| کد مطلب: ۴۷۵۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد

افشین قطبی :

اوضاع تیم ملی نگران کننده است و امیدوارم تا شروع جام جهانی بهتر شود/ مقایسه اسکوچیچ با کی‌روش کار درستی نیست/ در ایران مربیان وطنی احترامی که شایسته‌اش هستند را نمی بینند

سرمربی سابق تیم ملی و تیم‌های پرسپولیس و فولاد خوزستان نظرات جالبی در خصوص وضعیت لیگ برتر و آماده سازی تیم ملی در مسیر جام جهانی دارد.

اوضاع تیم ملی نگران کننده است و امیدوارم تا شروع جام جهانی بهتر شود/ مقایسه اسکوچیچ با کی‌روش کار درستی نیست/ در ایران مربیان وطنی احترامی که شایسته‌اش هستند را نمی بینند

آرمان ملی آنلاین - فوتبال ایران در حال حاضر در فصل نقل و انتقالات و فاصله بین دو فصل است و تیم های مختلف در حال آماده سازی برای فصل آینده شان هستند و از طرفی تیم ملی ایران هم در شرایطی آماده جام جهانی قطر می‌شود که اوضاعش برای مخاطبان فوتبال نگران کننده است. در این شرایط یکی از افرادی که صحبت هایش مثل همیشه می تواند شنیدنی باشد افشین قطبی است. مربی خوش اخلاق و محبوب ایرانی که سابقه فعالیت در لیگ برتر و ساختن یکی از بهترین تیم‌های لیگ را دارد و با بالا بردن جام قهرمانی آن را برای همیشه در خاطر فوتبالدوستان ثبت کرده است و هم در مقطعی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشته. به گزارش آرمان ملی به نقل از ایلنا،قطبی سابقه مربیگری در هفت کشور دنیا را دارد و طبق آمار 70 درصد بازی‌های خود روی نیمکت تیم ملی را با پیروزی پشت سر گذاشته و در حال حاضر هم به خوبی به شرایط حال حاضر تیم ایران زیر نظر اسکوچیچ واقف است و نظرات و ایده‌های خوبی هم برای آن دارد. گفتگوی با افشین قطبی را از دست ندهید:

* ابتدا از فصلی که گذشت صحبت کنیم. یک لیگ با رقابت فشرده بین سه تیم برای قهرمانی که در نهایت به برتری استقلال ختم شد و پرسپولیس بعد از چند قهرمانی پیاپی به عنوان نایب قهرمانی رسید. فصلی که گذشت و کورس قهرمانی آن را در مجموع چطور ارزیابی می کنید؟

معمولا در فوتبال ایران با توجه به برایندی که در سالهای اخیر دیده شده چند تیم مدعی در لیگ برتر داریم که استقلال و پرسپولیس و سپاهان معمولاً جزو آنها هستند و رقابت سخت و تنگاتنگی با هم برای رسیدن به عنوان قهرمانی دارند و شاید فاصله خیلی زیادی هم میان آنها نباشد. در این میان عوامل متعددی وجود دارد که بین تیم های با کیفیت مدعی قهرمانی تعیین می کند کدام یک بالاتر بایستند. سوای مسائل فنی مواردی مثل مصدومیت ها، شرایط بازیکنان و بعضاً شانس فاکتورهای مهمی هستند که تعیین می کنند که کدام تیم قهرمان شود و کدام تیم نایب قهرمان و کدام تیم در جایگاه سوم بایستد. این برای فوتبال ایران خیلی خوب است که سه تیم با کیفیت و مدعی قهرمانی دارد که با هم به رقابت می پردازند.

* در حال حاضر در فصل نقل و انتقالات هستیم که می‌گویند فعالیت یک تیم برای یک فصل از آنجا شروع می‌شود. پرسپولیس تا اینجای کار بین تیم های مدعی و در کل بین همه تیم های لیگ فعالیت بیشتری در نقل و انتقالات داشته و نفرات مطرحی را جذب کرده است. فعالیت نقل و انتقالاتی پرسپولیس را چطور ارزیابی می کنید؟

پرسپولیس خیلی زود وارد نقل و انتقالات و مارکت شد و توانست مهره های با ارزشی به خدمت بگیرد. یکی از بهترین گلرهای آسیا و یکی از بهترین مدافعان میانی آسیا را خریده است و این دو پست خیلی پست های مهمی هستند برای قهرمانی یک تیم و با توجه به داشته های قبلی این تیم و مهره های با کیفیتی که از قبل در اختیار داشت با وجود این نفرات جدید توانسته به خوبی تقویت شود و فکر می کنم در فصل بعد پر مهره ترین تیم پرسپولیس باشد.

* یک برتری دیگر پرسپولیس که در حال حاضر به نظر می‌رسد نسبت به استقلال و سپاهان دارد حفظ ثبات در کادرفنی است. به نظر شما ماندن یحیی گل محمدی در کنار جدا شدن مجیدی از استقلال و نویدکیا از سپاهان با توجه به اینکه مربی جدید مدتی زمان نیاز دارد تا تیمش را بشناسد، می تواند یک پوئن مثبت برای پرسپولیس نسبت به دو رقیب دیگرش محسوب شود؟

من احترام زیادی برای مربیان هم وطنم قائل هستم. متاسفانه خیلی از ما در ایران خارجی پرست هستیم و احترامی که برای مربیان ایرانی قائل باشیم را نیستیم. یحیی گل محمدی مربی خوب و با کیفیتی است و توانایی های خودش را نشان داده است و تصمیم خوبی از سوی پرسپولیس بود که او را حفظ کرد و با توجه به اینکه دو فصل پیش از این هم در تیم بوده و روی تیمش شناخت کافی دارد زمینه خوبی برای کسب نتایج قابل قبول در فصل آینده دارد و برای همین فکر می‌کنم پرسپولیس شرایط خوبی با حفظ سرمربی خود دارد.

* در مورد وضعیت خودتان بگویید. آیا پیشنهادی برای بازگشت به ایران دارید و اینکه اصلاً اگر پیشنهاد باشد قصد این را دارید که دوباره در ایران فعالیت کنید؟

بعد از حدود چهار سال فعالیت در چین من نیاز داشتم که کمی استراحت کنم و به خانواده ام بپردازم و در این چند ماه اخیر خیلی سعی کردم برای تیم بعدی خودم مطالعه و تحقیق کنم و ببینم در کدام کشور و کدام تیم می توانم فعالیت کنم و تجربه جدیدی داشته باشم. ایران همیشه برای من جذابیت زیادی دارد چرا که عاشق وطنم هستم و اگر موقعیت مناسبی باشد افتخار می کنم که در ایران فعالیت کنم

* برویم سراغ تیم ملی، تیم بعد از فراز و نشیب های زیاد در نهایت به جام جهانی صعود کرد ولی شرایط آماده سازی برای این مسابقات تا اینجا اصلاً خوب نبوده و نگرانی های زیادی به همراه داشته است. با این شرایط اوضاع را در فاصله چند ماه تا شروع جام جهانی چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیم ملی تیم مردم است و تیمی است که باید با تمام پشتیبانی و حمایت از لحاظ امکانات و پشتیبانی مواجه باشد تا بتواند تقویت شود و بتواند بهترین و بالاترین سطح خودش را ارائه دهد. ما یک نسل فوق العاده ای از لحاظ نیروی انسانی داریم ولی متاسفانه افرادی که باید کنار تیم باشند و از آن پشتیبانی کنند یا تخصص آن را نداشتند یا امکاناتش را نداشتند و نتوانستیم این تیم را به خوبی پرورش دهیم و آماده کنیم. در حال حاضر فرصت خیلی کم است و وقت زیادی باقی نمانده و فقط فرصت دو بازی تدارکاتی دیگر داریم و باید به جای صحبت کردن در مورد موارد انفرادی و شخصی، باید به فکر این باشیم که چطور با کار گروهی و کمک به هم می توانیم به تیم کمک کنیم تا به بهترین شکل در جام جهانی حاضر شود. دو بازی تدارکاتی قوی لازم داریم. مربیان و کادرفنی تیم ملی باید تمام بازی های بازیکنان لیگ برتر و بازیکنان لژیونر را زیر نظر بگیرند و این هم نباید از طریق ویدیو باشد و باید در ورزشگاه حضور پیدا کنند تا بهترین بازیکنان را برای تیم ملی انتخاب کنند. ممکن است یک بازیکن امروز کیفیت خیلی بالایی داشته باشد ولی 5 ماه دیگر زمان جام جهانی دچار افت شده باشد و ما با رصد کردن دقیق شرایط بازیکن باید بهترین نفرات را در بهترین فرم خودشان در آن زمان در اختیار داشته باشیم و با خودمان به جام جهانی قطر ببریم و امیدوارم این اتفاق بیافتد.

* بازی با الجزایر را چطور ارزیابی می کنید؟ این بازی انتقادات زیادی علیه تیم ملی و کادرفنی به همراه داشت.

مقابل الجزایر خیلی بد بازی کردیم و این عملکرد ضعیف دلایل زیادی دارد و باز کردن آن زمان زیادی می طلبد ولی این تنها بازی ضعیف تیم ما نبود و در مرحله مقدماتی جام جهانی هم بازی های ضعیفی داشتیم که البته توانستیم نتیجه بگیریم و دلیلش هم این است که بازیکنان با کیفیتی در تیم داریم که شاید بتوان گفت بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران هستند و تیم هایی که مقابل آنها بازی کردیم اکثرا تیم های ضعیفی بودند که شاید در ضعیف ترین فرم ده سال اخیرشان قرار داشتند و بعضی وقت ها نتایج خوب اشتباهات ساختاری یک تیم را پنهان می کند و اشکالات شکل بازی تیم را نشان نمی دهد. بازی با الجزایر یک هشدار برای ما بود و تمرکز بازیکنان بسیار پایین بود. در سازماندهی دفاعی ضعف های اشکاری داشتیم و موقعیت های زیادی به تیم نه چندان قدرتمند الجزایر دادیم. من آرزو می کنم بتوانیم در فرصت باقی مانده این ضعف ها را پوشش دهیم.

* فکر می‌کنید چرا بازی‌های تدارکاتی مناسب تا اینجا برای تیم ملی فراهم نشده است؟

دلایل زیادی می تواند داشته باشد که ممکن است بعضی از آنها را ما ندانیم ولی فکر می‌کنم تعلیق رئیس فدراسیون فوتبال ایران باعث شد فدراسیون دچار چالش جدی شود و به همین دلیل نتواند به وظایفش به خوبی و درستی عمل کند و نوعی وقفه در روند کار فدراسیون ایجاد کرد که آسیب هایی در این مقطع برای فوتبال به همراه داشت و عدم توانایی در فراهم کردن دیدار تدارکاتی هم از جمله آن است.

* این روزها خیلی‌ها عقیده دارند که کادرفنی تیم ملی باید تغییر کند و حتی صحبت از رفتن اسکوچیچ و استخدام دوباره کی‌روش برای تیم ملی مطرح است. با این نظر چقدر موافقید؟

من نمی دانم به این سوال چطور پاسخ دهم چرا که هر صحبتی در این خصوص انجام دهم مواردی در کنارش می آید که باعث می شود برای تیم ملی خوب نباشد و ترجیح می دهم در این مورد صحبتی نکنم. تنها صحبت من این است که باید به مربیان و کاری که انجام می دهند احترام گذاشت. خصوصاً مربیان تیم ملی که شایسته احترام زیادی هستند چه کسانی که در حال حاضر مشغول به کار هستند و چه افرادی که قبلا حضور داشتند و همه تلاش خودشان را انجام دادند و شایسته احترام هستند. ما نباید افراد را با هم مقایسه کنیم و مقایسه کردن کار درستی در اینجا نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار