| کد مطلب: ۴۶۳۹۰۵
لینک کوتاه کپی شد

فرجی‌راد :

تا زمانی که توافقی در وین حاصل نشود، سیاست خارجی ما در تنگنا قرار دارد/ اردوغان براساس منفعت، سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر می‌دهد

یک استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سیاست خارجی ما در تنگنا قرار گرفته است؛ البته نمی.خواهم بگویم وزارت امور خارجه مقصر است اما تا زمانی که توافق در وین حاصل نشود این تنگنا وجود دارد. ما باید در رقابت با سایر کشورها قرار بگیریم اما شرایط حضور در رقابت را نداریم.

تا زمانی که توافقی در وین حاصل نشود، سیاست خارجی ما در تنگنا قرار دارد/ اردوغان براساس منفعت، سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر می‌دهد

آرمان ملی آنلاین - عبدالرضا فرجی‌راد در ارزیابی اهداف سفر رجب طیب اردوغان به عربستان سعودی پس از چند سال تنش در روابط دو کشور و همچنین خبرهای مرتبط با لغو سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران، در پاسخ به این سوال که آیا آنکارا در حال فاصله گرفتن از تهران است، گفت: دولت ترکیه و شخص آقای اردوغان براساس منفعت پیش می‌روند. امروز ایران تحت تحریم است و این تحریم‌ها باعث شده تا سطح مبادلات تجاری ایران و ترکیه کاهش پیدا کند. از طرفی اقتصاد ترکیه در ماه‌های اخیر ضعیف شد و ارزش پول ملی این کشور کاهش پیدا کرد. امروز آقای اردوغان حرکتی را آغاز کرده تا این شرایط را بهبود ببخشد.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات رئیس‌جمهور ترکیه این بود که بتواند اختلافات در منطقه را کاهش داده و سرمایه بیشتری را جذب کند. در همین راستا تلاش کرد ابتدا با امارات و اسرائیل و سپس با عربستان وارد پروسه تنش‌زدایی شود. بنابراین اگر قبول کنیم که روابط میان کشورها بر اساس منفعت شکل می‌گیرد، آقای اردوغان در سال‌هایی که در راس قدرت است، نشان داده که با توجه به منفعت می‌تواند سیاست‌هایش را تغییر دهد و حالا به سمت عربستان رفته است.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم ترکیه در رابطه با اسرائیل بخواهد پیامی به ایران بفرستد اما با به تاخیر انداختن سفرش به تهران پالس‌هایی به عربستان می‌دهد که اولویت ما ریاض است و بعد از آن فکر می‌کنم سفر به تهران هم انجام شود. همچنین شاهد سفر شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به عربستان هستیم و او هم این اولویت‌بندی را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه گفت: این موارد نشان می‌دهد سیاست خارجی ما در تنگنا قرار گرفته است؛ البته نمی‌خواهم بگویم وزارت امور خارجه مقصر است اما تا زمانی که توافق در وین حاصل نشود این تنگنا وجود دارد. ما باید در رقابت با سایر کشورها قرار بگیریم اما شرایط حضور در رقابت را نداریم.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا ، وی ادامه داد: همچنین در ماه‌های اخیر شاهد این موضوع هستیم که سعودی‌ها حرکت‌هایی تاکتیکی انجام داده‌اند که باعث شده کشورهای مختلف بتوانند به ریاض نزدیک شوند. بن سلمان در همین راستا سیاست‌های نسبتا مستقلی را نسبت به بحران اوکراین از خود نشان داد که همه این‌ها باعث شد که موتور دستگاه سیاست خارجی سعودی که در زمان روی کار آمدن دموکرات‌ها اندکی خوابیده بود مجددا به حرکت دربیاید؛ در ترکیه، قطر و لبنان به پیش رفتند و در روی کار آمدن مجدد مسلم‌لیگ در پاکستان نقش داشتند. اردوغان هم از این شرایط استفاده کرد که امروز که قیمت نفت بالا رفته از فرصت واردات و سرمایه‌گذاری ریاض در کشورش استفاده کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار