| کد مطلب: ۴۶۴۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد

سیدهادی افقهی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

آمریکا از طریق عربستان پیام‌هایی به ایران می‌رساند

آمریکا از طریق عربستان پیام‌هایی به ایران می‌رساند

آرمان ملی آنلاین - علیرضا پورحسین: وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای عنوان کرد که وزیر امورخارجه این کشور روز گذشته به نشست وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در واشنگتن ملحق شد. در ادامه این بیانیه آمده است که وزیر امورخارجه و معاون او قویا از آتش‌بس مورد مذاکره سازمان ملل حمایت کرده و دیگر پیشرفت‌ها در یمن را مورد رایزنی قرار دادند. از جمله از سرگیری پروازهای تجاری از صنعا و واردات سوخت برای یمن از بندر حدیده، آن‌ها در عین حال بر ضرورت افزایش فوری دسترسی به تعز و دیگر شهرها در خطوط مقدم جنگ تاکید کردند. وزارت امورخارجه آمریکا افزود که آن‌ها با معاون وزیر دفاع عربستان سعودی درباره تعهد پابرجای آمریکا نسبت به تقویت توان دفاعی عربستان سعودی و اهمیت حفظ حمایت قوی بین‌المللی از اوکراین صحبت کردند. دیدارها و رایزنی‌هایی که مشخصا جنبه منطقه‌ای و ایرانی آن پررنگ‌تر بوده است. در راستای بررسی این مساله، «آرمان‌ملی» گفت‌وگویی با سیدهادی افقهی، کاردار پیشین ایران در لبنان داشته است که در ادامه می‌خوانید:

رایزنی آتی ایران و عربستان در سطح وزیران خارجه تا چه میزان می‌تواند راهگشا باشد؟

باید توجه داشت که این روند در ابتدا با درخواست عربستان آغاز شد و عنوان اصلی این مذاکرات نیز حل و فصل موضوع و بحران یمن بود. در همین راستا مذاکرات در دولت دوازدهم ایران آغاز شد و در برهه‌ای از زمان که درگیری‌ها در مارب در اوج بود و ارتش یمن نیز پیشروی‌های قابل توجهی داشت. در آن برهه زمانی ایران به خود اجازه نداد تا به جای یمنی‌ها تصمیم‌گیری کند. این روند پیش رفت تا اینکه عربستان در دور پنجم رایزنی‌ها با مقامات ایران، مسائل دیگری را مطرح کرد. از جمله این مسائل روابط دو کشور ایران و عربستان، شبهات و درگیری‌های پیرامونی بود. پس از نتایج مثبت اولیه موضوعاتی همچون بازگشایی سفارتخانه‌ها، حج، نفت و سایر زمینه‌های همکاری نیز مطرح شد. پس از جدی شدن رایزنی‌ها طرفین به این نتیجه رسیدند که باید گفت‌وگوها سیاسی شود و در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک دیدار صورت گیرد. امروز طرفین راغب به این دیدار و تعامل هستند زیرا تحولاتی که در منطقه و در سطح بین‌الملل در حال رخ دادن است، برای ایران و عربستان مهم است و هر کدام می‌توانند نقش‌آفرینی بر این مسائل داشته باشند از جمله جنگ اوکراین و خروج نظامی‌های روسیه از سوریه، بحران فلسطین، جنگ یمن و سایر مسائل سیاسی و اقتصادی. این توقع وجود دارد زمانی که روسیه از بازار انرژی حذف شده است، سایر کشورهای دارای منابع وارد عرصه شوند. در همین راستا ملاقات وزرای خارجه عربستان و ایران بسیار اهمیت دارد زیرا یک وزن کشی در این عرصه نیز صورت می‌گیرد.

آیا مقامات عربستان برای دریافت چراغ سبز در روزهای اخیر دیدارهایی با مقامات آمریکایی داشتند؟

با توجه به اینکه سعودی‌ها چهره‌های مغروری هستند بعید به نظر می‌رسد که برای گرفتن چراغ سبز از آمریکایی‌ها وارد رایزنی شده باشند. در این میان مشورت و رایزنی‌هایی مشخصا با موضوع ایران صورت گرفته است و شاید آمریکا بخواهد از طریق عربستان به ایران پیامی ارسال کند. از سوی دیگر خود عربستان نیز می‌خواهد از وضعیت بین‌المللی آگاه شود و بداند در صورتی که توافقی میان ایران و غرب به‌وجود آمد، چه تحولاتی رخ خواهد داد و طرفین چه دستاوردی از مذاکرات وین خواهند داشت. این دستاوردها مشخصا بر منطقه خاورمیانه تاثیر می‌گذارد و عربستان می‌خواهد خود را برای آن برهه زمانی با آگاهی بیشتری آماده کند. برجام یکی از دغدغه‌های اصلی عربستان و کشورهای همسو با آنهاست. رفع تحریم‌ها علیه ایران مشخصا بازتاب زیادی در جبهه مقاومت خواهد داشت و این عرصه را تقویت می‌کند. این امر یک چالش برای کشورهای عربی است و مشخصا بین ایران و عربستان نیز در این خصوص بحث خواهد شد.

تحولات سیاسی اخیر لبنان نیز به همین رقابت‌های ایران و عربستان ارتباط دارد؟

در ابتدا باید توجه داشت که برخلاف آن چیزی که مطرح می‌شود، حزب‌ا... لبنان کرسی در پارلمان لبنان از دست نداده است. همپیمانان سنتی حزب‌ا... در انتخابات دو گروه شدند. به این شکل که با هماهنگی حزب‌ا... چهره‌هایی همچون اسامه سعد به صورت مستقل وارد انتخابات شدند. نماینده‌های لیست حزب‌ا... همگی در انتخابات پارلمانی لبنان پیروز شدند فقط چند کرسی از گروه‌های همسو از دست رفت که آن‌ها نیز به اسم حزب‌ا... وارد انتخابات لبنان نشده بودند. این افراد جزو مجموعه 8 مارس بودند اما یا به صورت مستقل و یا تحت عنوان لیست‌های دیگر به انتخابات آمدند و رای نیاوردند. 13 عضو لیست حزب‌ا... و 12 عضو لیست جنبش امل در انتخابات لبنان موفق بودند و راهی پارلمان شدند. امروز آن دسته از مستقلینی که وارد مجلس لبنان شده‌اند نیز غالبا همسو با حزب‌ا... هستند. در همین راستا امروز اکثریت پارلمان لبنان با 68 کرسی در اختیار حزب‌ا... و محور مقاومت است و جریان مقابل آن‌ها فقط 41 کرسی به‌دست آورده است. به غیر از فراکسیون 8 مارس و 14 مارس، دو فراکسیون دیگر تشکیل شده‌اند که یکی نزدیک به غرب و دیگری نزدیک به حزب‌ا... است که 15 کرسی به‌دست آورده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار