| کد مطلب: ۴۷۴۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد

تشییع حجت‌الاسلام دعایی به‌سوی خانه ابدی/ مردی که برای همه پدر بود

مراسم تشییع حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، صبح امروز سه‌شنبه هفدهم خردادماه در موسسه اطلاعات برگزار شد و جمعی از روحانیون و مسئولان در این مراسم حضور داشتند.

تشییع حجت‌الاسلام دعایی به‌سوی خانه ابدی/ مردی که برای همه پدر بود

آرمان ملی آنلاین - مراسم تشییع حجت‌الاسلام دعایی صبح امروز (سه‌شنبه هفدهم خردادماه) در محوطه باز موسسه اطلاعات با حضور برخی مسئولان و دوستداران او برگزار شد.

سیدحسن خمینی، حسین شریعتمداری، محمدجواد ظریف، علی ربیعی، سیدمحمد خاتمی، علی جنتی، سیدهادی خامنه‌ای، علی اکبر صالحی، حسین مرعشی، سعید خطیب‌زاده، اسحاق جهانگیری، ، محمدرضا باهنر، مصطفی کواکبیان، محمدباقر قالیباف، حسن طائب و محمدعلی رحمانی برخی از شخصیت‌های حاضر در مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و ذکر مصیبت، پیام مقام معظم رهبری قرائت شد. در متن پیام رهبری آمده است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمود دعایی رحمةالله‌علیه را به خاندان گرامی به‌ویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعه‌ی بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ای بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاک‌دستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته‌ ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسئلت می‌کنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۶ خرداد ۱۴۰۱»

در ادامه، محمدجواد ظریف در سخنانی گفت: درگذشت حاج آقا دعایی مصیبت سهمگینی است. این شخص نماد انسانیت و اخلاق و تواضع بود.

ظریف افزود: من می‌گویم دعایی بی‌نظیر بود. مرحوم دعایی به ما نشان داد می‌توان انقلابی و یار دیرین امام بود و می‌توان در دوران ستم‌شاهی صدای روحانیان مبارز بود و همچنین می‌توان یار مقام معظم رهبری هم بود.

ظریف در ادامه گفت: می‌توان مانند حجت‌الاسلام دعایی برای همه پدر بود. اینگونه نیست که فقط فرزندان دعایی یتیم شده باشند و حال بسیاری از ما و دوستان و یاران او هم یتیم شده‌ایم و حتی رسانه‌ها و آنهایی که مورد غریب‌نوازی دعایی قرار می‌گرفتند هم یتیم شده‌اند.

وی در ادامه گفت: ما دیپلمات‌ها به اینکه زنده‌یاد دعایی دیپلمات اول پس از انقلاب بود، به او افتخار می‌کنیم و انشالله خداوند او را با امام حسین (ع) محشور نماید.

ظریف گفت: خدایا می‌دانی که ما جز خیر از دعایی ندیدیم. او برای همه مهر و محبت به خرج می‌داد و بزرگوار و متواضع بود. خدایا تو این‌ها را می‌دانی و می‌دانی که او به خادمان انقلاب تعظیم می‌کرد و انشالله خداوند به خانواده‌اش صبر دهد و روحش با مقتدایش امام خمینی (ره) محشور شود.

در ادامه مراسم، پیکر مرحوم دعایی تشییع و به صحن باز موسسه اطلاعات انتقال داده شد. سپس امام جمعه یزد آیت‌الله طباطبایی دقایقی با حاضران صحبت کرد.

او صحبت‌هایش را با ذکر انا لله و انا الیه راجعون آغاز کرد و گفت: از طرف خودم و از طرف اهالی شهرستان زارچ، زادگاه حجت‌الاسلام دعایی، برای این مرد خدا عرض احترام دارم.

او افزود: ایشان سال‌های سال مورد احترام اهالی منطقه بودند و هستند. دوستانی که اجداد و نیاکان او را دیده‌اند از کرامات آنها با خبرند و آن کرامت‌ها را نقل می‌کنند. کراماتی که از اولیای خدا شنیده‌ایم. نام حاج آقا محمود دعایی با نام امام راحل گره خورده و وجودش با مبارزه، نجابت، سختکوشی و با رسانه و فرهنگ عجین شده است.

سپس آیت‌الله طباطبایی با اشاره به اینکه پدر حجت‌الاسلام دعایی نماد انسانیت و اخلاق بود، گفت: ارادت او به مقام معظم رهبری زبانزد است و من از طرف یزدی‌ها و اهالی زارچ به همه عرض ارادت دارم و این مصیبت را تسلیت به همه دوستداران ایشان تسلیت می‌گویم و انشالله روحشان با اولیا و اجدادش محشور شود. و برای ایشان فاتحه‌ای بخوانیم.

سپس متنی به قلم حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام دعایی خوانده شد. متن این پیام بدین شرح است:

«بسمه تعالی

خبر ناباورانه درگذشت یار وفادار امام خمینی و روحانی مبارز و پارسا مرحوم حجه الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمود دعایی در روز پانزدهم خرداد دل‌های دوستان ایشان را به درد آورد و قلب‌های همه ما را ماتم زده ساخت.

نام دعایی با تاریخ انقلاب اسلامی گره خورده و یاد آن مجاهد خستگی ناپذیر با تاریخ زندگی امام خمینی آمیخته است. برای من و شاید برای همه کسانی که با مرحوم دعایی آشنایی داشتند فراق او سخت و طاقت فرساست و مهربانی و صفای او و همچنین دل دریایی و وسعت نظرش همیشه در یادها پابرجاست.

آن مرحوم از زمره پاک‌ترین همراهان امام در نجف اشرف و از زمره خالص‌ترین یاران ایشان و بیت ایشان در ایام مبارزه و انقلاب بود. صدای گرم او در رادیوی صدای روحانیت مبارز در دوران مبارزه و خلق و خوی نرم او در روزنامه وزین اطلاعات در دوران پیروزی از یادها نخواهد رفت.

خدایش بیامرزد و او را با اجداد طاهرینش محشور دارد. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این روحانی پاکباخته به همسر و دختران و پسران بزرگوارش برای خود و همه داغدیدگان از خدای متعال صبر جمیل مسئلت دارم.»

در ادامه و پس از ذکر مصیبت و قرائت فاتحه، نماز بر پیکر حجت‌الاسلام دعایی توسط سیدحسن خمینی اقامه شد و سپس پیکر مرحوم دعایی از موسسه اطلاعات به سمت بهشت زهرا(س) تشییع شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار