| کد مطلب: ۴۷۵۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی از تبعات سوال فروشی و قطع اینترنت در کنکور ۱۴۰۱ گزارش می دهد ؛

رواج تخلف در بزرگترین ماراتن علمی کشور

منیره چگینی: بزرگترین رویداد علمی کشور از روز چهارشنبه در سراسر ایران و با حضور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب برای ورود به دانشگاه‌ها آغاز شد و رقابت‌ این جوانان برای کسب صندلی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی در سراسر کشور (1401 - 1402) تا امروز (شنبه) ادامه خواهد داشت. اما موضوع نگران‌کننده در این رابطه افزایش موارد تقلب و سوال‌فروشی در امتحانات کنکور است، امری که با افزایش آن در امسال و در تداوم سال‌های گذشته، سبب شد که دولت با قطع اینترنت موبایل از بروز تقلب جلوگیری کند. این مساله که با واکنش مردم روبه‌رو و مشاور وزیر ارتباطات ناچار به عذرخواهی شد.

رواج تخلف در بزرگترین ماراتن علمی کشور

آرمان ملی آنلاین - آن‌طور که مهدی سالم، معاون وزیر ارتباطات گفته است: «محدودیت اینترنتی در مناطقی که حوزه‌های امتحانی آزمون سراسری است، اجرا شده و از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنم.» او در توئیتی اعلام کرد:«به‌درخواست وزارت علوم و تایید مراجع ذی‌ربط پنجشنبه و جمعه در حوزه‌های برگزاری آزمون کنکور دسترسی به اینترنت محدود خواهد بود.»‌ همزمان با این اتفاق، مسئولان از فروش سوالات کنکور و دستگیری متخلفان خبر دادند. در شرایطی که از سال 94، فروش سوالات کنکور در فضای‌مجازی افزایش داشته و مسئولان این اتفاق را ناشی از نفوذ تلفن‌همراه به داخل سالن‌های برگزاری جلسات می‌دانستند، امسال نیز محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری در روز پنجشنبه اعلام کرد: «با تلاش عوامل امنیتی، انتظامی و قضایی تعدادی از عوامل گروه‌هایی که اقدام به فروش سوالات جعلی کنکور یا وسایل الکترونیکی ارتباطی برای تقلب کرده بودند، بازداشت شدند.» به گفته او همه سوالات فروخته شده کاملا جعلی و غیرواقعی هستند و داوطلبان و والدین گرامی آنها اطمینان داشته باشند آزمون سراسری با حفاظت و امنیت کامل و در شرایط مطلوب در حال برگزاری است. مسئولان سازمان سنجش نیز اعلام کردند که در آزمون‌های اخیر 70 متخلف کنکور در حوزه‌های امتحانی شناسایی شدند.

پولشویی با کنکور؟

روزگذشته نیز فرمانده انتظامی شرق استان تهران از دستگیری اعضای باند 4 نفره فروش سوالات کنکور و مدارک جعلی در شهرستان پاکدشت خبرداد. سردار کیومرث عزیزی اظهارکرد: «با توجه به برگزاری کنکور سال 1401 و رصد و پایش فضای‌مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا استان و شهرستان پاکدشت، فردی که سوالات کنکور سراسری را با مدارک جعلی در شبکه اجتماعی می‌فروخت، شناسایی شد.» آن‌طور که گفته می‌شود «اعضای این باند با شیوه و شگرد متقلبانه ابتدا اعتماد مالباختگان را جلب و سپس اقدام به دریافت مبالغ هنگفت از هر قربانی حدود چهارصد میلیون ریال می‌کردند و از شیوه‌ای جدید برای پولشویی و پاک‌کردن ردپای خود استفاده کرده‌اند. متهمان دستگیرشده با درج آگهی کاریابی و استخدام نسبت به جذب افراد کم‌اطلاع در این حوزه اقدام و به آنها عنوان کرده‌اند که برای کسب درآمد و استخدام اقدام به ایجاد حساب ارز دیجیتال کرده و با واریز مستقیم مبالغی که از شهروندان کلاهبرداری کرده به حساب افراد جویای کار، به آنها اعلام می‌شد که در ازای دریافت درصدی از وجه واریزی اقدام به خرید ارزهای دیجیتال و انتقال آن به ولت(کیف پول دیجیتالی) متهمان اصلی کنند که با این شیوه رد و اثری جهت شناسایی از خود باقی نگذارند که تا این لحظه 30 نفر از شکات شناسایی شده و تلاش برای شناسایی سایر شکات ادامه دارد.

فساد به حوزه علم رسیده

اما یک استاد دانشگاه و عضو سابق هیات علمی دانشگاه معتقد است زمانی‌که فساد از حد نرمال خود عبور می‌کند، به‌عرصه علم هم می‌رسد. محمد عطایی‌منش در گفت‌وگو با «آرمان‌ملی» با اشاره به اینکه برکسی پوشیده نیست که عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی به‌هم پیوسته‌ هستند و نظارتی جدی صورت نمی‌گیرد و انواع اقسام مافیاها، در کشور و میان مردم به کسب سود می‌پردازند، می‌گوید: خروجی این اتفاق به عرصه علمی کشیده می‌شود. وقتی سال‌هاست که روبه‌روی دانشگاه‌ها پایان‌نامه، رساله دکتری، مقاله و... به فروش می‌رسد، فروش سوالات کنکور در روزهای برگزاری بزرگترین ماراتن علمی جای تعجب ندارد. فروش سال‌های کنکور سال‌هاست که تکرار می‌شود و در انتها منجر به بازداشت چند نفر می‌شود، اما با سرشاخه‌های آنها نیز برخوردی صورت می‌گیرد؟وی در ادامه صحبت‌هایش، موضوع فساد در علم را بسیار مخرب می‌داند و می‌افزاید: زمانی‌که نهادهای نظارتی به این موضوع کم ‌توجه هستند و وقتی که تقلب و کم‌فروشی در برخی عرصه‌های زندگی نمود پیدا می‌کند در عرصه‌های مختلف فساد رشد خواهد کرد. افرادی که یک‌سال به‌طور شبانه‌روز زحمت کشیدند و نخبه و استعداد برتر هستند، ولی این ماراتن را به متقلبان پولدار و بی‌سواد واگذار می‌کنند و نمی‌توانند وارد بهترین دانشگاه‌ها شوند. ‌ در این میان شاهد نظارت کم به بزرگترین آزمون علمی کشور هستیم، در حالی‌که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی باید جلوی فساد را بگیرند که جوانان با احساس امنیت ثمره یک‌سال زحمتش را برداشت کنند، نه اینکه فردی که با پول زیاد، سوالات را خریده رشته‌های بهتری که با جان و مال و معیشت مردم سرکار دارد، از آن خود کند و «عبدالباقی‌»‌های بسیاری وارد فضای کشور شوند که نمی‌توانند یک ساختمان بسازند و زمینه ساز فاجعه‌ای می‌شوند که چندین خانواده را داغدار می‌کنند. در این شرایط به‌جای اینکه افراد مستعد واقعی، وارد دانشگاه شوند و صندلی کلاس‌های دانشگاه، در اختیار کسانی باشد که توانمندی علمی بیشتری دارند، دانشگاه محل جولان افرادی می‌شود که با خرید سوال و جعل و تقلب به این نهاد علمی و آینده‌ساز قدم گذاشته‌اند و مصیبت بزرگتری را برای دانشگاه به‌وجود می‌آورند، چون دانشگاه‌ها با یک مشت افراد بی‌سواد روبه‌رو خواهند بود. این استاد دانشگاه براین باور است که «متاسفانه این افراد بعداز اینکه وارد دانشگاه می‌شوند، به‌شکل‌های مختلف تقلب را ادامه می‌دهند، درحالی‌که فلسفه وجود کنکور کشف بالاترین استعدادها در کشور و گزینش بهترین‌ها برای ورود به دانشگاه‌هاست، اما زمانی‌که تقلب و فساد به علم کشیده و فراگیر می‌شود، طبیعتا آنهایی که وارد دانشگاه می‌شوند، افراد عالم و توانمند علمی نخواهند بود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار