| کد مطلب: ۴۶۳۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد

صلاح الدین هرسنی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

تداوم بحران اوکراین به نفع ایران نیست/ پوتین می‌خواهد به صورت نمادین اعلام پیروزی کند

تداوم بحران اوکراین به نفع ایران نیست/ پوتین می‌خواهد به صورت نمادین اعلام پیروزی کند

آرمان ملی آنلاین - علیرضا پورحسین: روز نهم ماه مه سالروز پیروزی روسیه بر آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم یعنی سال 1945 است. در این روز به مناسبت پیروزی روسیه بر آلمان نازی، در میدان سرخ مسکو رژه نظامی برگزار می‌شود و رهبران و مقامات تراز اول روسیه و در شرایط حاضر ولادیمیر پوتین به طور سنتی بر روی مقبره ولادیمیر لنین رهبر انقلاب بلشویک روسیه در میدان سرخ می‌ایستند تا مراسم را تماشا کنند. به نظر می‌رسد که نهم ما مه امسال متفاوت با نهم ماه مه سال‌های دیگر باشد، چرا که جنگ روسیه علیه اوکراین به نودمین روز خود نزدیک می‌شود و این گمانه قوت گرفته است که شاید ولادیمیر پوتین بخواهد این روز را به عنوان پیروزی بر اوکراین انتخاب و اعلام کند. اینکه چنین تصمیم تا چه میزان جدی است و اینکه آیا ولادیمیر پوتین این روز را به عنوان روز پیروزی و پایان جنگ در اوکراین اعلام می‌کند یا نه مساله‌ای است که در این روزها سوالات زیادی ایجاد کرده است. در راستای بررسی این مساله، «آرمان‌ملی» گفت‌وگویی با دکتر صلاح‌الدین هرسنی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

آیا پوتین بالاخره پیروزی در جنگ اوکراین را با تغییر سیاست در عرصه میدانی اعلام می‌کند؟

با توجه به تمایل زایدالوصفی که در کنش‌ها و الگوهای رفتاری پوتین در روزهای اخیر به ویژه در گفت‌وگو با وزیر دفاع خود یعنی سرگئی شویگو برای مطلع شدن از گزارش‌ها و واقعیت‌های میدانی در صحنه جنگ و همچنین با توجه به ماموریتی که به الکساندر دورنیکوف طراح و مبدع جنگ‌های نامتقارن در جنگ چچن و جنگ سوریه، برای یکسره کردن غائله اوکراین داده بود، به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین بی‌میل نیست که هر چند به صورت نمادین بزودی پیروزی روسیه در جنگ اوکراین را اعلام کند و آن را در کرملین جشن بگیرد اما واقعیت آن است که اعلام پیروزی و گرفتن جشن آن در کرملین با واقعیات منطبق نیست و پیروزی واقعی خیلی دور است.

به چه علت روسیه نمی‌تواند در عرصه میدانی پیروز واقعی باشد؟

پوتین روزی که جنگ علیه اوکراین را آغاز کرده بود، تصور می‌کرد که می‌تواند در مدت 3 تا 7 روز به غائله اوکراین و به عبارتی به ماجراجویی زلنسکی در پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا پایان دهد اما مقاومت ارتش اوکراین و مدیریت هوشمندانه زلنسکی در هدایت جنگ و حضور پر رنگش‌ها در اغلب پارلمان‌های مهم دنیا در روسیه ستیزی یا همان تعقیب راهبرد تحریم و انزوای روسیه در نظام جهانی نشان داد که یکسره کردن غائله اوکراین و نیل به پیروزی آن گونه که ولادیمیر پوتین و الیگارهای نزدیک به آن تصور می‌کردند، آسان نیست. در این ارتباط باید بگویم که راز توفیق ارتش اوکراین در قبال ارتش یکسر مسلح روسیه، در روحیه سازی ارتش اوکراین و انعکاس و نمایش هنرمندانه آن در قالب جنگ روایت‌ها بود. در واقع زلنسکی را باید مبدع چنین مکتب رفتار شناسانه‌ای دانست. چنین مکتب رفتار شناسانه‌ای سبب شد که همه مردم اوکراین از افراد عادی گرفته تا سلبریتی‌ها برای دفاع از وطن در کنار زلنسکی بمانند. از طرف دیگر صرف محاصره و موشکباران چند شهر مانند ماریاپول، بوچا و برودنیکا و یا خارکیف و خرسون چگونه می‌تواند دلیلی بر پیروزی باشد؟ مگر ولادیمیر پوتین کل اوکراین را تصرف کرده است و یا دولت نزدیک به غرب را تغییر داده است که بخواهیم او را پیروز این جنگ بدانیم.

تداوم بحران میان روسیه و اوکراین چه اثراتی برای ایران خواهد داشت؟

قطعا تداوم بحران در اوکراین اثرات منفی بر برجام و سیاست خارجی ایران خواهد داشت. اگر چه قرار گرفتن مذاکرات وین در بن بست تا میزان قابل توجهی نتیجه امتناع کنگره آمریکا بابت خروج نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی و عدم اعتماد تهران به واشنگتن و معضل تضمین است. بنابراین با تداوم بحران اوکراین، ما شاهد افزایش گره‌های کور بر کلاف سر درگم برجام خواهیم بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار