| کد مطلب: ۴۷۵۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

حمید درخشان در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

باید انتظارات را از تیم‌ملی مدیریت کنیم

احسان انصاری: تیم‌ملی فوتبال کشورمان برای حضور در جام‌جهانی فوتبال با چه چالش‌ها و فرصت‌هایی مواجه است؟آیا تدارک لازم برای حضور پرقدرت تیم‌ملی در جام‌جهانی وجود داشته است؟

باید انتظارات را از تیم‌ملی مدیریت کنیم

آرمان ملی آنلاین -به گزارش آرمان ملی ، برای پاسخ به این سوالات با حمید درخشان، پیشکسوت فوتبال و کاپیتان اسبق تیم‌ملی به گفت و گو نشستیم. درخشان معتقد است: «من به جامعه حق می‌دهم از تیم‌ملی خود انتظار داشته باشد از گروه خود در جام‌جهانی صعود کند. نکته مهم در این زمینه این است که ما با چه ابزار و امکاناتی قصد داریم از گروه خود صعود کنیم و آیا در شرایط کنونی این ابزار و امکانات در اختیار ما قرار دارد یا خیر؟ تیم‌هایی که در جام‌جهانی حضور دارند همگی از جمله بهترین تیم‌های جهان هستند. به همین دلیل ما باید توانایی خود را در نظر بگیریم و در مقابل توانایی‌های تیم‌های مقابل را نیز در نظر بگیریم که آنها از چه امکانات و ابزارهایی برای موفقیت بهره می‌برند. پس از اینکه این مقایسه را انجام دادیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که به چه میزان از آمادگی برای رقابت با چنین تیم‌هایی رسیده‌ایم.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تیم‌ملی در آستانه بازی‌های جام‌جهانی قرار دارد. با توجه به شرایطی که تیم‌های حاضر در جام‌جهانی دارند شرایط آمادگی تیم‌ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما باید برخی واقعیت‌ها را در ورزش و به خصوص فوتبال کشور درک کنیم. آنچه مشخص است این است که ظرفیت‌های فوتبال ما در همین حد است و نباید انتظاراتی بیشتر یا کمتر از فوتبال ملی داشت. زمانی ما می‌توانیم از بازی‌های تدارکاتی خوب برای تیم‌ملی صحبت کنیم که در توانایی فدراسیون فوتبال باشد و فدراسیون بتواند بازی‌هایی را تدارک ببیند که برای حضور تیم‌ملی در جام‌جهانی مفید باشد. هنگامی که فدراسیون توانایی برگزاری بازی‌های مهم را ندارد به صورت طبیعی اتفاق خاصی برای تیم‌ملی رخ نمی‌دهد. در شرایط کنونی تیم‌ملی به حال خود رها شده و روزهایی که به عنوان فیفا دی مشخص شده و ما می‌توانیم از آن برای تقویت تیم‌ملی استفاده کنیم این کار را انجام نمی‌دهیم. اتفاقی که در شرایط کنونی در حال رخ دادن است این است که مدیران فدراسیون به دنبال پیدا کردن یک تیم دسته دو یا سه اروپایی هستند که بتوانند یک بازی تدارکاتی برای تیم‌ملی در نظر بگیرند. در چنین شرایطی برخی انتظار دارند تیم‌ملی در جام‌جهانی حضور پیدا کند و کار خارق‌العاده‌ای انجام بدهد و بتواند به فرض از گروه خود صعود کند. این در حالی است که با توجه به تدارکاتی که برای تیم‌ملی در نظر گرفته شده باید انتظارات از تیم‌ملی را مدیریت کنیم. هرچه امروز بکاریم در آینده برداشت خواهیم کرد. سوال این است که در شرایط کنونی ما چه برنامه و تدارکاتی برای تیم‌ملی در نظر گرفته‌ایم که انتظار داریم تیم‌ملی از گروه خود در جام‌جهانی صعود کند.

آخرین بازی تدارکاتی ایران با الجزایر بود. این بازی چه واقعیت‌هایی را درباره تیم‌ملی آشکار می‌کرد؟

پس از اینکه تیم‌ملی با الجزایر بازی کرد و نتیجه را به این تیم واگذار کرد برخی عنوان کردند باید سرمربی تیم‌ملی تغییر کند. این در حالی است که وضعیت امروز تیم‌ملی ارتباطی به سرمربی ندارد. اگر مشکلی وجود دارد در تصمیم‌هایی است که درباره تیم‌ملی گرفته شده است. این کادر فنی همان کادری است که تیم را به جام‌جهانی برده است. در نتیجه کادر فنی مشکلی ندارد. کسانی که امروز عنوان می‌کنند باید سرمربی تیم‌ملی تغییر کند و از اسامی دیگری نام می‌برند مگر زمانی که قرار بود این مربی انتخاب شود نمی‌توانستند این صحبت‌ها را مطرح کنند؟به هر حال این مربی در بازی‌های مقدماتی نتیجه گرفته است. رویکرد صحیح این است که از این مربی حمایت شود و بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم‌ملی در نظر گرفته شود تا تیم‌ملی با همه قدرت در بازی‌های جام‌جهانی حضور پیدا کند.

آیا استفاده از مربی مانند ویلموتس که صدمات زیادی به فوتبال ما زد در شرایط کنونی می‌تواند به تیم‌ملی کمک کند؟

من چنین فکری نمی‌کنم و معتقدم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. مربی می‌تواند در جام‌جهانی موفق باشد که حداقل دو سال در کشور ما حضور داشته باشد و با فوتبال و فرهنگ ما آشنایی داشته باشد. از سوی دیگر دارای دانش بالای مربیگری باشد و بتوان تیم را در جام‌جهانی به خوبی هدایت کند. واقعیت این است که ظرفیتی که امروز ما داریم در همین حد است. اینکه علیه آقای اسکوچیچ مصاحبه کنیم و نام افراد دیگری را برای هدایت تیم‌ملی در جام‌جهانی ببریم مشکلی از ما حل نمی‌کند، بلکه در آستانه جام‌جهانی برای ما چالش نیز ایجاد می‌کند. در نتیجه تغییر کادر فنی تیم‌ملی هیچ کمکی به فوتبال ما نمی‌کند، بلکه تیم‌ملی را ضعیف می‌کند. من معقتدم باید همین کادر فنی را نگه داریم، بلکه آن را تقویت کنیم تا شاید ما بتوانیم در بازی‌های جام‌جهانی عملکرد بهتری نسبت به ادوار گذشته داشته باشیم. در غیر این صورت ما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تیم‌هایی که در جام‌جهانی حضور دارند بهترین تیم‌های دنیا هستند و از بهترین مربیان دنیا بهره می‌برند. این تیم‌ها با بهترین تدارکات و سازماندهی در بازی‌های جام‌جهانی حاضر خواهند شد. در چنین شرایطی ما باید به تیم خود نگاه کنیم که به چه میزان آن را آماده کردیم و به چه میزان زمینه را برای موفقیت در مقابل چنین تیم‌هایی برای تیم‌ملی فراهم کرده‌ایم. ما نباید خود را فریب بدهیم، بلکه باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم. فوتبال ما در همین سطحی که مشاهده می‌کنید قرار دارد.

منتقدان آقای اسکوچیچ معتقدند ایشان هنوز در عرصه سرمربیگری تیم‌ملی به خوبی محک نخورده و جام‌جهانی نیز محل آزمون و خطا و محک خوردن مربی نیست. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

برخلاف کسانی که عنوان می‌کنند آقای اسکوچیچ تاکنون محک نخورده من معتقدم ایشان محک خورده و بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی به خوبی برای ایشان محک بود. نکته دیگر اینکه در شرایط کنونی چاره‌ای جز حضور ایشان در روی نیمکت تیم‌ملی در جام جهانی وجود ندارد به دلیل اینکه زمانی تا آغاز بازی‌ها باقی نمانده است. در شرایط کنونی بهترین فردی که نسبت به تیم شناخت دارد و با نقاط قوت و ضعف تیم آشناست آقای اسکوچیچ است. امروز هر کسی که جز آقای اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شود آشنایی و آگاهی کافی نسبت به فوتبال ما و تیم‌ملی ندارد. واقعیت و ظرفیت فوتبال ما همین است و ما باید با این موجودیت کنار بیاییم و آن را حفظ کنیم. نکته دیگر اینکه در شرایط کنونی مربی طراز اولی در جهان باقی نمانده که ما بتوانیم از آن در جام‌جهانی استفاده کنیم و بلکه همه مربیان خوب دنیا در جام‌جهانی حاضر هستند. از سوی دیگر فدراسیون فوتبال بودجه کافی برای در اختیار گرفتن چنین مربیانی را ندارد. اگر فدراسیون بودجه‌ای در اختیار داشت از آن استفاده می‌کرد و بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم‌ملی برگزار می‌کرد. برخی مدیران ورزشی از این وضعیت خسته شده‌اند و راه را در این می‌بینند که تغییر و تحول ایجاد کنند. سوال این است که آیا شرایط کنونی اجازه چنین تغییر و تحولی به ما می‌دهد یا خیر؟به نظر من چنین اتفاقی شدنی نیست. ما باید تلاش خود را معطوف به تقویت تیم‌ملی کنیم تا تیم‌ملی بتواند در جام‌جهانی بازی‌های خوبی از خود به نمایش بگذارد. در غیر این صورت رویکردهای دیگر نمی‌تواند به سود فوتبال ما باشد.

پس از مشخص شدن قرعه‌کشی تیم‌های جام‌جهانی نوعی انتظار در جامعه شکل گرفته که تیم‌ملی باید از گروه خود صعود کند. به چه میزان این انتظار را واقعی می‌دانید؟

این انتظار در جامعه وجود دارد و من به جامعه حق می‌دهم از تیم‌ملی خود انتظار داشته باشد از گروه خود در جام‌جهانی صعود کند. نکته مهم در این زمینه این است که ما با چه ابزار و امکاناتی قصد داریم از گروه خود صعود کنیم و آیا در شرایط کنونی این ابزار و امکانات در اختیار ما قرار دارد یا خیر؟تیم‌هایی که در جام‌جهانی حضور دارند همگی از جمله بهترین تیم‌های جهان هستند. به همین دلیل ما باید توانایی خود را در نظر بگیریم و در مقابل توانایی‌های تیم‌های مقابل را نیز در نظر بگیریم که آنها از چه امکانات و ابزارهایی برای موفقیت بهره می‌برند. پس از اینکه این مقایسه را انجام دادیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که به چه میزان از آمادگی برای رقابت با چنین تیم‌هایی رسیده‌ایم. تاکتیک، تکنیک و سازماندهی یک تیم مسائلی است که به خوبی در جام‌جهانی دیده می‌شود. یک تیم در جام‌جهانی در طول یک بازی حداقل دو یا سه بار تغییر سیستم می‌دهد. آیا ما مقابله با چنین شرایطی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که بتوانیم در مقابل بهترین تیم‌های جهان نمایش خوبی از خود نشان بدهیم.

هم گروهی ایـــران با آمریکا و انگلیـــس تا حدودی فضای ایـــن بازی‌ها را سیاسی کرده است. ارزیابی شما از بازی تیم‌ملی با این دو تیم به چه صورت است؟

در فوتبال هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و چه بسا ما بتوانیم در جام‌جهانی در مقابل این تیم‌ها بازی خوبی به نمایش بگذاریم و تیمی مانند آمریکا را شکست بدهیم. با این وجود اگر واقعیت‌ها را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که انگلیس دارای لیگ حرفه‌ای است و از بازیکنان و امکانات حرفه‌ای استفاده می‌کند و سطح فوتبال این کشور بالاست. این یک واقعیت است و نمی‌توان آن را کتمان کرد. بدون تردید بازی با چنین تیمی کار ساده‌ای نخواهد بود و بلکه کار دشواری است و کار را برای ما سخت می‌کند. از سوی دیگر بازی با آمریکا نیز بازی ساده‌ای نیست. برخی گمان می‌کنند چون ما25 سال پیش آمریکا را شکست داده‌ایم در نتیجه در جام‌جهانی آینده نیز این اتفاق رخ خواهد داد. ما باید نگاه کنیم در طول25 سال گذشته فوتبال ما به چه میزان رشد کرد و در مقابل فوتبال آمریکا به چه میزان رشد داشته است؟ آیا رشد فوتبال دو کشور با هم برابر بوده است؟ لیگ ما در طول این سال‌ها هیچ حرکت رو به جلویی نداشته و تنها باری به هر جهت بوده است. آیا وضعیت لیگ آمریکا نیز به همین صورت بوده است؟ خیر. چنین وضعیتی وجود نداشته و آنها در فوتبال خود رشد کرده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار