هاو ... این کار را انجام دهیم.
معاون پشتیبانی و زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: «‌اصلاح راهبردها در حوزه اقتصادی ، اصلاح اهداف و هدفگذاری اسمارت و انطباق چارچوب ها و انتظارات باید در اولویت بازنگری و اصلاح قرار بگیرد تا بتوانیم شاهد توسعه متوازن این صنعت بعنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور باشیم.»
لطفعلی یادآور شد: «با توجه به تامین بخش بزرگی از نیازهای اپراتورها از محل تولید داخل ، زمین خوردن هر اپراتور باعث زمین خوردن تمامی این تامین کنندگان و در نهایت زمین خوردن صنعت ict می شود».

آخرین نوسازی شبکه با دلار 3 هزار تومان!
حسین ریاضی، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست اظهار داشت: «آخرین نوسازی شبکه با دلار 3 هزار تومان انجام شده است و سالهای سال است که دیگر این اتفاق رخ نداده به خاطر همین الان دیگر کسی توان نوسازی این شبکه را ندارد. وظیفه سنگینی در انجمن های صنفی داریم تا روشنگری کنیم و جامعه را نسبت به ضرورت نوسازی شبکه اینترنت کشور حساس کنیم. مردم وقتی واقعیت ها را بدانند حتما همراهی می کنند».
او تاکید کرد: «دولت قطعا بدون این روشنگری ها نسبت به اخذ تصمیماتی برای مردم اقدام می کند و ما در این زمنیه نباید کوتاهی صنفی داشته باشیم. اگر به مردم توضیح دهیم که عدم نوسازی شبکه چه خطر بزرگی برای زندگی آنها در عصر دیجیتال دارند قطعا با ما همراه خواهند شد.»
ریاضی همچنین گفت: «اکثریت مردم مصرف اینترنت معمول و اندکی دارند و تنها درصد کمی مصرف بالا و حرفه ای از محل اینترنت دارند و افزایش قیمت مربوطه در زندگی عموم مردم تاثیری ندارد».

حسین طهرانی، مدیرعامل شرکت مبین نت هم در این نشست پیشنهاد کرد: «جمعی صنفی به عنوان نمایندگان خودمان بنشینند و برای روند کار ما در برابر شهرداری و سازمان تنظیم مقررات تصمیمی بگیرند».

ضرورت تدوین برنامه راهبردی و اتحاد با تشکل‌های ذی‌نفع

داوود ادیب، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران هم در این نشست با اشاره به برنامه 8 ماده ای وزیر ارتباطات گفت: «این برنامه از سوی اتحادیه مورد ارزیابی و نقد منصفانه قرار گرفته است و به نظر می رسد ضرورت دارد که وزیر را نسبت به برخی موضوعات مهم و‌اساسی در راستای اجرایی شدن این برنامه ها و چالش های پیش رو‌ ی بند به بند این برنامه ها مطلع نماییم . اتفاقات پیش رو و‌برخی موضوعات مطروحه در ماه های اخیر حکایت از آن دارد که یا اطلاعات مناسبی در این راستا ارایه نگردیده است و یا از شرایط موجود اطلاعات کافی در دست نبوده است و این یک تکلیف است که در راستای اجرایی شدن این برنامه ها کمک های لازم را انجام دهیم ».
ادیب با بیان این که برخی تصمیمات سازمان تنظیم مقررات می تواند به مشکلات پیش روی اپراتورهای ثابت و‌ موبایل را افزایش دهد و برخی تصمیمات و اظهار نظرها می تواند به عنوان یک گلوگاه عمل نماید گفت: «یکی از مهمترین مشکلات ما در صنعت ICT، نوع برنامه ریزی و نگاه حاکم بر سازمان تنظیم مقررات است. چرا که یک ‌رابطه حاکمیتی بین وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم وجود‌ دارد . در اکثر کشورهای توسعه یافته سازمان تنطیم یک نهاد مستقل است و متاسفانه در ایران این طور نیست و‌طبیعی است که استقلال سازمان تنظیم می تواند کمک شایانی را در پیشبرد توسعه کمی و کیفی اپراتورها نماید ».
او در ادامه با تاکید بر ضرورت تکرار نشست های مشترک فعالان حوزه ICT تاکید کرد: «این جلسات باید ادامه یابد و حتی در صورت نیاز باید سایر تشکل های مرتبط با این حوزه و ذینفعان آن را هم دعوت کنیم تا قوی تر از گذشته و با یک برنامه راهبردی به اهداف مد نظرکه در راستای نام گذاری سال خواهد بود برسیم».

در ادامه این نشست علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز از همکاران خود خواست تا با تشکیل دبیرخانه ای مشترک بین تشکل ها زمینه اطلاع‌رسانی دقیق در حوزه فعالیت هایشان و موضوعات حساس پیش رو را فراهم کنند».

او افزود: «اگر بحث افزایش قیمت به صورت عریان مطرح کنیم محکوم به شکست خواهیم بود. باید برای موفقیت در این بخش از تجارب تشکل های دیگر بهره مند شویم و موضوع اصلاح تعرفه ها را پیش ببریم. برای مثال باید یا به سمت هوشمند سازی قیمت ها برویم یا عادلانه کردن آن. اتفاقی که در حوزه افزایش حمل و نقل درون شهری افتاد و با پذیرش مردم هم روبرو شد».

دبیر نصر تهران تأکید کرد: «با توجه به مطالبه گری‌هایی که در جامعه اتفاق افتاده امروز موضوع کیفیت مورد توجه مردم است و باید با توجه به این مهم اقدام کنیم».

در انتهای این جلسه، حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره‌ی نصر تهران که میزبانی این نشست را عهده‌دار بود، ضمن جمع‌بندی نظرات طرح شده بر تداوم نشست‌های مشترک و رایزنی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهرداری و توانیر تأکید کرد و پیشنهاد برگزاری نشست‌های آتی با حضور اصحاب رسانه را مطرح کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار