| کد مطلب: ۴۷۵۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

اظهارات وزیرخارجه عراق غیرمنطقی بود

اظهارات وزیرخارجه عراق غیرمنطقی بود

آرمان ملی آنلاین - آرمــان ملــی-علیرضــا پورحسین: در حالی که ایران در سال های اخیر به شکل های مختلف در حوزه های سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی به کشور عراق کمک کرده و پایتخت این کشور را که در آستانه سقوط بدست داعش بوده، نجات داده است اما مسئولین عراقی در ازای قدردانی در این خصوص، هر روز به شکل های مختلف اتهاماتی را علیه ایران وارد می کنند که به نظر می رسد این صحبت‌ها ریشه در دلارهای عربی دارد. در آخرین نمونه، وزیرخارجه عراق مدعی شده است که تهران حرف‌های جدیدی از بغداد می ‌شنود که پیش از این وجود نداشت و به ایرانی‌ ها گفته اند که نیازمند همکاری مشترک هستند و به دخالت ایران نیازی ندارند. وی تاکید کرد که روابط با ایران از مرحله سکوت به مرحله صراحت رسیده است. فواد حسین در ادامه مدعی دخالت ایران در امور عراق شد و گفته است که گفت ‌و گو و مناقشه با طرف ایرانی را به شکل دیگری آغاز کرده‌ است. این مقام دولت موقت عراق مدعی شد که سیاست خارجی عراق بر اساس تامین منافع این کشور است و به تهران گفته است که دارای مشترکات دینی، تجاری و اقتصادی هستیم و نیاز به همکاری مشترک داریم و دخالت در امور عراق، قابل قبول نیست و طرف ایرانی باید این مسئله را درک کند. این در حالی است که عراق همچنان میلیاردها دلار به ایران بدهکار است و غرامت 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران را هنوز پرداخت نکرده است. در راستای بررسی ادعاهای این مسئول موقت عراقی، «آرمان ملی» گفت‌وگویی با حسن هانی زاده، سفیر پیشین ایران در لبنان داشته است که در ادامه می خوانید.

ریشه ادعاهای مقامات عراقی در خصوص ایران کجاست؟

اظهارات نسنجیده و غیرمنطقی وزیرخارجه عراق در خصوص دخالت ایران در مسائل عراق برگرفته از وجود اختلافات شدید در درون عراق و بین جریان‌های سیاسی این کشور است. فواد حسین شرایط خوبی در کابینه مصطفی الکاظمی ندارد و این نیز یکی از علت‌های بیان چنین مطالبی است. از سوی دیگر 73 نماینده جریان السائرون که پیرو جریان صدر بودند نیز از مجلس عراق استعفا دادند و همین امر سبب شده تا وضعیت سیاسی و امنیتی عراق بار دیگر متزلزل شده و این مساله موجب شده تا برخی شخصیت‌های درون کابینه و مقامات حزبی عراق اقدام به فرافکنی و اتهام زنی به دیگران کنند و شکست خود را به دیگران منتسب کنند. در چنین شرایطی مشخصا در این میان برخی نیز مقامات عراقی را تحریک می‌کنند تا به چنین اظهاراتی دامن بزنند.

به چه علت در این برهه زمانی این صحبت‌ها از سوی مقامات عراقی مطرح می‌شود؟

ایران بارها به صورت مکتوب و شفاهی نسبت به حضور نیروهای اسرائیلی در شمال عراق برای جاسوسی و خرابکاری علیه ایران هشدار داده اما مسئولان عراقی نسبت به این موارد بی‌اعتنا بوده‌اند. در طول سه سال گذشته مقامات ایرانی بارها در دیدارهای خصوصی با مقامات عراقی نسبت به تاسیس پایگاه‌های اسرائیل در شمال عراق و اقلیم کردستان هشدار داده‌اند اما مقامات عراقی به‌دلیل چسبندگی به آمریکا و غرب، به هشدارهای ایران بی‌توجهی کرده‌اند و ایران مجبور شد که به صورت مستقیم وارد عمل شود تا کشور خود را از حملات اسرائیل از داخل خاک عراق حفظ کند. در همین راستا بود که مراکز اسرائیلی‌ها در اربیل هدف قرار گرفت و خساراتی به اسرائیل وارد شد. اگر مقامات عراقی می‌خواهند صادقانه با ایران برخورد کنند باید مصوبه پارلمان عراق را مبنی بر منع عادی سازی رابطه با اسرائیل را اجرا کنند تا یک زمینه همکاری مشترک میان عراق و ایران براساس صداقت فراهم شود. مشخصا ایران و عراق منافع مشترکی دارند و می‌توانند با اتکا به ظرفیت‌های موجود همکاری خوبی داشته باشند اما این امر زمانی ممکن می‌شود که مقامات عراقی صادقانه و مستقل عمل کنند. مقامات عراقی به صورت یکجانبه رفتار کرده به شکلی که با مقامات اسرائیلی و آمریکایی رابطه امنیت، نظامی و سیاسی برقرار می‌کنند و از سوی دیگر ایران را متهم به مسائل واهی می‌کنند.

اساسا روابط ایران و عراق در سال‌های اخیر به‌واقع مولفه‌های نزدیکی و راهبردی داشته است؟

طبیعی است که ایران دارای نفوذ معنوی در عراق است زیرا شاکله‌های اجتماعی در عراق به گونه‌ای است که نزدیکی دو کشور غیرقابل انکار است. آن چه که در عراق اتفاق افتاده است از سوی احزاب و جریان‌های درونی خود عراق بوده است. مقامات عراق تحت فشار مقامات غربی و عربی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند و این گونه نیست که ایران در داخل این کشور دخالت داشته باشد. ایران در طول سال‌های گذشته و به خصوص در زمان حضور داعش در عراق، کمک‌های بسیار بزرگی به عراق کرده است و این کشور را از شر داعش نجات داده است و کمک‌های مختلفی در حوزه‌های متفاوت به دولت عراق کرده است اما این کمک‌های ایران امروز فراموش شده و صرفا ادعاهایی علیه ایران مطرح می‌شود. ایران شهدای زیادی برای دفاع از خاک عراق داده است اما متأسفانه به جای قدردانی از این مساله، به صورت پنهانی با اسرائیل مراوداتی دارند و همین امر سبب شده تا مردم عراق علیه مقامات عراقی خشمگین شوند. مصوبه مجلس عراق شامل همه عراق از جمله اقلیم کردستان است. مقامات اقلیم کردستان مراوداتی با رژیم صهیونیستی داشتند اما از حالا به بعد دیگر چنین مراوداتی جرم تلقی می‌شود و قابل پیگیری توسط دولت عراق است اما به نظر می‌رسد دولت عراق در این خصوص هنوز اقدام جدی صورت نداده است. با توجه به اینکه نمایندگان اقلیم در پارلمان حضور دارند و به این مصوبه نیز رأی مثبت دادند، نشان دهنده آن است که آنها نیز از این روند تبعیت خواهند کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار